Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Löneförhöjning - så fixar du den



Du jobbar som en galning och tjänar alldeles för lite, det säger inte bara du - alla håller med. Men hur är det med chefen - hur ska du få honom/henne att fatta att du är oumbärlig för firman?

Här är din guide till att få löneförhöjning:


Förbered dig först

1. Högre lön eller ett erkännande - vad vill du ha egentligen?
Är du verkligen säker på att det är högre lön du vill ha och inte bara ett erkännande eller bättre arbetsvillkor? Det är bra att veta det innan du sätter dig med chefen. Fundera ut vad som kan vara realistiskt för dig. Stora löneförhöjningar är inte så vanliga. Däremot så kan du höja din livskvalitet av att kanske få bättre arbetsvillkor (jobba hemma en dag i veckan, sluta tidigare på fredagar eller något annat)

2. Ta reda på vad andra tjänar
Ta reda på vad andra tjänar som gör samma jobb som du så att du vet vilket förhandlingsläge du har och kan visa det för chefen.

3. Ta reda på den ”ekonomiska hälsan” hos din arbetsgivare.
Om din arbetsgivare har pengaproblem är det såklart inte rätt läge att be om löneförhöjning. Ta reda på fakta genom att titta på bokslut och andra uppgifter som visar sanningen om läget.

4. Varför ska du få löneförhöjning?
Har du frågat dig själv varför du förtjänar högre lön? Svaret kan aldrig vara att du behöver eller vill ha mer pengar. Tänk på det här som ren försäljning av din tid. Gör en lista över de saker du åstadkommit för företaget. Börja med det allra senaste och jobba dig bakåt. Gör också en lista över relevanta kunskaper – saker du kan som gör dig framgångsrik i ditt jobb

5. Tänk ut en summa
Bestäm exakt vad du vill ha för löneförhöjning och var beredd att komma med fakta som stöder din sak.

6. Bestäm innan vad du ska göra om du inte får löneförhöjningen du vill ha.
Innan du går in till chefen och ber om löneförhöjning måste du tänka på vad du ska göra om han/hon säger nej eller kanske ger dig en höjning som är mindre än du tänkt. Kommer du att sluta då eller är du beredd att vänta och fråga igen lite längre fram? Ditt svar kan bero på vad chefen säger. Till exempel så kanske han/hon säger nej på grund av att du presterat dåligt. Om det är så måste du fråga dig om kritiken är befogad.Om den inte är det så kanske det är dags att söka dig någon annanstans där de har vett att uppskatta dig? Om kritiken är befogad är det dags att fundera på vad du ska göra åt det. Om det finns andra skäl måste du prata med chefen för att få reda på när den han/hon förväntar sig att situationen förändras så att du vet när du kan ta upp frågan igen.

7. Boka ett möte
Det är viktigt att du inte pratar lön i hissen eller via e-post. Du måste visa att det här är viktigt för dig och därför är det bokade mötet nödvändigt. Om din bransch har typiska lågsäsonger är det såklart vettigt att inte prata lön när det säljer som minst.

8. Finslipa argumenten
Öva in det du ska säga med någon som får spela din chef när han/hon visar sin allra sämsta sida och kommer med motargument hela tiden. Glöm inte att det här är som vilken viktig presentation som helst. Du skulle aldrig göra en dragning för en kund oförberedd.


Mötet

Överdriv inte
Du ska träffa din chef för att diskutera din lön, inte göra powerpointpresentationer om löneutvecklingen i din bransch eller i I-länderna de senaste trettio åren. Håll det enkelt. Lägg fram dina argument tydligt och klart. Och glöm inte att löneförhöjningar är mindre baserade på dina 10 lojala år i firman och mer på dina prestationer och hur marknaden ser ut för vad du kan.

Varför är du värd en löneförhöjning?
Bygg din argumentation genom att ha med dig en lista över vad du åstadkommit som är över förväntan. Om du till exempel sålt för mer än budgeten, se till att visa det. Om du har fått fler och/eller mer kvalificerade uppgifter, ta upp dem som argument. Om du är chef - visa detaljer kring de initiativ du tagit och problemen som de har löst. Visa hur det du gjort höjt lusten hos din grupp och vad det betyder för företaget och lönsamheten.

Om chefen nobbar
Om din chef säger att han/hon inte kan ge dig en löneförhöjning just nu, fråga vad du behöver göra för att bli den som får den första löneförhöjning på företaget. Kom ihåg att det finns en skillnad mellan en anställd som gör vad som förväntas av honom/henne och en som som gör mycket mer än vad som kan förväntas. Löneförhöjningar kommer främst till den sista kategorien.

