Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Så ökar du ditt självförtroende inför kundmöten


Låt oss säga att du sitter i bilen och ska just gå in till kunden. Ni ska ha ett möte om tio minuter. Vad säger du till dig själv när du dragit nycklarna ur tändningslåset Det här är viktigt. Du är lite nervös, vilket är bra, så du verkligen gör ditt bästa. Om det är det tredje besöket idag och de andra har bestått av misslyckanden (så känns det ibland) så är det lätt att tänka så här:

  • Jag måste verkligen ha den här kunden
  • Jag vill ha deras pengar
  • Jag måste visa dem hur bra mitt erbjudande är
  • Jag hoppas att de tycker att jag duger
  • Jag måste komma ihåg min presentation och hur jag ska hantera deras invändningar
  • Jag måste få ett avslut
  • Jag kommer inte att tycka att det är kul, men jag måste göra det

  • Det här är vanliga destruktiva tankar. Alla har haft dem och många misslyckas på grund av dem eftersom man sätter sig själv i en onödigt pressande situation. Och vad tror du att kunderna tycker om en person som har allt det där i sig när han/hon kommer. Det kommer att kännas som att de får möta en spänd och egofixerad person som är som…..ja, som en säljare.


    Tänk om du istället kliver ur bilen, tittar på kontorsbyggnaden och tänker:

  • Jag ska snart prata med en person och jag kommer att upptäcka om det finns en möjlighet att kunna hjälpa till
  • Jag vill verkligen hjälpa dem
  • Jag vill den här personens bästa, även om han/hon inte blir min kund
  • Jag fokuserar på vad jag kan ge dem, inte vad jag kan få av dem
  • Jag kommer att sätta mig in i deras situation och utgå från den
  • Det handlar om dem, inte mig
  • Jag ska lyssna, lyssna och lyssna lite till
  • Jag har inga förväntningar – det går som det går
  • Jag ska ha kul
  • Jag tänker inte försöka sälja något till dem, jag ska hjälpa dem att köpa

  • Vilken skön typ! Eller hur?
    Och det kommer kunden att känna också. Kunden kommer känna att det kommer en riktig människa som bryr sig. Som är avslappnad. Som inte är påträngande utan varm och generös. Inte alls som…en säljare.

    För det är ju så att om vi slipper försvara oss mot dig så börjar vi slappna av och lyssna istället. Det är då vi kan öppna oss på riktigt och släppa in dig i våra liv. Om du börjar prata om din fantastiska lösning innan det så kommer du att tala för döva öron.

    Extratips
    Läs om hur du gör säljpresentationer som ett riktigt proffs


    SUPERERBJUDANDE JUST NU!

    Framgång i livet är inte alls det de flesta tror ❤️


    En läsarröst
    "Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
    Anders Klingmark, Nacka

    Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
    (Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se