I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Stäng dörren för konkurrenterna nu!


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Möjlighet: Du tar kunder från dina konkurrenter - kul och bra!

Hot: Dina konkurrenter tar kunderna från dig - läskigt och okul!

Ett viktigt sätt att skapa nya affärer är ju att locka iväg kunder från dina konkurrenter till dig. Samma sak gäller naturligtvis för dina konkurrenter. De funderar ständigt över hur de ska komma över dina kunder.

Just därför är det smart att göra saker nu för att skydda ditt företag från konkurrenternas attacker på din kundstock.

Idag ska du få hjälp med det.


6 sätt att behålla kunderna för alltid


1. Samla information om kunderna hela tiden.
Normalt är vi fantastiska på att samla information om kunderna och deras behov men vi slutar med det när vi har landat kunden. Korkat! Vi kan inte utgå från att vi vet allt vi behöver veta för att vi fått veta det en gång. Du måste lära dig mer hela tiden. Fråga dig ständigt:

a) Vad händer i kundernas värld just nu?
b) Vilka förändringar står de inför?
c) Vilka problem kämpar de med?
d) Vilka möjligheter ser de framför sig?
Om du inte vet det här så kan du inte möta deras behov och det enda du får göra om dagarna är släcka bränder och reagera istället för att bli proaktiv (ja, jag missbrukar ordet proaktiv men jag älskar det så mycket).

2. Sluta aldrig sälja in ditt företag till kunderna.
För att skapa riktig lojalitet måste kunder vilja ”köpa” ditt företag innan de köper dina grejor. Om de bara köper det du säljer är risken stor att de inte blir särskilt långvariga som kunder.

3. Utgå aldrig från att imorgon blir bättre än idag.
En hälsosam förföljelsemani är bra. Du måste utgå från att det dyker upp problem runt hörnet och vara beredd att göra något åt det. Ställ dig frågorna:
a) Vad ska vi göra för att försvåra för konkurrenterna att ta plats?
b) Vad skulle hända om vi förlorade våra viktigaste kunder?
c) Vad kan vi göra idag för att för att få nya kunder om två år

4. Ta aldrig kunderna för givna.
En del säljare pratar om att de äger kunderna eller att de har en nisch som är låst för andra. Glöm det. Idag handlar det om vad vi fortsätter göra för våra kunder, inte vad vi gjorde förra veckan eller förra året. Basta!

5. Tänk aldrig att du har tillräckligt med kunder.
Det finns företag som tror att inget förändras och invaggar sig själva i falsk trygghet. Deras vilja att allt ska fortsätta vara bekvämt och bra är lite söt men inte realistisk idag när allt går i etthundraåttio. Dessutom leder den där tryggheten ofta till ett lite arrogant beteende och det i en tid när det går på ett kick (klick) att byta leverantör.

6. Sluta aldrig aldrig att utveckla det du säljer.
Du kan det du säljer bäst. Du hör varje dag vad kunderna säger att de vill ha. Rimligen är du också bäst på att också utveckla det du säljer så att du kan överraska kunderna med nya saker som de kanske inte ens visste att de ville ha förrän de ser det. Se till så att kunderna känner att det är ditt moderna och smarta företag de vill göra sina affärer med.

Och till sist.
Njut av att ha farten uppe. Sätt nya mål och belöna dig för att du är på alerten. Du sliter för det och förtjänar framgången. Grattis!

Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.