Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Checklista för dig som ska anlita ett företag för att hjälpa dig att komma högre hos sökmotorerna


Sveriges populäraste tipsbrev om internetaffärer



Ring! Ring! Ring!

Det ringer i din telefon och när du svarar är det ett företag som vill hjälpa dig att placera din sajt högre hos sökmotorerna. Det första du ska göra är att kolla dem med de här nio lömska testfrågorna:

1. Kan ni garantera en topplacering hos Google? Svarar de ja, lägg på luren eftersom ingen kan garantera en topplacering.

2. Varför ska jag anlita er – har ni några särskilda hemliga trick som ta min sajt högre? Svarar de ja, lägg på luren eftersom särskilda trick alltid upptäcks av sökmotorerna till slut.

3. Har ni som sökmotorpositioneringsföretag särskilda kontakter med sökmotorerna som gör att det blir lättare för er att placera en sajt högt? Om de svarar ja, lägg på luren eftersom ingen har särskilda kontakter som ger dem fördelar hos sökmotorerna.

4. Känner ni till sökmotorernas hemliga krav på vad de vill ha av en sajt för att placera den högt? Om de svarar ja, skratta och lägg på luren eftersom det är sökmotorernas mest välbevarade hemligheter. Sökmotorpositionering är strängt taget kvalificerade gissningar, inget annat.

5. Använder ni en egen programvara för att anmäla en sajt? Om de svarar ja, lägg på luren eftersom du behöver ett företag som gör din anmälan manuellt precis som sökmotorerna vill ha det.

6. Hur många sökmotorer jobbar ni med? Svarar de hundratals, lägg på luren eftersom det är högst 10, och då menar jag egentligen 5, som är viktiga.

7. Om jag anlitar er – kommer ni att behöva installera särskilda program eller något annat på min sajt? Svarar de ja, säg hej då eftersom det inte behövs särskilda programvaror för att få jobbet gjort. Skälet till att de gör det är dessutom inte bara att göra jobbet lättare för sig själva, utan att också att göra det svårare för dig att byta sökmotorpositioneringsföretag. Du blir låst till deras lösning.

8. Är ni villiga att skriva ett kontrakt på att ni inte använder otillåtna metoder för sökmotorpositionering där jag får skadestånd om det kommer fram att ni gjort det? Svara de nej eller slingrar sig, säg hej då.

9. Är det jag betalar för en engångskostnad eller tar ni betalt per år? Svarar de att de har en abonnemangsform, säg hej då. (Det är vanligt att småföretagare som inte fattar det här går på att de ska ha ett abonnemang på sökmotoroptimering). Lås dig aldrig vid sånt. Det räcker med att de gör sidan en gång och att du betalar för det en gång.

Om de klarar första testet går du vidare med frågor:
  • Kan ni hjälpa till med sajten? Har ni en egen innehållsavdelning – en fabrik med copywriters som tillverkar artiklar och smart innehåll till min sajt? Glöm aldrig att innehållet är den bästa trafikdrivaren som finns och kan du inte skapa det själv måste du få hjälp med det också.
  • Vad exakt kommer de att hjälpa dig med? Du vill ha en lista. Kan de inte ge dig det säger du hej då.
  • Kommer en specialist på innehållsmarknadsföring optimera mina sidor innan de anmäls till sökmotorerna? De ska kunna redogöra för vem som ska sköta positioneringen av din sajt och vad den personen har för tidigare erfarenheter.
  • Vad har de för kunder tidigare? Kan du få kontakta dem?
  • Registrerar de dina sidor automatiskt eller manuellt? Du vill att en tekniker manuellt att lägga in dina sidor till varje sökmotor.
  • Skickar de dokument som verifierar vad de gjort och när de gjort det? Får du speciell dokumentation på att sakerna är utförda?
  • Kommer en tekniker att gå tillbaka en gång i månaden för att verifiera att din sajt är registrerad?
  • Kan du få en speciell utskriven skärmutskrift på varje gjord registrering?
  • Kan du få dokumentation på vilka kategorier de gjort anmälan till när det handlar om katalogtjänster?
  • Skickar de en bekräftelse på att registreringen för respektive sökmotor gått igenom?
  • Hur känns personerna du pratar med på företaget? Känns de kreativa nog att hjälpa dig med innehåll? Har de kunskaper och erfarenheter på marknadsföringsområdet? Ställer de bra frågor till dig om din bransch för att de ska förstå den eller känns det som de går igenom samma process med alla företag? Kan de förklara vad de kan göra på ett sätt som gör att du förstår vad de säger?
  • Kan de förklara vad de håller på med – det finns ingen anledning för dem att inte göra det och de ska kunna dokumentera allt de gjort för dig
  • Hur många och vilka sökmotorer jobbar de mot?
  • Var lägger ni särskilda sidor ni skapar – kan de vara på min egen server?
  • Vilken kompetens finns det hos er när det gäller att följa trender och utveckling på nätet?
  • Hur ser kompetensen ut när det gäller att skilja mellan marknadsföringstexter och sökmotorvänliga texter hos era copywriters?
  • På vilket sätt kommer ni att hjälpa oss med att skaffa länkar till vår sajt? MYCKET viktig fråga. Du vill att de ska jobba aktivt för det här eftersom det är viktigare att skaffa länkar för att bli högt rankad än att dalta med koder.
  • Hur tillvaratar ni våra intressen när förutsättningar förändras hos till exempel sökmotorerna?
  • Hur tar ni betalt och för vad? Det är dyrt med sökmotorpositionering och en del saker kan du säkert göra själv. Se till att du får välja vad du vill anlita dem för och vad du kan göra själv. Kostnaden brukar dessutom vara på årsbasis.
  • Gör ni konkurrentanalyser? Det kan vara viktigt för dig att veta konkurrenternas position och vilka luckor de lämnat om du jobbar i hård konkurrens.

  • Med de här kunskaperna på bordet kommer det företag du tänker anlita förstå att du vet vad det här handlar om och behandla dig med respekt – eller ringa vidare till någon som inte är lika påläst som du.


    Att tänka på
    Det finns ingen och jag menar verkligen ingen som är lika engagerad i din sajt som du är. Det är därför det är en del av ditt arbete att sköta det här själv. Vågar du verkligen lägga det här viktiga jobbet i händerna på någon annan än dig själv?

    Ha inte för höga förhoppningar. Att lyckas med sökmotorpositionering sker inte över en natt. Det krävs hårt arbete, kunskaper och tålamod.

    Hur lång tid det tar innan du får resultat från sökmotorerna beror på vilka nyckelord du vill ha trafik på. Jag har ibland startat sajter som har lite konkurrens och det har tagit två dagar för Google att hitta sajten. Allt beror på konkurrensen.

    Den största hemligheten med att lyckas få trafik till en sajt är att få länkar till den från andra sajter – ja, så är det faktiskt. Glöm aldrig det.

    Om din sajt blir placerad i fel kategori hos en katalog. Hur är du säker på att den som anmäler din sajt känner engagemang och lust att göra din sajt rättvisa där.

    Många sökmotorpositioneringsföretag erbjuder olika paket som innehåller lite olika tjänster. Ditt jobb är att se vad du kan göra själv och vad du inte kan göra själv. Var tuff och få ner priserna.

    Kolla var företaget du tänker anlita själva ligger hos sökmotorerna på ord som ”internetmarknadsföring”, ”sökmotorpositionering” och andra ord som är relevanta för deras verksamhet.

    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se