Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Bättre kundrelationer för konsulter


En av de viktigaste egenskaperna en konsult kan ha är att hålla relationen till kunderna professionell och varm på samma gång. Jag vet massor av konsulter som inte är bäst på det de gör (en del är till och med ganska mediokra) men som har långt fler kunder än de bästa inom sitt område.

Skälet är att de är fantastiska på kundrelationer. Just därför ska du idag få några tips som jag hoppas påminner dig om det du antagligen redan vet om att förbättra kundrelationerna - de är enormt viktiga så jag kommer att tjata lite.


10 tips om bättre kundrelationer

1. Ha ett tydligt kontrakt med din kund
Utan ett bra kontrakt blir rollerna otydliga när det handlar om ansvar, deadlines, leveranser, metoder och hur ni mäter jobbet. Kunden blir osäker och du vet inte riktigt vad du ska göra. Båda förlorar.

2. Lär känna din kund bättre
Lär dig mer om kundens intressen. Du kommer sannolikt att spendera mycket tid tillsammans med kunden och att veta att han/hon gillar segling, drejning, bergsklättring och att spela Fia (vilken komplex, motsägelsefull och intressant person) gör er relation djupare och bättre. Det här är viktigare för en del kunder än andra men det är alltid bra att ha saker att prata om som ligger utanför jobbet.

3. Ställ fler frågor
När vi ställer frågor förstår vi situationen bättre. Du vill veta vad din kund tänker och känner och du vill förstå kundens observationer under processen ni är inblandade i.

4. Var inte så rädd för att säga nej
I många fall frågar ju kunderna oss om saker som inte varit överenskommet från början eller som vi helt enkelt inte kan. Att säga nej betyder att du tar ansvar för att hålla projektet på banan och göra det som ni kommit överens om från början istället för att allt börjar spreta iväg. Det viktiga är att du förstår kunden skäl för sin fråga. Du ska inte säga ja bara för att "kunden alltid har rätt". Att säga nej ska betyda att du tar ansvar för det ni kommit överens om från början. Att säga nej betyder också att du sätter gränserna för jobbet och om kunden vill expandera ditt åtagande så är det en ny diskussion som måste till.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


5. Var inte rädd för att säga ja
Ibland är ja rätt svar - och bara du vet när. Att säga ja när du kan lära dig något nytt på köpet är nästan alltid rätt. Sängtestet funkar också. När du vaknar på morgonen och tänker på det som kunden ber dig om, tänker du då "Det här ska bli spännande". Då är det rätt att säga ja.

6. Lös problem och leta efter lösningar
Kunder anlitar oss för att lösa deras problem. Ju mer problem vi kan hjälpa dem med desto bättre. Det här rådet ligger i linje med punkt 5 och säger egentligen emot punkt 4 men värt en egen punkt. Ibland kommer du att se saker som kunden inte ens sett själv och då är det din plikt att belysa det du upptäcker och informerar kunden så att han/hon kan ta ställning till det. Du vet mer än kunden och jag tycker att det ligger i konsulters ansvar att ta sitt jobb ett steg längre än bara beställningen i sig. Kunderna känner att du tar hand om dem.

7. Håll lite distans
Med det menar jag att din roll måste vara konsult och inte mysfarbror (eller mystant) Du blir mer värdefull för kunden om du har en viss distans och fritt kan komma med värdefulla råd och lösningar. Berätta gärna för kunden att du helst håller lite distans så att du inte ingår i "familjen" mer och mer. Kunderna kommer att uppskatta det. Det är ett välkänt faktum bland terapeuter att man inte kan hjälpa en familj om man tillhör den.

8. Behåll ditt fokus
Att hålla ett fast grepp om ditt kontrakt och det du ska leverera är det bästa du kan göra för att underhålla din relation med kunden. Prata om deadlines och vad som ska göras och när under de möten ni har så känner kunden att du är fokuserad, värdefull och inte flummig.

9. Lär dig saker
Att vara öppen för att lära sig nya tekniker och ta emot nya idéer ger dig förmågan att närma dig varje nytt projekt med friska ögon. Det finns få saker som är lika avtändande på kunder som en konsult som omedelbart kommer med lösningen och utgår från att problemet är "exakt likadant som fem andra som du sett". Det finns alltid nyanser som skiljer dem åt. Ta dig tid att lära dig mer om nyanserna och ta med dem i din lösning.

10. Jobba på relationerna
Kundrelationer är faktiskt en del av ditt jobb även om du inte tänker på det alltid. Konsulten kunden anlitar måste "kännas" rätt. Det spelar ingen roll hur många diplom och certifieringar du kan visa upp om inte kunden känner att du är rätt person för jobbet.


Jobba på nu :-)

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Framgång i livet är inte alls det de flesta tror ❤️


En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se