Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

10 tips om hur du som chef kan skapa en roligare arbetsplats


Kul på jobbet? Är det verkligen förenligt med en arbetsplats? Ja, om man vill ha ett företag som kommer framåt.

Här är 10 tips om hur du som chef kan skapa en roligare arbetsplats

1. Fråga om motivation. Om du har anställda, be dem att lista fem saker som verkligen motiverar dem. Det här kan göras på ett personalmöte, via e-post eller på tu man hand. Om du inte har anställda – gör samma sak själv och låt din chef få veta vad som motiverar dig på ett positivt sätt. Det viktigaste här är att chefer egentligen bara gissar vad som motiverar anställda och utgår från saker och ting som kanske inte ens är sanna.

2. Ge makt åt andra. När någon kommer med ett problem till dig, fokusera då på att låta personen själv komma med lösningen. Den som får chansen att lösa problem blir mycket mer självgående och känner sig mer ansvarig för resultatet – och har det roligare på jobbet. Du får i gengäld mer tid att ägna dig åt dina egna frågor och har samtidigt gett ett rejält självförtroendelyft åt en annan person.

3. Ge riktigt beröm. Om du vill se positivt beteende upprepa sig hos dina medarbetare, så berätta mer specifikt vad du gillade med det de gjort. Säg inte bara ”bra jobbat”. Specificera berömmet, så kommer de att komma ihåg vad du sagt, ha det roligare på jobbet och dessutom göra ännu bättre ifrån sig framöver.

4. Byt stil för en dag. Testa en ny personlighet idag. Om du normalt tar befälet i diskussioner, försök att ta ett steg tillbaka och observera andra istället. Och tvärtom. Vi har alla olika slags personlighetstyper inom oss även om en typ normalt brukar dominera, inte minst i vissa återkommande situationer. Varför inte försöka utveckla och släppa fram en annan sida av dig själv och låta den också utvecklas?

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


5. Uppmuntra personalen att lyfta in det roliga på sina arbetsplatser. Det kan vara leksaker, klistermärken, bilder eller vad som helst som gör deras dagar ljusare. Du som är chef får bli förebild och varför inte följa samma regler i områden som kunderna ser? Vem vill göra affärer med någon som inte har humor?

6. Besök din lokala leksaksaffär och handla med dig roliga saker som du kan sprida över arbetsplatsen och som får andra att le.

7. Skapa ett roligt bibliotek på jobbet. Det kan innehålla allt från böcker med roliga historier till serier och dvd-filmer. Låt personalen låna sakerna, men låt ingen låna hem dem eftersom prylarna antagligen inte kommer tillbaka igen. Fyll på förrådet kontinuerligt.

8. Belöna personer som får andra att skratta. Kontorets roligaste person är mer värd än du kanske tror för att hålla stämningen på topp på jobbet. Jag tycker att den som får andras humör på topp ska få tillägg på lönen.

9. Uppmuntra personalen att uppmuntra andra. Köp tackkort som alla får hämta och ge bort till vem de vill. Utveckla det här till en tävling där alla som fått tackkort under en månad får ett pris.

10. Interagera bättre med dina medarbetare. Medarbetare innebär ju att man jobbar med varandra och hjälper varandra att göra ett bra jobb. Lär dig vad andra vill ha och ge dem det om du kan, så kommer du själv också att få mer.

Har du provläst den här än?
Nedanstående bok är vår storsäljare om att motivera personalen varje dag. Du får 333 snabba och konkreta tips och metoder som fungerar att använda i jobbet.

Ha den i skrivbordslådan som stöd när det behövs.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se