I din kundvagn:
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du får besökarna att stanna längre på din sajt


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Har du också märkt vilken fixering det är vid antal besök på sajter. Det spelar ingen roll om det är rätt personer som kommer eller hur länge besökarna stannar - bara den där räknaren plussar vidare hela tiden.

- Jodu, den här månaden hade vi 12 % fler besökare än förra året vid samma tid

Det är inte meningen att ge dig ångest nu, men gå in och titta på statistiken för din sajt och ta reda på hur länge den genomsnittlige besökaren stannar kvar på din sajt så ska du få se något intressant.

Ramla inte baklänges om du upptäcker att 75 % av alla dina besökare bara stannar i 1-60 sekunder - det är en vanlig siffra som kan putsas betydligt om man bara vet hur. Det ska du få veta nu.



Här kommer några lätta och snabba tips som får dina besökare att stanna längre:

1. Se till så att ditt innehåll är unikt och spännande för just dina favoritpersoner (tjat tjat men sant sant).

2. Länka till nära relaterad information överallt på sajten.

3. Jobba med texterna så att de blir enkla att läsa, har rubriker och underrubriker som gör dem lättare att läsa.

4. Överraska läsarna med interna länkar inne i texterna så att deras intresse får chansen att tändas igen.

5. Tala om för besökarna vad de kan göra sedan. Jag är så trött på alla som säger att de inte vill vara för säljiga. Om jag besöker en sajt och läser en text om rengöring av trädgårdsmöbler är jag bara glad över tips om var jag hittar det bästa rengöringsmedlet.

6. Se till att tekniken funkar. Det får inte ta lång tid att ladda en sida. Testa att vara besökare till dig själv. Utgå från en fråga som besökaren kan ha och leta dig fram till svaret. Känns det lätt att hitta?

7. Det bästa sist - när du gör din sajt, arbetar om den eller lägger ditt nytt - tänk så här: Är det jag jag gör nu så bra att besökarna känner att de ramlat in i en guldgruva? Om du kan svara ja på den frågan så är du rätt på målet.

8. För att få besökarna att stanna, måste man såklart få rätt besökare. Att skjuta överallt är slöseri med tid och pengar. Så, om du behöver få fler besökare som är rätt för din sajt så ska du inte missa den här boken som ger dig en rivstart framåt på bara några timmar.


Och till sist - Varför ska du vara intresserad av att behålla besökarna på sajten längre?

Jo, av det enkla skälet att det finns en bevisad och direkt koppling mellan längd på besök och köp.

Och du vill ju sälja, få kontakt, göra intryck

Kör på nu!

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.