
"Om man aldrig har jobbat aktivt och medvetet med PR - var ska man börja egentligen?"
Ja, vad står det egentligen i regelbokens första stycke, i första kapitlet, på de första raderna?
Antagligen det här:
1. Utgå alltid ifrån målgrupperna. För att du ska bli framgångsrik när det gäller att föra ut ditt företags budskap bland dina målgrupper är det nödvändigt att du utgår ifrån deras behov och situation. Samma slags information kan inte intressera alla, undvik därför massutskick och sätt alltid dem som ska ta emot din information i första rummet innan du tänker på vad som är bäst för dig själv och/eller ditt företag.
2. Etablera dig som en kunskapsresurs. Bästa sättet att få kontinuerlig publicitet är att etablera sig som en kunskapsresurs åt ett antal olika nyckeljournalister. Ring upp eller skriv till de journalister som bevakar ditt verksamhetsområde/din bransch och tala om för dem att de kan kontakta dig när som helst om de skulle behöva en kommentar eller en förklaring till något komplicerat förhållande.

Mitt sommarlov – En bok full av äventyr, minnen och skoj bortom skärmarna
Tänk dig ett sommarlov där varje dag kan bli ett äventyr – där barnet får skriva, rita, klura, upptäcka och ha riktigt roligt.
”Mitt sommarlov” är inte bara en dagbok för alla sommarlovets dagar – det är en sommarföljeslagare med 100 uppdrag, hemliga språk, kreativa lekar och plats för alla de där oförglömliga stunderna.
Det här är boken som gör sommaren minnesvärd – på riktigt, och utan att en enda laddkabel behövs.
🎁 Perfekt som present till:
Barn mellan ca 6–13 år som vill ha kul, tänka själva och upptäcka nya saker.
Barnbarnet som “har allt” – utom en sommar fylld av minnen.
Barn som behöver en skärm-paus och vill känna sig som huvudperson i sitt eget äventyr.
Sommaren flyger förbi. Men den här boken hjälper barn att fånga den – och minnas för alltid.
📘 ”Mitt sommarlov” finns att beställa nu:
Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).
3. Håll igång din PR-satsning. Försök att hålla kontinuitet i din PR-satsning även under stunder av intern nyhetstorka. Skriv debattartiklar, svara på debattinlägg, skicka en tipsartikel till din branschtidning, arrangera ett öppet hus. En PR-aktivitet, om än så liten, varannan månad är en bra målsättning.
Vill du bli expert på PR snabbt?

Läs mer i PR-handboken
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:

Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.
PR-tipset har 4 600 läsare och kom igång 2007.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.
Här läser du exempel på PR-tipset.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.