I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Nio tips om hur du skriver bättre säljtexter på sajten


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Hur bra är du på att skriva säljande på din sajt?

Alldeles för många företag litar för mycket på de texter de får från leverantörerna och klipper bara ur och klistrar in. Andra tror inte att de kan få till en text som verkligen övertygar oss besökare.

Synd, för det är inte så svårt. Och det finns faktiskt några principer som duktiga copywriters använder för att behålla besökarnas intresse hela vägen fram till punkten där vi köper.

Jag tänker avslöja dem nu. Är du beredd?


1. Skriv fantastiska rubriker
Bra rubriker övertygar läsare att du har något att säga, att det är värt för dem att höra på vad du säger. Jag har läst siffror som säger att bara två av tio läsare går längre än till rubriken på en enskild sida. Rubriken är liksom porten till den text du skriver och den måste vara fantastisk.

Rubriken ska visa att det du säger är:
  • Användbart – den måste lova att det vi snart ska få läsa är användbart
  • Angeläget – Dina läsare är upptagna. Ge dem superstarka skäl att läsa vidare
  • Unikt – Varför är ditt erbjudande så fantastiskt? Bevisa det!
  • (Pricka in så mycket som möjligt av det här i varje rubrik)

    2. Lova bara det du kan hålla
    När en besökare har läst din rubrik tänkare han/hon “om jag läser vidare – kommer det att göra mig smartare/rikare/gladare?”
    Så om du lovar läsaren “Nio tips om hur du skriver bättre säljtexter på sajten” så är det bäst för dig att du levererar just det.

    3. Bevisa att du talar sanning
    Du kan använda citat från nöjda användare, länka till en artikel som bevisar att du talar sanning, redovisa statistik eller visa undersökningar som stödjer det du säger. Bevis gör oss som läser lugna.

    4. Var inte blyg
    Det finns andra som säljer samma eller liknande saker och som konkurrerar om dina kunders pengar. Lyft fram och visa hur bra det du säljer är men gör det med utgångspunkt från kunden och vad han/hon tjänar på att göra affärer med dig.

    5. Skriv listor
    Att punkta en lista med fördelar, egenskaper eller poänger är bra eftersom det blir lätt att läsa och att ta till sig snabbt.

    6. Gör det lite kul att läsa
    Det är viktigt att ge information i dina texter men man kan göra det på olika sätt. Om dina texter känns som långa föreläsningar blir läsaren väldigt lätt uttråkad. Om du däremot väver in ett personligt tilltal, lite humor och en förstående attityd i texterna så stannar vi kanske kvar ett tag till.

    7. Stryk ner texten
    Pladdra inte sida upp och sida ner, skär i texten så att det nödvändiga finns kvar och referera gärna inåt på sajten för mer detaljer. I samma ögonblick som läsaren känner att han/hon slösar bort sin tid på dravel så försvinner intresset - och möjligheten för dig.

    8. Skriv för människor
    Många pumpar texterna fulla med nyckelord för att tillfredsställa Google. Skriv texter som är vettiga för människor och väv in nyckelorden med prioritet på ett smakfullt sätt i texten så blir både läsarna och Google gladare.

    9. Gör det lätt att gå vidare
    Om du har skrivit din text så bra att läsaren stannat kvar till slutet måste du se till att det finns en naturlig väg att gå vidare – att ringa dig, beställa eller göra något annat som du vill att läsaren ska göra. Och du måste göra det löjligt lätt. Som till exempel att referera på samma sätt som jag gör nu:
    Läs fler artiklar om internet och internetmarknadsföring här

    Klart!

    Idéer som andra har gillat

    469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

    "Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
    Internetworld

    "Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
    Häni Yones, Kramtex Workwear

    "Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
    Daniel Evertsson, Creative Reklam

    ”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
    Christoffer Steffens

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    "Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
    Catrin Sandgren Fjärås

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

    Vill du göra bättre affärer på nätet?
    Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

    Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

    Kolla här om brevet är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.