I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så slipper du stress på jobbet

Jag är verkligen totalt hängiven att inte stressa på jobbet. Om det beror på att jag är över fyrtio och plötsligt insett det, eller om det är för att jag vill ha mycket gjort vet jag inte, men jakten pågår ständigt för att vinna över klockan och inte slarva bort tiden. Så vad är det vi slösar bort tiden på och stressar upp oss för varje dag egentligen? Här är några tjuvar som måste ut ur ditt hus så snabbt som möjligt:

• Dålig planering
• Dålig organisation
• Beslut som tar för lång tid att fatta
• Problem som inte får en lösning snabbt
• Orealistiska mål som förlamar snarare än sporrar
• Avbrott som telefonsamtal, besökare som bara tittar förbi
• Skräp – skräppost, skräpmöten, skräp runt omkring dig
• Dåligt organiserad information eller brist på information
• Krångliga rutiner och onödigt pappersjobb
• Dåligt genomtänkta policies, och procedurer
• Dålig förmåga att delegera
• Du skjuter upp saker
• Du lovar för mycket och sedan försöka göra allt samtidigt
• Du har dålig utrustning eller brist på utrymme
• Perfektionism – du gör mindre för att det aldrig blir tillräckligt bra
• Du tar på dig för mycket och har inte satt några gränser
• För mycket socialt umgänge på bekostnad av dina mål
• Jobbiga kollegor, kunder eller samarbetspartners
• Du har svårt att fatta beslut
• Du släcker bränder istället för att ta kontroll i tid

Får inte du också andnöd bara av att titta på listan? Låt oss därför titta på vad som är bra att lägga tiden på, så att vi kan andas lite lättare och inte stressa på jobbet.


Det här är friska fläktar:

• Saker som leder dig framåt mot dina livsmål
• Saker som du alltid har velat göra
• Saker som går snabbt och ger snabba resultat som du kan se
• Saker som känns kul – som får dig att le
• Saker som andra säger att du inte kan men du vet att du kan
• Saker som andra har lyckats med som du kan göra fast inom ditt eget område
• Saker som gör att du får skapa, använda din fantasi för att göra
• Saker med trevliga medarbetare som bidrar till ditt jobb så du blir överraskad
• Saker som kräver att du handlar nu eller aldrig.
• Saker som gör att du blir stolt över dig själv

Visst känns det skönt att se den här sista listan. Det är ju så vi vill ha våra liv. Det är så vi vill göra om våra jobb. Det är då det blir kul och spännande. Det är då de kan lasta över hur mycket som helst på dig och du står bara och ler. Men hur gör man det?


Så här löser du problemet

Du har en miljon saker att göra på jobbet och kommer aldrig att bli klar med allt fast du bara måste bli klar.
De flesta som jobbar mycket och har många saker att ansvara för kommer då och då till en punkt då vi är på gränsen till utbrända. Så här är det för alla jag känner som har egna företag. Det är varken konstigt eller särskilt farligt om man bara vet hur man ska göra för att bryta det.

Jag avskyr människor som säger att man ska leva ett balanserat liv. De har så rätt. Men hur gör man det när det man jobbar med ska vara färdigt den sista den här månaden och allt fortfarande är kaos. Ska man då börja söka sin själ för att hinna färdigt? Det går ju inte. Det som däremot går är att söka sin själ under tider när det inte är stressigt. Att göra något kul ibland. Att få energi av att skratta. Om man vet att det blir lite lugnare efter den sista den här månaden och att belöningen som kommer gör det hela värt det, ja då är det inte lika jobbigt att jobba hårt i perioder. Det viktiga är att du planerar tiden så att din hälsa får sitt, familjen sitt och att din hjärna och själ är med på vägen.