Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

13 saker du aldrig ska säga till din chef


Det är viktigt att vara försiktig med vad du säger till din chef. Och här är nyckeln att dissekera de små sakerna i interaktionerna med chefen. Det finns vissa typer av kommentarer och ogenomtänkta ord som faktiskt kan skada din karriär. Här kommer ett antal exempel på vad du inte ska säga:

1. ”Jag kan inte.” När du säger att du inte kan visad du både brist på självförtroende och ovilja att ta en risk och givetvis är en så person ointressant när det sedan kommer till befordringar.

2. “Det är inte mitt bord”. Vilken idiotisk kommentar. Och den används ofta överallt. Vad hände med den där personen som satt på anställningsintervjun och pratade om flexibilitet och “många bollar i luften”? Jag säger så här: Ta ansvar. Det är de som tar ansvar för sina egna jobb men också för helheten som blir påläggskalvarna senare. Och om cheferna inte ser dina ansträngningar är de för korkade för att du ska vilja jobbar för dem. Byt jobb. Mer om det senare. Rulla upp skjortärmarna. En företagsledare är alltid beredd att göra det som krävs för att få jobbet gjort. Delegera när det det är möjligt och undvik att trampa andra på tårna, men när något behöver göras och det inte finns någon där som gör det, då är inget jobb för litet för en företagsledare. Gör det och gör det med ett leende. Led genom att vara en förebild när saker ska göras. Dags att göra kaffe – fixa det. Kopior behöver göras, du gör det. Alla chefer gillar personer som kan rycka in och fixa det som behöver fixas och som är flexibla nog att göra chefens jobb lättare. Det är ju också smart av dig att lära dig flera saker. Ju mer du kan desto mer behöver företaget dig. Att säga att det inte är ditt jobb att göra något visar att du inte är villig att kliva ur din roll för företagets bästa. Klumpigt.

3. ”Nej.” Det förväntas av dig att du samarbetar och att du har ett artigt beteende på jobbet. Att säga nej till din chef är en utmaning och ibland är det säkert nödvändigt men om du inte kan motivera det med en förklaring så framstår du bara som ett problem.

4. ”Jag ska försöka.” En del människor tycker att det är ett acceptabelt svar men om du säger det lämnar du chefen med tvivel på om du verkligen kommer att klara av jobbet. Chefen räknar med dig. Tänk dig motsatsen, att din chef ska ”försöka” hinna betala ut din lön den 25:e.

5. ”Vad får jag ut av det?” Ibland handlar ditt jobb om att hjälpa andra och andra avdelningar. Chefer har väldigt lite tolerans för den som inte förstår en så enkel sak.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


6. ”Jag är ledsen, men...” Ditt ”men” tar bort det genuina i din ursäkt. Ett rakt ”Jag är ledsen...jag ska hålla koll på det där i fortsättningen så att det inte händer igen” går bra mycket längre.

7. ”Jag slutar...” Om du hotar att sluta och sätter olika villkor så kan du vara helt säker på att chefen också börjar planera för att du ska sluta, antingen genom att börja leta efter en lämplig kandidat att lära upp eller genom att hitta på sätt som gör att du tvingas sluta.

8. ”Jag har provat det där förut.” Chefer har liten tolerans för lathet. Se till så att du verklige har provat alternativet innan du avfärdar det. Om du har provat det, se till att ha en tydlig förklaring till varför det inte fungerade.

9. ”På mitt förra jobb så gjorde vi det så här.” Inga chefer gillar en besserwisser så gå försiktigt fram om du tror att du har en bättre lösning. Det är inget fel på att komma med input men att ständigt referera till ditt gamla jobb får chefen att undra om det inte vore bättre om du var kvar där.

10. ”Det där är inte mitt fel, det är NN.s.” Att skylla ifrån sig är farligt. Om du är oskyldig, förklara varför. Dra inte in andra om det är du som är ytterst ansvarig. Att visa att du kan ta ansvar är nyckeln. Om du blir känd som en som alltid skyller ifrån sig så börjar chefen snart att undra om det egentligen är dig det är fel på.

11. ”Jag är uttråkad.” Ja, du kan ha dina svaga stunder men dela inte med dig av din uttråkning med fel person, chefen. Du har betalt för att vara lika entusiastisk som du sa att du var under jobbintervjun när du anställdes.

12. ”Jag kan inte jobba med honom/henne.” Att inte kunna leka med andra är inte bra på dagis men inte heller på jobbet. Det förväntas av dig att du är kapabel att gå utanför personliga konflikter för att kunna leverera resultat på jobbet. Chefer blir extremt plågade av att behöva ta tid från viktiga saker för att medla i barnsliga konflikter bland medarbetare. Var vuxen.

13. ”Det är omöjligt.” Din chef vill inte höra din negativitet eller brist på övertygelse. Om du har frågor, lägg fram dem och be om input.

Krav krav krav, eller hur? Ja, det här är i alla fall kommentarerna som ger cheferna i tipsbrevet Chefstipset allergiska utslag.

En viktig sak till!
Nedanstående bok är vår storsäljare om att motivera personalen varje dag. Du får 333 snabba och konkreta tips och metoder som fungerar att använda i jobbet.

Ha den i skrivbordslådan som stöd och hjälp i ditt jobb som chef.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).




Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se