Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Kan jag hjälpa till? – om att möta kunden i butiken på rätt sätt


Låt mig presentera – världens tröttaste fras: ”Kan jag hjälpa till”. Det man ser framför sig är Thor Modén som bodknodd med mössan i handen i en film från trettiotalet. Och den är inte bara trött, du vet också exakt vilket svar du kommer att få i 95 % av fallen: ”Nej, tack jag tittar bara.” Det var ju en rätt meningslös start på er kontakt.

Var tog det gamla hederliga ordet ”hej” vägen? Det är ett perfekt ord. Det visar att du är en trevlig person som önskar kunden välkommen in. Det visar att du inte tänker kasta dig på kunden och sälja saker till honom som han inte vill ha.

Om du frågar en kund när han/hon kommer in i butiken om du kan hjälpa till är det som att fråga varför de har kommit dit. Det är som om du skulle att fråga gästerna som ringer på din dörr vad de vill ha att dricka innan de ens kommit innanför dörren,

Skälet till att du inte ska fråga om du kan hjälpa till är att du redan vet vad de flesta kunder kommer att säga: ”Nej tack jag tittar bara.” Och det är exakt vad de måste få chansen att göra. De måste få möjligheten att få en överblick innan de vill ha hjälp. Ditt jobb är att vara alert. Du ser snart om kunden behöver hjälp. Kunden står och ser fundersam ut. Det är nu du närmar dig. Ska du lyckas få kontakt på ett bra sätt eller inte. Det viktiga för dig att veta är vad kunden vill ha ut av en första kontakt med dig. Det är oftast sex saker:

• Att du hälsar och är trevlig (leenden är trevliga).
• Att du känns som att du är kompetent och att du verkar gilla ditt jobb.
• Att du är intresserad av honom/henne.
• Att du får kunden att känna sig väl till mods.
• Att du har en attityd som signalerar ”inga problem”.
• Att du är känslig för situationen. Försök känna efter om kunden vill titta själv eller ha hjälp direkt.

Vad gör du själv när säljarna struntar i dig?
Varje dag blir du ignorerad som kund. Och när du väl får hjälp så kanske säljaren inte ens vet något om det de ska sälja. De behandlar dig som om du vore en oförutsedd händelse som de helst inte vill ägna sig åt men av något skäl som de inte tycks förstå ändå måste göra trots att de var mitt i ett helkul samtal med jobbarkompisarna bakom disken.

Den här listan kan du klippa ut och sträcka över till dem innan du går därifrån:
1. Hälsa alltid på kunderna när de kommer in i butiken.
2. Le.
3. När en kund frågar efter något, gå med dem till hyllan där det finns. Peka inte bara.
4. Se till så att du kan din sak så att du kan hjälpa kunderna att lösa problem. Om du inte kan ge kunderna underlag för ett vettigt köpbeslut så har de ingen nytt av dig.
5. Gör det lätt att köpa.
6. Om en kund vill lämna tillbaka något – ta emot det utan snack.
7. Reparera eller ersätt trasiga saker snabbt.
8. Se till så att varje kund har en bra shoppingupplevelse.
9. Tacka kunderna för att de handlar och önska dem välkommen åter.
10. Och allt det här gör du för att du är ett proffs med en hälsosam syn på ditt ego.

För att klara av att leverera det här måste varje butik göra två saker:

1. Anställa trevliga människor med ansvarskänsla – och göra sig av med de andra.
2. Utbilda och motivera dem.

Lätt som en plätt? Jag tycker det. Det häftiga för dig (som Mona Sahlin skulle säga) är att det finns så många butiker som säljer samma saker, till samma pris och med samma attityd. Det finns hur mycket som helst att vinna här, ser du det?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se