I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Kim Lehult svarar på dina frågor om internetmarknadsföring.


Frågor och svar:


1. Vårt företag är ett mellanstort rekryteringsföretag inom IT och behöver få hjälp med idéer till hur vi kan få mer besökare till vår webbplats. Vilka onlinekanaler är de bästa för oss? klicka här

2. Nu befinner sig vårt företag i ett skede där vi behöver expandera utomlands för att kunna växa och jag undrar vilka kanaler som är mest kostnadseffektiva för oss? klicka här

3. Jag driver ett företag inom e-handel och har redan en leverantör av affiliatemarketing i Sverige, detta fungerar bra. Är det en god idé att investera i ytterligare ett affiliateprogram hos en annan leverantör eller ska jag satsa på någonting annat? klicka här



Fråga 1.

Vårt företag är ett mellanstort rekryteringsföretag inom IT och behöver få hjälp med idéer till hur vi kan få mer besökare till vår webbplats. Vilka onlinekanaler är de bästa för oss? Vi har tidigare köpt banner- annonsplats och har arbetat lite med sökordmarknadsföring och sökmotoroptimering med hjälp av en leverantör.

Svar:

Efter att ha tittat på er webbplats skulle jag först rekommendera att ni går igenom den och funderar över vad det är ni vill att era besökare ska göra när de kommer dit och vilka det är ni vill nå. Är det nya uppdrag ni vill fokusera på dvs. att hitta fler kunder som anlitar er för sina rekryteringar eller är det fler ansökande som ska registrera sitt CV? Är det både och? För att kunna driva framgångsrika kampanjer på Internet är det viktigt att besökarna slussas till rätt ställe när de har klickat på en annons. Vad gäller kanaler skulle jag rekommendera er att dels optimera er webbplats men också att satsa på sökordsmarknadsföring i kombination med mer traditionella bannerkampanjer på webbplatser inom ert område. Det är ofta billigare att annonsera på nishade webbplatser och det ger också bättre effekt.



Hela bilden av hur du lyckas med din internetmarknadsföring får du i Kims bok 100 sidor om hur du kan marknadsföra ditt företag på internet.


Ta mig tillbaka till frågorna, klicka här




Fråga 2.

Jag har använt det mesta i marknadsföringsväg på nätet som permission marketing, sökmotoroptimering, annonser, klick-kampanjer och så vidare och är ganska nöjd med resultaten från Sverige. Nu befinner sig vårt företag i ett skede där vi behöver expandera utomlands för att kunna växa och jag undrar vilka kanaler som är mest kostnadseffektiva för oss? Vi har ingen jättebudget för att göra detta och behöver se en ROI snabbt.

Svar:

Det absolut snabbaste sättet att expandera internationellt är att använda sig av sökordsmarknadsföring och att satsa på de 2-3 största sökmotorerna i de länder som ni är intresserade av att expandera i. Detta brukar också vara ett relativt billigt sätt att få ut sitt budskap beroende på vilken bransch ni verkar inom. Ett annat sätt kan vara att titta på affiliatemarketingleverantörerna, detta är dock ett mer långsiktigt sätt att arbeta på och det kan ta mellan 1-6 månader att komma igång beroende på leverantör och de provisioner ni är beredda att betala.



Hela bilden av hur du lyckas med din internetmarknadsföring får du i Kims bok 100 sidor om hur du kan marknadsföra ditt företag på internet.


Ta mig tillbaka till frågorna, klicka här




Fråga 3.

Jag driver ett företag inom e-handel och har redan en leverantör av affiliatemarketing i Sverige, detta fungerar bra. Är det en god idé att investera i ytterligare ett affiliateprogram hos en annan leverantör eller ska jag satsa på någonting annat?

Svar:

Den svenska marknaden är begränsad och de flesta affiliatemarketingleverantörer i Sverige arbetar med i stort sätt samma affiliates så min generella rekommendation är snarare att försöka hitta kompletterande produkter/tjänster hos andra leverantörer istället för att satsa på ytterligare ett affiliateprogram eller att prova permission marketing. Efter att ha gått igenom din webbplats skulle jag också rekommendera dig att lägga till en tipsfunktion så att dina befintliga kunder kan tipsa sina vänner om dina produkter mot en bonus eller provision.



Hela bilden av hur du lyckas med din internetmarknadsföring får du i Kims bok 100 sidor om hur du kan marknadsföra ditt företag på internet.


Ta mig tillbaka till frågorna, klicka här