I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Paula Hammerskog svarar på dina frågor om krishantering i företag.


Frågor och svar:


1. Varför ska man förbereda sig för kriser, man vet ju ändå aldrig exakt vad som kommer att hända? klicka här

2. Hur mycket pengar och tid är rimligt att lägga ner på kristräning? klicka här

3. Vi hade tänkt göra en krisövning som en del av en kickoff, är det en bra idé? klicka här

4. Kan man använda den krishantering som gäller för företag även hemma? klicka här

5. Kan man krishantera sig själv? klicka här



Fråga 1.

Varför ska man förbereda sig för kriser, man vet ju ändå aldrig exakt vad som kommer att hända?
Anna Gustafsson, Ronneby

Svar:

Du har rätt i att man aldrig vet exakt vad som kommer att hända, men det är ändå så att det är mycket lättare att hantera en svår situation om man förberett sig på att något svårt kan komma att hända. Det handlar i första skedet om att förbereda sig mentalt, alltså att fundera igenom hur du reagerar i olika situationer och hur du agerar under stress. Sedan kan man fortsätta förberedelserna genom att göra olika typer av övningar, övningar som testar hur organisationen du jobbar i fungerar vid olika typer av stress. Detta är viktigt eftersom man inte i förväg kan veta hur en enskild person klarar av en kris, och en övning ger ändå en bra indikation på hur människor fungerar i kriser.
Att man sedan förmodligen inte övat på just den kris som drabbar en betyder faktiskt inte så mycket, huvudsaken är just att man tänkt igenom det hela.



Hela bilden av hur du tar ditt företag genom en krissituation får du i Paulas bok 100 sidor om effektiv krishantering i företag.


Ta mig tillbaka till frågorna, klicka här




Fråga 2.

Hur mycket pengar och tid är rimligt att lägga ner på kristräning?
Många konsulter vill sälja stora krisspel och föreslår att vi ska ägna flera dagar om året till detta. Jag jobbar i ett börsnoterat företag där vi valt att inte lägga några pengar alls på detta.
Marie

Svar:

Det går inte att svara exakt på den frågan, det handlar om att varje företag måste ta ett beslut om vad som är rimligt för just det företaget. Det man kan säga är att alla företag behöver ägna en viss tid, och en del resurser åt detta, det är ju en mycket billig försäkring mot framtida katastrofer. En dåligt hanterad kris kan betyda att företaget går under, en väl hanterad kris att det stärks. Jag brukar säga att det för rätt många företag räcker med att ha krisberedskap som en punkt på dagordningen både på ledningsgruppsmöten och på styrelsemöten, om frågan diskuteras med jämna mellanrum finns en viss beredskap. Lägger man till en övning om året och skriver en beredskapsplan är man relativt väl förberedd. Detta behöver inte kosta särskilt mycket, särskilt inte om man ställer det i relation till hur mycket en kris faktiskt kan kosta.



Hela bilden av hur du tar ditt företag genom en krissituation får du i Paulas bok 100 sidor om effektiv krishantering i företag.


Ta mig tillbaka till frågorna, klicka här




Fråga 3.

Vi hade tänkt göra en krisövning som en del av en kickoff, är det en bra idé?
Johan T, Linköping

Svar:

Varför inte? Det ni bör tänka på är bara att en krisövning kan föra med sig rätt oväntade saker. Gamla konflikter mellan medarbetare kan blossa upp (människor som sätts under press kan reagera genom att bli förbannade), nya kan skapas. Människor kan känna att de tappar ansiktet, andra kanske tycker att de vann en slags tävling. En krisövning måste alltid följas av samtal i grupp och ofta även enskilt, dessa samtal ska absolut ledas av ett proffs på just det. Försök alltså inte att genomföra en krisövning själva utan ta in någon som kan hjälpa er att få det till något utvecklande, gör ni det själva riskerar ni att göra något söndrande.



Hela bilden av hur du tar ditt företag genom en krissituation får du i Paulas bok 100 sidor om effektiv krishantering i företag.


Ta mig tillbaka till frågorna, klicka här




Fråga 4.

Kan man använda den krishantering som gäller för företag även hemma? Sådant som dödsfall, flytt och skilsmässor anses ju vara kriser i människors liv, är mekanismerna desamma?
Liselott Karlsson, Karlskrona

Svar:

Mycket av det som gäller för krishantering i företag gäller också i andra situationer. Kris- och konflikthantering skiljer sig därför inte så mycket åt mellan hemmet och arbetsplatsen. Så absolut, mycket av det som gäller för kriser inom företag och organisationer gäller även för kriser inom familjen. Om du läser min bok "100 sidor krishantering för företag" hittar du där ett kapitel om mänskliga reaktioner i kris, det kapitlet gäller i allra högsta grad även utanför företag.



Hela bilden av hur du tar ditt företag genom en krissituation får du i Paulas bok 100 sidor om effektiv krishantering i företag.


Ta mig tillbaka till frågorna, klicka här




Fråga 5.

Kan man krishantera sig själv?
Magnus Lindholm

Svar:

Nej. Man kan däremot krishantera den organisation eller det företag man arbetar på. Men man kan inte krishantera sig själv. Har du hamnat i kris måste du få hjälp av någon annan. Om ett företag utsätts för kraftig ryktesspridning som leder till en kris kan företagsledningen förmodligen vara med i krishanteringsarbetet, även om de bör ta hjälp utifrån för att få fler perspektiv på krisen.
Om ryktena gäller företagsledningen och är av en typ som gör att både företaget, och företagsledningen hamnar i kris ska inte företagsledningen vara med i krishanteringsarbetet.



Hela bilden av hur du tar ditt företag genom en krissituation får du i Paulas bok 100 sidor om effektiv krishantering i företag.


Ta mig tillbaka till frågorna, klicka här