Hota funkar inte alltid som du vill
Om du använder ett erbjudande från en annan arbetsgivare som slagträ i förhandlingen, var beredd att misslyckas. Du visar din arbetsgivare att du ser dig om efter andra jobb och då börjar varningsklockorna ringa. Framtida utbildningar, roliga jobb och annat du fått kan plötsligt försvinna. Arbetsgivare trivs inte i gisslansituationer – och han/hon kommer att komma ihåg ditt misstag. Då är det bättre att börja söka nya jobb i det tysta om du anser att det är värt att byta arbetsgivare om du får högre lön på köpet. Om du hotar att sluta så vet chefen att du är på väg och kommer att behandla dig annorlunda.


Några misstag att undvika

  • Undvik att prata lön när chefen är stressad eller mitt i andra viktiga saker
  • Bete dig inte som att du "har rätt" till en löneförhöjning när du inte har något konkret skäl till den
  • Berätta inte varför du behöver mer pengar. Alla har utgifter och saker de vill köpa. Det är inte relevant vad du vill köpa för löneförhöjningen. Det enda som är relevant är ditt värde för företaget.
  • Bli inte känslomässig. Lämna din ilska över att blivit förbigången igen utanför chefens dörr. Gråt och tandagnisslan är inte ett verktyg vid löneförhandlingar.
  • Säg inte att du borde ha samma lön som Roffe. Många företag håller lönerna hemliga och att säga att du borde ha samma lön som Roffe utsätter Roffe själv för obehag. Det kan också vara irrelevant. Din jobbarkompis kanske har en annan utbildning eller erfarenhet än du.
  • Prata inte om din nuvarande lön som ett problem. Presentera istället dig själv som en lösning. Var inte rädd för att ge specifika exempel på vilka utmaningar du hittat lösningar på. Ju fler exempel desto bättre


  • Speciella trick att använda

  • Om du är värdefull för ditt företag är det osannolikt att din chef säger blankt nej, men om han/hon ändå gör det så är spelet inte slut för det. Ditt nästa drag är helt enkelt fråga: Vad är det jag behöver göra för att få den löneförhöjning jag vill ha? Om chefen fortfarande inte är med på noterna så är det viktig information om att det kanske är dags för dig att gå vidare någon annanstans.
  • Undvik att säga till chefen att du hoppas att han/hon ska säga ja.
    Istället bjuder du in chefen att säga nej. Säg att det är okej för dig med ett nej och att du vill att han/hon ska veta det. Det gör att chefen kan slappna av samtidigt som det rensar luften.
  • Försök inte imponera på chefen. Låt honom/henne istället få känna sig avslappnad med dig så att inga försvarsmekanismer kommer fram eller ligger i luften hela mötet.
  • Ställ inga ja-och nejfrågor. Se till så att din arbetsgivare får berätta hur läget är genom att du alltid ställer frågor som börjar med vem, vad, när, var, hur och varför
  • Sluta tänka på pengar. Ditt syfte här är att tillfredsställa din arbetsgivares behov och mål. Alla beslut du tar i förhandlingen ska vara fokuserade på att hjälpa din arbetsgivare att se att det är förnuftigt för företaget att höja din lön.
  • Glöm inte att det lättaste sättet att få garanterad löneförhöjning är om ditt jobb på ett tydligt sätt får pengar att komma in eller om ditt jobb handlar om att hjälpa den som får pengarna att komma in.


  • Och en sak till!
    Nedanstående bok har sålt häpnadsväckande 102 000+ exemplar i Sverige och i Finland. Så många människor (minst) är lite för snälla för sitt eget bästa. Den här boken är skriven för alla som ibland känner att de har svårt att hävda sig, att de blir trampade på eller blir orättvist behandlade.
    Är du lite för snäll för ditt eget bästa – läs den här boken du också❤️

    Är du för snäll för ditt eget bästa?

    Här är handboken för alla snälla människor som behöver bli bättre på att ta hand om sig själva❤️


    En läsarröst
    "Jag tycker precis som boken att man ska vara snäll mot de snälla och jag gillar att det finns verktyg i boken att använda när man träffar på (och det gör man) personer som alltid ska dominera och få som de vill. Det här är en bok av en snäll person till andra snälla personer.
    I love it!❤️"

    Lena Hansson, Sthlm

    Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
    (Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se