I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vad är sökmotormarknadsföring?


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Sökmotormarknadsföring = allt du gör för att din hemsida ska hamna högt upp på listan över de svar sökmotorerna ger den som söker efter något på Internet.

Lyssna nu - det finns viktiga saker du måste känna till nu när olika företag inte bara bankar, utan vrålar utanför din dörr för att få dig att köpa tjänster som ska få din hemsida att synas bättre hos
sökmotorerna. I år är verkligen året då Internet kommer att räknas på riktigt som affärskanal av de allra flesta. Men som alltid när någon ropar GULD så kommer mindre nogräknade lycksökare att försöka blåsa dig på pengar. Självklart finns det också bra företag som kan hjälpa dig att synas hos sökmotorerna, men frågan är om små företag behöver dem...jag tycker inte det.


Sju saker att ta reda på innan du anlitar ett företag för positioneringstjänster:

1. Kommer en specialist på sidoptimering optimera/anpassa dina sidor innan de anmäls till sökmotorerna? Det här är ytterst viktigt att det görs av en smart och marknadsföringskunnig person.

2. Vad har de för kunder tidigare? Kan du få kontakta dem? Gör det.

3. Registrerar de dina sidor automatiskt eller manuellt? Du vill att en tekniker manuellt lägger in dina sidor till varje sökmotor efter de riktlinjer sökmotorn satt upp.

4. Skickar de dokument som verifierar vad de gjort och när de gjort det? Får du speciell dokumentation på att sakerna är utförda?

5. Kan du få dokumentation på vilka kategorier de gjort anmälan till när det handlar om katalogtjänster?

6. Hur känns personerna du pratar med? Det är viktigare än vilka programvaror de har. Känns de kreativa nog att hjälpa dig med nyckelord? Har de kunskaper och erfarenheter på marknadsföringsområdet? Ställer de bra frågor till dig om din bransch för att de ska förstå den eller känns det som de går igenom samma process med alla företag? Kan de förklara vad de kan göra på ett sätt som gör att du förstår vad de säger?

7. Kan du få skriftliga garantier på att de gör registrering och omgivande marknadsföring på ett sätt som är etiskt och enligt sökmotorernas egna riktlinjer.

Med de här kunskaperna på bordet kommer det företag du tänker anlita förstå att du fattar vad det här handlar om och behandla dig med respekt.

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.