I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

8 skäl till varför så många misslyckas med reklamutskick


Sveriges största tipsbrev om marknadsföring för små företag


Jag tycker att många små företag som skickar ut adresserad direktreklam gör det alldeles för lättvindigt. De lägger ner massor av tid och pengar och gör sina utskick - sedan sätter de sig ner och hoppas på det bästa. Om de inte får något resultat så beror det ofta på samma saker och de ska du få veta mer om nu.


Här är skälen till att så många misslyckas med utskick

1. De har inte tänkt tillräckligt på adresslistan
Det spelar ingen roll hur bra du har gjort ditt material, förpackningen, säljtexten och utseendet om du skickar till fel personer. Det är just omsorg om listan som skiljer proffs från amatörer. Proffsen lägger ner massor av tid på att få fram rätt lista för varje utskick.

2. De testar inte innan de kör skarpt
Det är lätt att känna sig nöjd (och trött) på de texter man skrivit, erbjudandet man tagit fram och bara vilja få iväg allt på en gång, men det är ett stort misstag. Det finns ett skäl till varför företag som jobbar professionellt med direktmarknadsföring testar allt de kan komma på. De skickar helt enkelt ut olika varianter av utskicket för att se vad som händer med varje utskick. De testar pris, dag de skickar på, erbjudandet, utseendet på erbjudandet. Till och med på kuvertnivå testar de för att få fram det utskick som drar mest respons för att bli så säkra de kan vara på att utskicket ska fungera så bra som möjligt.

3. De har inget brev i utskicket
Det är viktigt att inte bara dunka ut broschyrer till mottagarna utan ett brev som guidar dem till det du vill att de ska se och ta ställning till.

4. De pratar sig hesa om produkten istället för fördelarna
Den äldsta sanningen av alla när det handlar om reklamutskick är att prata om fördelar, inte produktens särdrag. Det betyder inte att du ska strunta i att berätta om mått, vikt och kapacitet, men du ska leta efter chanser att lägga in fördelarna så att kunderna lättare kan se dem och förstå varför de ska välja dig och inte dina konkurrenter.

5. De har inget erbjudande
Mottagarna förväntar sig ett erbjudande. Det behöver inte handla om försäljning nu, utan kan vara en möjlighet att beställa mer information om något speciellt. Ditt jobb med säljbrevet kan alltså vara att ta kunden ett steg närmare ett köp. Många små företag skickar planlöst ut broschyrer som innehåller dyra produkter som få köper direkt. Det gäller för dig att tänka på om det du säljer går att sälja direkt i utskicket eller genom att kunden tar ett steg närmare dig så du får en chans att visa vad du kan.

6. De har för dåliga bilder och texter
Texter och bilder i ditt erbjudande måste vara tydliga. Fall inte för frestelsen att göra så snygga saker som möjligt och med så avancerad teknik som möjligt (om det inte är det du säljer). Ditt erbjudande måste vara innehållsrikt och inte fullt med ytligt ögongodis för Art directors och stora ord som inte betyder något. Var konkret.

7. De sparar det bästa till sist
Gör inte det. Det bästa och mest fantastiska du har att säga ska du säga direkt. Människor har ont om tid och du måste fånga dem direkt. Omedelbart. Nu.

8. De följer inte upp
Redan när du gör ditt utskick ska du ha en färdig plan för hur du ska följa upp det. Du kanske väljer att göra ett utskick till och sedan ringa mottagarna. Eller du kanske väljer att ringa snabbt efter att mottagarna fått ditt erbjudande. Hur du än gör så måste du planera att följa upp eftersom det ingår i den lyckade processen med direktmarknadsföring. Det räcker inte att bara skicka ut brev och hoppas på det bästa om du vill lyckas.

Lästips om du vill bli expert på att skriva säljbrev

100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat

"Denna bok är utan tvekan den bästa om man ska få något sålt överhuvudtaget med text. I vårt fall har vi använt boken för att skriva våra kunders säljbrev, som sedan följts upp med ett telefonsamtal. Det har ökat våra avslut med närmare 4%"
Contact Center i Boxholm AB

"Boken är bra för att den är lättläst, konkret och just att man blir inspirerad. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som inte är spontana idésprutor utan behöver lite hjälp på vägen."
Maud Carlsson, FöreningsSparbanken

"Säljbrevsboken har jag haft mycket användning av. Mycket bra tips och idéer. Jag rekommenderar den till alla som skriver säljbrev men som inte gör det så ofta."
Jeanete Nilsson, ServeOffice AB

"Lättläst och mycket informativ. Leveransen av boken fungerade perfekt, jag fick den direkt till mitt skrivbord 2 dagar efter beställningen. Tack för boken, den hjälpte mig när jag hade kört fast."
Lars Ehrnlund, TDC Försäljning AB

"Boken har hjälpt oss att sluta skriva förutsägbara brev anpassade för papperskorgen. Den ä bra för att den visar på exempel samt att den är väldigt lättläst och rolig att läsa. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som jobbar med marknadsföring/sälj - eller helt enkelt bara vill läsa en rolig och lärorik bok om att skriva."
Anna Ekström, Radius Sweden AB

"Att kunna på ett säljande men seriöst sätt strukturera och skriva mailing och förstås brev. Boken lärde mig framför allt att förstå mottagaren och inte koncentrera mig på vad jag vill säga. Funkar även utanför Sverige ! (Italien)"
Morgan MARK, Partner Connect Italy

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

Här kan du se om Rivstart är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.