I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Är du en snål företagare? Bra – och dåligt. Här är varför.

Smarta företagare gillar inte att spendera pengar. Jag förstår varför. Det finns massor av leverantörer av olika saker som vill ha dina pengar. Det är smart att vara snål med vissa saker, men i mitt jobb ser jag också många företagare som är alldeles för snåla och som missar chanser att investera i företaget och därmed också tjäna ännu mer pengar.

Vad kallas en fördom som är sann?
Här kommer en: Många kvinnliga företagare jag träffar är experter på att vara för snåla med pengarna och det leder ofta till att de inte heller växer. Å andra sidan, och i rättvisans namn, träffar jag också många manliga företagare som lägger ner alldeles för mycket pengar på fel saker. De köper coola bilar, snygg inredning och annat som syns, men som inte alltid behövs och som framför allt inte hjälper till att dra in pengar. Jag vill att du ska börja tänka ROI – ”Return On Investment”, alltså vad du får tillbaka för de pengar som du lägger ut. Stora företag är experter på att utvärdera ROI för större investeringar som teknikinköp eller fastighetsaffärer. För små företag, som är oroliga över kassaflödet, är ROI en viktig del fast på nivån några tusen kronor. Vilka kostnader är egentligen investeringar? Kolla här:

Marknadsföring
Kostnader för annonsering och marknadsföring är ett område där du måste tänka mycket på ROI. Många företag jag träffar har nappat på annonssäljares erbjudanden om en blänkare i lokalpressen för si och så många tusen kronor, men funkar det här eller är det bara kul att synas i lokalpressen, så att dina affärskompisar får se att du annonserar? Annonsering som görs rätt går att mäta och är långsiktig fungerar (det är ett luddigt svar, men också sant). En allmän annons om att ditt företag finns till är ytterst sällan en bra investering.

Du måste utvärdera allt du gör och se till att det går att mäta vad dina annonser och all din marknadsföring ger. Dessutom måste du tänka i livstidsvärde för en kund som du får in på en aktivitet. Om din annons kostar 10 000 kronor och det du säljer kostar 500 kronor måste du vid en första anblick sälja 20 stycken av din vara för att betala för annonsen. Men om du har räknat ut att varje ny kund hos dig stannar i fem år och köper en ny produkt för 500 kronor varje år, så ser du att varje kund ger en snittintäkt på 2 500 kronor och då räcker det med att du säljer till fyra nya kunder med din annons för att den på sikt ska täcka kostnaden.

Utbildning
Böcker, informationsprodukter och utbildningar ger dig fantastiska chanser att investera i ditt företags framtid. Om du lägger ner 300 kronor på en bok, så är det en fantastisk investering även om du bara lär dig en enda vettig sak från den. Har du lagt ner massor av timmar på att själv försöka förstå ett datorprogram, men ändå inte kan använda det som du vill – då är en tretimmars utbildning för 12 000 kronor en fantastisk investering.

Outsourcing
Vad är din tid värd egentligen? Om du drar in 850 kronor i timmen som konsult och lägger ner fem timmar i veckan på pappersarbete, så bränner du i princip 4 250 kronor på att göra ett jobb som någon utomstående kraft kunde göra billigare och samtidigt få ditt företag att utvecklas ytterligare.

Specialistkunskaper
Alldeles för många företag försöker göra allt själva fast de inte har kompetens och kunskap till det. Du ser det överallt. Ett bra exempel hittar du hos företag med taffliga hemsidor med dåliga säljtexter och sidor som inte ens får några träffar hos sökmotorerna. De envisas med att själva göra ett dåligt jobb istället för att lösa problemet med hjälp av en konsult för 20 000 kronor och få miljoner tillbaka i ökad försäljning över lite tid.
Här gäller det att vara ärlig. Kan du verkligen göra allt själv så att det blir lika bra som om ett proffs på området hade gjort det? Det här kan avgöra så ofantligt mycket för ditt företag. Om du anlitar en webbdesigner som gör din sajt proffsig och hyr in en copywriter som vässar säljtexterna, samtidigt som han/hon optimerar sidorna för att sökmotorerna ska hitta dem - är inte det en fantastiskt bra investering då?

Nästa gång du står inför en kostnad/investering – fråga dig det här:
• Kommer den här investeringen hjälpa mig att spara värdefull tid som jag istället kan lägga på annat jobb?
• Kan jag sälja tillräckligt mycket för att betala för den här investeringen?
• Kan jag sälja mycket mer om jag lägger pengar på det här?
• Kan jag mäta utfallet av den här investeringen?
• Kommer den här investeringen att hjälpa mig på sikt?
• Är den här kostnaden nödvändig att ta just nu för att målen ska nås snabbare?
• Hjälper den här investeringen oss att se mer professionella ut?

Med tillfredsställande svar på de här frågorna är det bara att öppna plånboken - eller inte.

Sveriges snabbaste sätt att skaffa kunder

345 smarta sätt att hitta nya kunder

"När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldig mycket av "345 ..." så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan "knapp" så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok. :-)
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Vilken investering! Man läser boken på tre timmar och får värden som i en ettårskurs på Handelshögskolan (minus det tråkiga på handels)"
Janne Pettersson, Malmö

"Märkligt men varje gång jag får en ny bok av dig startar genast en fantastisk process. Jag kastar mig omgående över innehållsförteckningen, plockar ut de kapitel som intresserar mig mest och detaljstuderar dem.Sedan går hjärnan igång på högvarv och inspirationen flödar. Till och med på natten så att jag vaknar med nya idéer och måste stiga upp och skriva ner dem på papper. Så här håller det på i en dryg vecka, då och då med återblickar i boken. Till slut har jag skapat ett helt nytt koncept som vi nu börjat använda oss av för att hitta nya kunder. Det har redan börjat fungera alldeles utmärkt. Framöver kommer jag att använda boken ”345 smarta sätt att hitta NYA KUNDER”som en uppslagsbok. Precis som jag gör med dina tidigare böcker."
Johan Sternberg, LUXOR FINANS

"Älskade denna bok. Bör läsas flera gånger. Bara man har i åtanke att tänka "hur kan jag använda detta i min verksamhet" för varje tips."
Oskar Bentfors, Fruktkorgsexpressen Fruity AB

"Skitbra – en guldgruva för mig, har hjälpt upp mitt självförtroende, fått mig att vakna till och ta mig upp ur desperationens dy."
Mårten Smith, Mårtens Nätverk

"Har fått i present och hjälpt mig med att vara tydligare och inrikta mig på vad kunden har för problem. Här får du hjälp! Ändrar hemsidan lite men ofta. Har lyckats komma högt på sökmotorerna. Skriva om kundens problem och att vi kan hjälpa dem. Att hålla kontakt med befintliga kunder. För att kunden ska ge mig sina pengar måste jag avhjälpa deras problem. Många andra tips."
Anders Sköldebrand, Ren luft kontroll

”Boken har hjälpt otroligt mycket! Boken förtjänar betyget 10 (av 5 möjliga)!”
Sofia Granlund, Sätra Brunn Spa och Konferens

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.