Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

26 saker chefer gör som förstör motivationen för de anställda


Alla företag, till och med de bästa, gör misstag med hur de behandlar sin personal. De tar bort personligt ansvar genom att behandla personalen som barn och frågar sedan varför de inte når målen. De har olika regler för olika anställda och undrar varför alla är så griniga på jobbet.

Det här tipset är som en liten test av ditt eget företag för att se om du gör saker som förstör motivationen idag.


26 motivationsförstörande saker som chefer gör – gör du dem också?

1. De bygger upp nya hierarkier för att lösa problem med att folk inte gör det de vill att de ska göra istället för att gå på problemet direkt.

2. De belönar bara enskilda prestationer och klagar sedan över att de inte kan få personalen att jobba som en grupp.

3. De visar inte vad de förväntar sig av anställda, så att de vet vad de ska göra – och undrar sedan varför de misslyckas.

4. De skapar ogenomträngliga hierarkier, steg och andra farthinder som lär de anställda att deras idéer inte är värdefulla – och så undrar de sedan varför det inte kommer några förslag till förbättringar.

5. De ber folk om åsikter, idéer och förbättringsförslag, men gör inget åt dem. De återkommer inte ens med feedback på idéerna.

6. De fattar beslut först och frågar sedan vad folk tycker som om deras input betydde något efter att beslutet redan är fattat.

7. De kommer på några personer med att bryta mot firmans regler och drar in alla i företaget i problemet med möten och nya policys istället för att hantera dem som bryter mot reglerna.

8. De ger belöningar i bestämda mönster så att ingen blir överraskad av dem utan snarare förväntar sig dem.

9. De behandlar folk som om det inte gick att lita på dem genom övervakning, spårning (till exempel av resrutter) och konfronterar minsta lilla felsteg.

10. De gör alla uppgifter prioriterade så att folk snart känner att det inte finns något som är prioriterat. Och viktigare – de får aldrig känna att de blir klara med något eller når fram till målet.

11. De ber anställda ändra på sättet de gör saker utan att ge en tydlig bild av vad de ska åstadkomma med förändringen.

12. De värdesätter sina policies mer än människor. Ju mindre organisation desto större misstag är det att vara styrd av policies. Det måste finnas flexibilitet, annars kommer människor att bli trotsiga. Låt dina anställda bestämma saker och ändra när det passar. De kommer att klara det ansvaret.

13. De kommunicerar inte, eller så kommunicerar på fel sätt. Anställda måste kunna känna sig säkra på vad som förväntas av dem. Alla frågor måste kunna besvaras.

Gör 2022 till året du verkligen vill uppleva!



En sån här bok har aldrig funnits förut!
Det är inte en kalender - det är din egen unika drömbok för nästa år så du inte står där på nyårsafton 2022/2023 och undrar var tiden tog vägen!

Här är det roliga
Boken ställer frågor om vad du vill och du skriver ner dina mål och drömmar för livets alla områden så att du sedan kan göra en egen plan som du kan förverkliga eller bara få med i ditt dagliga liv. Allt för att du ska känna att 2022 blev fantastiskt och inte bara ett år i raden av år som du knappt minns något spännande av.

Slå upp boken och börja berätta för dig själv om:
☑️ Vad du vill lära dig nästa år
☑️ Hur du vill att dina relationer ska se ut
☑️ Hur du ska hitta mer lycka under året
☑️ Dina ekonomiska, yrkesmässiga och kreativa mål
☑️ Vad du vill börja med
☑️ Vad du vill sluta med
☑️ Hur du ska ta hand om dig själv nästa år
... Och mycket mer.

Vad vill DU ha ut av året som kommer?

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i vår egen egen bokhandel ...




14. De lyssnar inte på de anställdas tankar och idéer vilket skapar anställda som tappar sugen.

15. De är alltid negativa. Allt dåligt kommuniceras och allt bra glöms bort. Anställda som bara får dåliga nyheter får motivationsproblem.

16. De tar inte ansvar. Istället för att acceptera och själva ta ansvar för det som händer under deras ledning, så skyller de på andra. Att vara chef innebär att ta ansvar för det som händer.

17. De favoriserar. Även om du gillar vissa personer mer än andra, så får det inte märkas eftersom du förlorar trovärdigheten inför alla.

18. De förklarar inte varför och utgår från att alla ska fatta. En bra chef tar sig tid att förklara varför man gör på ett visst sätt, varför något som inte är så kul måste bli gjort. De glömmer att ju mer personalen är inblandade i planerna, desto bättre blir resultatet.

19. De gömmer sig bakom teknik. Teknik är både bra och nödvändigt i ett modernt företag, men inte på bekostnad av personlig kommunikation. Man kan inte gömma sig bakom e-post och annan teknik.

20. De vägrar förändringar. En bra chef måste ta sig ut ur sin bekväma zon och testa nya saker.

21. De sätter för höga mål. Även om de själva blir peppade av dem, så blir inte personalen det. Chefen har hela bilden framför sig och ”älskar det omöjliga”, men de som gör själva jobbet misströstar av att aldrig kunna nå målen.

22. De delar inte med sig av målen till personalen. Jag ser det varje dag – företag som bygger planer i styrelserummet, men inte skickar informationen vidare.

23. De pratar bara med folk öga mot öga en gång om året under utvecklingssamtalet istället för att försöka ha mer koll på människors vilja och ambitioner under hela året.

24. De ser inte talangerna. En vaktmästare är en vaktmästare och inget annat. De ser inte att de har sin framtida säljchef i den duktiga receptionisten. De är experter på hierarki och blir förvånade först tre år senare när deras ambitiösa juniorsäljare plötsligt dyker upp som säljchef hos konkurrenten.

25. De utgår från att de själva alltid vet bäst och är vänder ryggen till alla nya intryck.

26. De ger duktiga anställda en klapp på axeln istället för att belöna folk som förtjänar det med mer ansvar.


Och hur klarar du som chef den här granskningen?
• Är du tillgänglig för dina medarbetare?
• Lyssnar du på dem?
• Bryr du dig om dem och deras personliga mål?

Svara först själv på frågorna och fundera sedan över vad dina anställda skulle svara på samma frågorna om dig.

En viktig sak till!
Nedanstående bok är vår storsäljare om att motivera personalen varje dag. Du får 333 snabba och konkreta tips och metoder som fungerar att använda i jobbet.

Ha den i skrivbordslådan som stöd och hjälp i ditt jobb som chef.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se