Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Kan jag hjälpa till? – om att möta kunden i butiken på rätt sätt


Låt mig presentera – världens tröttaste fras: ”Kan jag hjälpa till”. Det man ser framför sig är Thor Modén som bodknodd med mössan i handen i en film från trettiotalet. Och den är inte bara trött, du vet också exakt vilket svar du kommer att få i 95 % av fallen: ”Nej, tack jag tittar bara.” Det var ju en rätt meningslös start på er kontakt.

Var tog det gamla hederliga ordet ”hej” vägen? Det är ett perfekt ord. Det visar att du är en trevlig person som önskar kunden välkommen in. Det visar att du inte tänker kasta dig på kunden och sälja saker till honom som han inte vill ha.

Om du frågar en kund när han/hon kommer in i butiken om du kan hjälpa till är det som att fråga varför de har kommit dit. Det är som om du skulle att fråga gästerna som ringer på din dörr vad de vill ha att dricka innan de ens kommit innanför dörren,

Skälet till att du inte ska fråga om du kan hjälpa till är att du redan vet vad de flesta kunder kommer att säga: ”Nej tack jag tittar bara.” Och det är exakt vad de måste få chansen att göra. De måste få möjligheten att få en överblick innan de vill ha hjälp. Ditt jobb är att vara alert. Du ser snart om kunden behöver hjälp. Kunden står och ser fundersam ut. Det är nu du närmar dig. Ska du lyckas få kontakt på ett bra sätt eller inte. Det viktiga för dig att veta är vad kunden vill ha ut av en första kontakt med dig. Det är oftast sex saker:

• Att du hälsar och är trevlig (leenden är trevliga).
• Att du känns som att du är kompetent och att du verkar gilla ditt jobb.
• Att du är intresserad av honom/henne.
• Att du får kunden att känna sig väl till mods.
• Att du har en attityd som signalerar ”inga problem”.
• Att du är känslig för situationen. Försök känna efter om kunden vill titta själv eller ha hjälp direkt.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Vad gör du själv när säljarna struntar i dig?
Varje dag blir du ignorerad som kund. Och när du väl får hjälp så kanske säljaren inte ens vet något om det de ska sälja. De behandlar dig som om du vore en oförutsedd händelse som de helst inte vill ägna sig åt men av något skäl som de inte tycks förstå ändå måste göra trots att de var mitt i ett helkul samtal med jobbarkompisarna bakom disken.

Den här listan kan du klippa ut och sträcka över till dem innan du går därifrån:
1. Hälsa alltid på kunderna när de kommer in i butiken.
2. Le.
3. När en kund frågar efter något, gå med dem till hyllan där det finns. Peka inte bara.
4. Se till så att du kan din sak så att du kan hjälpa kunderna att lösa problem. Om du inte kan ge kunderna underlag för ett vettigt köpbeslut så har de ingen nytt av dig.
5. Gör det lätt att köpa.
6. Om en kund vill lämna tillbaka något – ta emot det utan snack.
7. Reparera eller ersätt trasiga saker snabbt.
8. Se till så att varje kund har en bra shoppingupplevelse.
9. Tacka kunderna för att de handlar och önska dem välkommen åter.
10. Och allt det här gör du för att du är ett proffs med en hälsosam syn på ditt ego.

För att klara av att leverera det här måste varje butik göra två saker:

1. Anställa trevliga människor med ansvarskänsla – och göra sig av med de andra.
2. Utbilda och motivera dem.

Lätt som en plätt? Jag tycker det.

En viktig sak till!
I den numera klassiska boken ”1000 tips om att sälja mer i din butik” får du mängder av konkreta och snabba tips för butiksförsäljningen.
Den passar också dig som vill starta en egen butik. Den perfekta boken om marknadsföring i butik i en tid där butiker aldrig varit så hotade av konkurrens från alla håll.

Blomstra och frodas med alla smarta idéer från den här boken❤️

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se