Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

26 saker chefer gör som förstör motivationen för de anställda


Alla företag, till och med de bästa, gör misstag med hur de behandlar sin personal. De tar bort personligt ansvar genom att behandla personalen som barn och frågar sedan varför de inte når målen. De har olika regler för olika anställda och undrar varför alla är så griniga på jobbet.

Det här tipset är som en liten test av ditt eget företag för att se om du gör saker som förstör motivationen idag.


26 motivationsförstörande saker som chefer gör – gör du dem också?

1. De bygger upp nya hierarkier för att lösa problem med att folk inte gör det de vill att de ska göra istället för att gå på problemet direkt.

2. De belönar bara enskilda prestationer och klagar sedan över att de inte kan få personalen att jobba som en grupp.

3. De visar inte vad de förväntar sig av anställda, så att de vet vad de ska göra – och undrar sedan varför de misslyckas.

4. De skapar ogenomträngliga hierarkier, steg och andra farthinder som lär de anställda att deras idéer inte är värdefulla – och så undrar de sedan varför det inte kommer några förslag till förbättringar.

5. De ber folk om åsikter, idéer och förbättringsförslag, men gör inget åt dem. De återkommer inte ens med feedback på idéerna.

6. De fattar beslut först och frågar sedan vad folk tycker som om deras input betydde något efter att beslutet redan är fattat.

7. De kommer på några personer med att bryta mot firmans regler och drar in alla i företaget i problemet med möten och nya policys istället för att hantera dem som bryter mot reglerna.

8. De ger belöningar i bestämda mönster så att ingen blir överraskad av dem utan snarare förväntar sig dem.

9. De behandlar folk som om det inte gick att lita på dem genom övervakning, spårning (till exempel av resrutter) och konfronterar minsta lilla felsteg.

10. De gör alla uppgifter prioriterade så att folk snart känner att det inte finns något som är prioriterat. Och viktigare – de får aldrig känna att de blir klara med något eller når fram till målet.

11. De ber anställda ändra på sättet de gör saker utan att ge en tydlig bild av vad de ska åstadkomma med förändringen.

12. De värdesätter sina policies mer än människor. Ju mindre organisation desto större misstag är det att vara styrd av policies. Det måste finnas flexibilitet, annars kommer människor att bli trotsiga. Låt dina anställda bestämma saker och ändra när det passar. De kommer att klara det ansvaret.

13. De kommunicerar inte, eller så kommunicerar på fel sätt. Anställda måste kunna känna sig säkra på vad som förväntas av dem. Alla frågor måste kunna besvaras.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


14. De lyssnar inte på de anställdas tankar och idéer vilket skapar anställda som tappar sugen.

15. De är alltid negativa. Allt dåligt kommuniceras och allt bra glöms bort. Anställda som bara får dåliga nyheter får motivationsproblem.

16. De tar inte ansvar. Istället för att acceptera och själva ta ansvar för det som händer under deras ledning, så skyller de på andra. Att vara chef innebär att ta ansvar för det som händer.

17. De favoriserar. Även om du gillar vissa personer mer än andra, så får det inte märkas eftersom du förlorar trovärdigheten inför alla.

18. De förklarar inte varför och utgår från att alla ska fatta. En bra chef tar sig tid att förklara varför man gör på ett visst sätt, varför något som inte är så kul måste bli gjort. De glömmer att ju mer personalen är inblandade i planerna, desto bättre blir resultatet.

19. De gömmer sig bakom teknik. Teknik är både bra och nödvändigt i ett modernt företag, men inte på bekostnad av personlig kommunikation. Man kan inte gömma sig bakom e-post och annan teknik.

20. De vägrar förändringar. En bra chef måste ta sig ut ur sin bekväma zon och testa nya saker.

21. De sätter för höga mål. Även om de själva blir peppade av dem, så blir inte personalen det. Chefen har hela bilden framför sig och ”älskar det omöjliga”, men de som gör själva jobbet misströstar av att aldrig kunna nå målen.

22. De delar inte med sig av målen till personalen. Jag ser det varje dag – företag som bygger planer i styrelserummet, men inte skickar informationen vidare.

23. De pratar bara med folk öga mot öga en gång om året under utvecklingssamtalet istället för att försöka ha mer koll på människors vilja och ambitioner under hela året.

24. De ser inte talangerna. En vaktmästare är en vaktmästare och inget annat. De ser inte att de har sin framtida säljchef i den duktiga receptionisten. De är experter på hierarki och blir förvånade först tre år senare när deras ambitiösa juniorsäljare plötsligt dyker upp som säljchef hos konkurrenten.

25. De utgår från att de själva alltid vet bäst och är vänder ryggen till alla nya intryck.

26. De ger duktiga anställda en klapp på axeln istället för att belöna folk som förtjänar det med mer ansvar.


Och hur klarar du som chef den här granskningen?
• Är du tillgänglig för dina medarbetare?
• Lyssnar du på dem?
• Bryr du dig om dem och deras personliga mål?

Svara först själv på frågorna och fundera sedan över vad dina anställda skulle svara på samma frågorna om dig.

En viktig sak till!
Nedanstående bok är vår storsäljare om att motivera personalen varje dag. Du får 333 snabba och konkreta tips och metoder som fungerar att använda i jobbet.

Ha den i skrivbordslådan som stöd och hjälp i ditt jobb som chef.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se