I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Sälj mer - Sluta med undanflykter


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Känner du igen det här: Förra året bestämde du att nästa år ÄR året då ditt företag ska växa. Du gjorde en lista och hade med saker som ”tjäna mer pengar”, ”hitta fler nya kunder” etc. Men trots att du gjorde din lista, så kom vardagen i vägen och du är inte närmare det där målet idag än du var förra året vid den här tiden.

Aj, vad det där gjorde ont.

Faktum är att om du bara tänker på allt du inte gjorde så mår du pyton. Du kanske till och med inbillade dig att tro att du inte hade tid att göra det med alla sistaminutengrejor som dyker upp och förändrar planerna varje dag.

De goda nyheterna är att det inte behöver vara så svårt att nå dina mål. Här kommer en extremt enkel metod för att planera din framgång. Hämta ett papper och en penna så kör vi igång.


1. Tänk på var du vill vara om tre år.
Jag säger tre år för att det är en rimlig tid för att skapa riktig förändring

2. Varför vill du nå de här målen?
Vad är det som motiverar dig till det? Är det för att du verkligen vill eller för att du ”borde” intressera dig för det? Se till så att varje mål på din lista är motiverade av rätt skäl, nämligen att du vill nå dit för att de är idealiska för dina kunskaper och din särskilda styrka.

3. Sätt ett stort fläskigt mål som du verkligen vill nå fram till.
Dröm stort och tänk exakt var du vill att ditt företag ska vara om tre år.

4. Vad kommer att krävas för att nå dit?
Här skriver du ner alla steg som tar dig fram till varje mål. Om du drar in 700 000 om året och vill nå över 5 000 000 inom tre år, så måste du bestämma vilka förändringar du behöver för att nå fram dit. Du kanske behöver:
• Anställa folk som hjälper dig att nå fram
• Sluta byta timmar mot pengar genom att hjälpa fler samtidigt i grupp eller börja utveckla informationsprodukter att sälja inom ditt område
• Nå ut längre än bara till kunder i ditt närområde
• Lära känna människor som kan hjälpa dig att nå dina mål
• Släppa kunder som du inte gillar att jobba med och koncentrera dig på de du gillar (det kan vara de som drar in mest pengar med mindre insats för dig)

5. Vad behöver du lära dig för att nå målen?
Behöver du kunna annonsera effektivare, skriva bättre säljtexter, bli en bättre hantverkare, göra en sajt som säljer dina tjänster indirekt, hantera personalfrågor, studera branschledarna närmare?

6. Bestäm vilka av dina mål som är realistiska att nå.
Vilka kan du känna doften av redan? Vilka kan du inte riktigt se vägen till? Om det är många nya saker du måste lära dig – hur mycket tid kan du realistiskt avsätta för att göra det? Har du pengar och andra resurser för att kunna lära dig det du behöver? En annan sak att tänka på är om några av dina mål är motsägelsefulla. Till exempel om du vill tjäna mycket mer pengar, finns det i så fall utrymme att höja din timdebitering tillräckligt mycket för att kunna nå dit?

7. Nu kan vi ta ner planen och göra den till en ettårsplan.
Skälet till att vi började prata i ett längre perspektiv är att det hjälper dig att se vad du verkligen vill nå fram till – som också ger dig en härlig bild av vad du kan nå om du bara anstränger dig. Men, för att nå det där stora fläskiga målet om tre år så är det bra att dela upp det i ettårsmål först.

Sådär, nu har du lite att bita i

Skaffa en ny kund på fem fjuttiga minuter

5-minutersmarknadsföraren -350 sätt att förbättra ditt resultat på bara fem minuter

"5-minutersmarknadsföraren är lättläst med många tips och tankar som är genomförbara på direkten. Den har hjälpt mig att Spola alla floskler och flumflum, man ska vara mer konkret och det behöver inte ta tid.
Låt den ligga framme och släng ett öga i den nu och då för att få lite nya tankar och infallsvinklar."

Peter Karlsson, Mönsterås bostäder

"Jag har läst marknadsföring och försäljning på högskolenivå men älskar de här små konkreta böckerna med tips från verkligheten. Att få inspiration och nya idéer när det ibland känns som att man fått lite torka är otroligt inspirerande. Det är så roligt att se effekter av det man gör. Tack!"
Jeanette Svedberg, Gävle

”Mycket bra bok som alltid ligger på skrivbordet. Den ger hjälp direkt för olika punktinsatser i marknadsföringen, varje dag!”
Sara Vennerberg, PHAX swimwear scandinavia

"Den här har i särklass hjälpt oss mest att synas och sälja mer utan att lägga en ner förmögenhet. Jättebra bok!"
Jessica Mossberg, Dina Butiker Sverige AB / Babyfrog.se

"Boken är mycket bra och har hjälpt mig med många tips på hur jag kan förbättra min hemsida, kundvård och förbättra mitt resultat."
Peter Sundin, TMCS Engineering

"5-minutersmarknadsföraren har hjälpt mig massor, den har gett min många kraftfulla och konkreta tips på hur jag kan förbättra min marknadsföring."
Daniel Roquéo, Andetag Inspirit

"Jag har använt boken för att motivera mitt team att se delmål och inte bara de stora målen. Det är en bra bok för att hitta inspiration för att strukturera det dagliga arbetet och att se de enkla lösningarna."
Lin Eriksson, Miinto.se

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här: