I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

10 sätt att göra ditt företag sexigare


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Hur sexigt är ditt företag egentligen?

  • Det är sexigare att vara journalist än att sälja kullager till bilindustrin.
  • Det är sexigare att vara läkare än att ha ett bokförlag.
  • Det är otvivelaktigt mycket sexigare att vara popstjärna än att vara förskolelärare.

  • Vissa branscher är sexigare än andra, mer spännande än andra, så är det bara. Det finns maffigare skvaller att berätta och mer intressanta saker att berätta om över middagar. Hur är det med ditt företags sexighetsfaktor? Hur roligt tycker dina kunder att det är att vara kund till ditt företag. Eller rättare sagt, hur spännande gör du det för dina kunder att vara kund till ditt företag?


    Här kommer 10 tips om hur du kan göra ditt företag sexigare:


    1. Hur håller du kontakt med kunderna?
    Gör du det bara när det är beställningar på gång, eller med de gamla trötta julkorten och julklapparna? Sluta med det. Skicka ett frö till en sommarblomma med en kruka till i januari och ge kunderna hopp om att det faktiskt kommer en sommar snart. Buda upp några pizzor till lunch när du vet att de har extra mycket att göra. Om du har en butik, starta en klubb för alla kunder och gör små utskick. Få dem att känna sig så viktiga som de är för dig.


    2. Hur ser din stand in ut?
    Då menar jag de visitkort och säljbrev kunderna får och har kvar efter att ni mötts. Gör det bästa av visitkortet, något som visar både vem du är som person och vilket företag kunderna kan få möjlighet att jobba med. Är titeln under ditt namn på visitkortet viktigare för dig än den är för kunderna?
    Skriver du ett standardiserat "Vi tackar för er order som vi ska ägna all omsorg" i breven eller är du personlig. Personlig=sexig. Min uppmaning är: sluta lek kontor och var en människa.


    3. Visar du tydligt varför kunderna ska handla från ditt företag och inte från konkurrenternas?
    Visar du dina konkurrensfördelar? Det är bra, men inte tillräckligt bra. Alla företag som funnits ett tag visar sina konkurrensfördelar, men det du ska göra är att visa de konkurrensfördelar som bara du har. Ser du den enorma skillnaden? Konkurrensfördelar är inte bara relaterat till din produkt eller tjänst, det kan också handla om att kunderna vet att du tar hand om dem även mellan beställningarna på ett personligt sätt. Att du har ett nyhetsbrev inom ditt område eller att du skickar en artikel som du tror kan intressera dem etc. Listan på vad du kan göra som inte är direkt relaterat till försäljning kan göras hur lång som helst. Ytterst handlar det om att behandla dina kunder lika bra som du behandlar dina bästa vänner.


    4. Ger du kunderna speciella rabatter/förmåner för att de är dina kunder?
    Har du en utförsäljning bara för dina stamkunder? Har du startat roliga tävlingar för kunderna? Varför inte starta en årligt kommande tävling i golf/bowling/femkamp/ölhövning/ Bjud kunderna på en trevlig kväll, lär dem att vänja sig vid att ett visst datum varje år är plastnippelfabrikens dag. Inmuta en dag i almanackan som ditt företags dag. Ytterst handlar det om att ta en plats i kundernas hjärtan som blir tom om de lämnar ditt företag.


    5. Ge bort saker gratis till alla som vill ha.
    Jag pratar inte om att du ska ge bort dina varor, jag pratar om kunskap. Du kan massor av saker som andra inte kan. Om du har en blomsteraffär kan du ge bort en liten broschyr "10 tips om hur du får snittblommorna att hålla sig länge". Om du har en rörfirma kan du tipsa på din hemsida om hur man undviker stopp i avloppet eller vad man kan göra själv när olyckan är framme. Tänk! Du kan saker som vi andra vill veta. Du kan lära oss saker som vi har nytta av. När vi sedan ska handla produkter blir det ditt företag som dyker upp i vårt medvetande eftersom vi har en relation till det.


    6. Hur personlig är du i din verksamhet?
    Har du tänkt på att leenden är ett av de mest underskattade marknadsföringsverktygen? Ett gammalt kinesiskt ordspråk lyder: "Den som inte kan le ska inte öppna en affär." Leenden är sexiga.


    7. Vad möts kunderna av när de ringer till ditt företag?
    Är det en trist telefonsvararröst som muttrar något eller en telefonist som alltid talar om att "Hela avdelningen sitter i möte". Vilken status har telefonisten på ditt företag? Lika hög som dina säljare, hoppas jag.


    8. Samarbetar du eller sitter du i ett hål för dig själv.
    Säger du "Bra nu sålde vi hundra kartonger till" eller "Bra, nu hjälpte vi kunden med deras största problem". Sanningen är att om du ger din kund det han/hon helst vill ha så kommer också du att få det du helst vill ha.


    9. Gör en test. Räkna antalet "Du", "Dina" i dina brev till kunderna.
    Orden "Du" och "Dina" ska vara betydligt fler än orden "Vi", "Oss" och "Våra". Skryt inte om allt ni kan åstadkomma. Berätta inte hur bra ni är. Visa istället hur ni kan lösa kundens problem - och ännu hellre, visa hur du kan lösa din kunds kunds problem.


    10. Har du och dina anställda roligt på jobbet? Det syns på er.
    Alla kan hyra en motorcykel eller få massage någon gång. Alla kan ta en dag ledigt och satsa på något de gillar. Ta en ledig dag och investera den i dig själv. Det kommer att märkas på dig och dina anställda. En basketkorg i lunchrummet eller en prenumeration på en modetidning är bra investeringar.


    11. Till sist, ge alltid lite mer än det du lovat.
    Om du lovar dina kunder 10 tips om hur du gör ditt företag sexigare, ge dem 11 tips. Ge kunden snabbare leverans än de trodde att de kunde få, lägg en present i paketet, gör något som visar att du bryr dig om dem på ett annat sätt än dina konkurrenter gör.

    Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

    345 smarta sätt att hitta nya kunder

    "När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
    Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

    "Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
    Janne Pettersson, Malmö

    "Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
    Johan Sternberg, LUXOR FINANS

    "Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
    Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

    "Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
    Mårten Smith, Mårtens Nätverk

    "Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
    Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

    ”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
    Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

    Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
    Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.