Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

5 Saker som egenföretagare ofta misslyckas med




Att jobba ensam kan stöka till det i huvudet på vem som helst. Man upptäcker inte att man plöjer i samma fåra förrän det är försent eftersom ingen står bredvid och talar om det.

Vad är det du kan misslyckas med som egenföretagare?

1. Du kan inte urskilja vad det är med ditt företag som ska få kunderna att vilja göra affärer med dig.

Det är det viktigaste misstag du inte vill göra. Vilken är din USP? Fundera över varför kunderna ska handla av dig. Vad är det de får av ditt företag som de inte får någon annanstans? Vilka fördelar finns det för kunden? Vad gör ditt företag unikt för dem? Om ditt företag säljer den högsta kvaliteten inom området - gör det till en stor del av din USP. Om ditt företag säljer din produkt till det lägsta priset på marknaden - samma sak - gör det till en stor del av din USP. De flesta företag är likadana. De säljer samma saker till samma priser och har samma öppettider och samma garantier. Samma samma samma. Bra för dig!

2. Du tror på något för att du vill tro på det.

Den produkt du vill sälja för att den ger dig status eller vad det kan vara kanske är ointressant för kunderna.Jag brottas ständigt med mitt ego, min inre lust att gasa på framåt. Just nu till exempel, funderar jag mycket på om jag ska göra en serie miniböcker om olika ämnen, till exempel om hur man gör säljande offerter, skriver vassa säljbrev osv. Böckerna skulle vara lätta för mig att göra bra produkter av snabbt, men vill kunderna ha dem? Jag vill inte fråga eftersom jag gillar idén så mycket.Lösningen på problemet är att istället för att fundera på vad som är bäst och roligast för dig, istället fråga dig: Vad är bäst för företaget? Det som är bra för dina kunder är nästan alltid det som är bäst för företaget.

3. Du lägger all kraft på att skaffa nya kunder.

Det inte bara kostar mer att skaffa nya kunder, det är mer tidskrävande eftersom du ska etablera förtroende. Ha en bra adressbok och idéer om hur du ska hålla de befintliga kunderna medvetna om att du finns för dem.

4. Du använder inte ordet "eftersom" i all din marknadsföring.

Du tycker att ditt företag är bäst och skulle helst vilja skriva det i alla annonser (kunderna borde ju fatta något själva). Kunderna har inget problem med det här men de är intresserade av att veta varför ditt företag är bäst. Alltså: I all marknadsföring. Tänk: Vi är bäst men lägg till ordet "eftersom" och berätta bara det som följer efter det ordet.

EX: Vi är bäst eftersom vi har 10 års garanti. Du berättar bara att ni har 10 års garanti.

Om det verkar självklart för dig att göra så här - titta på annonserna i tidningen idag.

5. Du gör det svårt för kunderna att köpa.

Att inte vara anträffbara när kunden vill beställa eller få information om din produkt är att inte vilja göra affärer. Ställ dig en fråga och svara ärligt:

  • Vad möter kunderna på ditt företag? Möter de en trevlig person som är intres-serad av kunden (även om det bara är information han/hon vill ha just nu).
  • Är det lätt för kunden att själv hitta om du har en butik?
  • Är det lätt att hitta till butiken? Är det lätt att få information även efter öppettiderna t.ex. genom en hemsida eller på telefonsvararen.

Genom att göra det lätt och trevligt att göra affärer med dig kommer du att få många fler kunder som kommer tillbaka igen och som rekommenderar ditt företag till sina vänner..

Det jag vill säga är att det är bra att ha en liten kontrollperson som sitter på axeln ibland och pekar ut dina misstag – den enda som gör det tillräckligt bra är du själv.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se