"Om man aldrig har jobbat aktivt och medvetet med PR - var ska man börja egentligen?"
Ja, vad står det egentligen i regelbokens första stycke, i första kapitlet, på de första raderna?
Antagligen det här:
1. Utgå alltid ifrån målgrupperna. För att du ska bli framgångsrik när det gäller att föra ut ditt företags budskap bland dina målgrupper är det nödvändigt att du utgår ifrån deras behov och situation. Samma slags information kan inte intressera alla, undvik därför massutskick och sätt alltid dem som ska ta emot din information i första rummet innan du tänker på vad som är bäst för dig själv och/eller ditt företag.
2. Etablera dig som en kunskapsresurs. Bästa sättet att få kontinuerlig publicitet är att etablera sig som en kunskapsresurs åt ett antal olika nyckeljournalister. Ring upp eller skriv till de journalister som bevakar ditt verksamhetsområde/din bransch och tala om för dem att de kan kontakta dig när som helst om de skulle behöva en kommentar eller en förklaring till något komplicerat förhållande.
Är ditt jobb oumbärligt – eller kan en algoritm göra det bättre?
Maskiner tar över. AI skriver texter, analyserar data och ställer diagnoser snabbare än vi hinner fylla på kaffemuggen. Men vad gör DU som AI aldrig kan ta ifrån dig? Det är dags att sluta hoppas – och börja agera.
"Blir du oumbärlig, lilla vän?"är boken som hjälper dig:
Förstå vilka jobb som är hotade – och hur du kan undvika att bli ersatt.
Bygga färdigheter som AI aldrig kan konkurrera med.
Använda AI som din bästa medarbetare, inte din värsta konkurrent.
Ingen är säker – men alla kan förbereda sig. Läs boken som är lika rolig som den är skarp, och ta kontroll över din framtid.
Läs mer om "Blir du oumbärlig lille vän?"
Maskiner tar över. AI skriver texter, analyserar data och ställer diagnoser snabbare än vi hinner fylla på kaffemuggen. Men vad gör DU som AI aldrig kan ta ifrån dig? Det är dags att sluta hoppas – och börja agera.
"Blir du oumbärlig, lilla vän?"är boken som hjälper dig:
Ingen är säker – men alla kan förbereda sig. Läs boken som är lika rolig som den är skarp, och ta kontroll över din framtid.
Läs mer om "Blir du oumbärlig lille vän?"
3. Håll igång din PR-satsning. Försök att hålla kontinuitet i din PR-satsning även under stunder av intern nyhetstorka. Skriv debattartiklar, svara på debattinlägg, skicka en tipsartikel till din branschtidning, arrangera ett öppet hus. En PR-aktivitet, om än så liten, varannan månad är en bra målsättning.
Vill du bli expert på PR snabbt?
Läs mer i PR-handboken
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:
Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.
PR-tipset har 4 600 läsare och kom igång 2007.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.
Här läser du exempel på PR-tipset.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.