Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Botemedel för dålig försäljning i webbshopen




Hur funkar din hemsida försäljningsmässigt egentligen?

Drar sidan in kunder till dig? Får den saker att hända för dig? Jag hör alldeles för många företagare
säga att det är tufft på nätet. De säljer inte tillräckligt mycket eller får inte tillräckligt många besök.
Tufft!

Men det behöver verkligen inte vara så. Först bara - vad menar jag med försäljning på nätet? Jag menar allt som leder till att du får betalt till slut. Det kan vara direktförsäljning från sajten men också att någon hör av sig till dig för att de sett din sajt och att det leder till en affärsrelation på något sätt.


Här är en snabbkur som botar dålig försäljning på nätet

1. Du måste skriva bra på nätet. Du måste fånga läsaren direkt och skapa ett intresse för det du har att säga. Du gör det genom att prata om fördelar i rubriker och texter. Din besökare undrar nämligen hela tiden varför han eller hon ska fortsätta läsa eller klicka på något. Det är vad du måste svara på så snabbt du bara kan. Vi pratar här om konkreta fördelar, inte företagsbabbel om synergieffekter och konkurrensfördelar. Berätta exakt HUR det du säljer blir bättre för dina besökare. Tänk att det är din bästa vän som kommer dit. Hjälp honom/henne att bli klokare.

2. Använd andra kunders åsikter om det du har att sälja. Det låter ju självklart, men få gör det. Att du tycker att det du säljer är bra förvånar inte. Det är därför du måste jobba för att visa vad någon som inte tjänar pengar på dina tjänster/produkter tycker. Det har med trovärdighet att göra. Om andra gillar det du gör är det lättare för oss andra att våga prova dig också.

3. Försök att hålla fram ett problem som du visar lösningen på. Du kan göra det genom att helt enkelt ställa en fråga: Har du problem med rekrytering av rätt personer?. Gör så här: (Och här kommer din fantastiska lösning som du säljer presenterad i punktform eller på ett annat enkelt sätt).
Och om du tror att du ger bort din lösning gratis så har du fel. Jag ser det bara som ett generöst företag som bjuder på sin kunskap och inte är rädda. Sådana företag vill man ju ha med att göra, snarare än dem som tjuvhåller på godbitarna och är snåla med sin kunskap.

4. Tala gärna direkt till de tvivel dina besökare har. Du vet ju vad osäkra kunder brukar säga till dig. De kanske säger:
- Men jag har redan fyra sådana redan och varför skulle det hjälpa med att köpa en femte?
Använd det i din text. Berätta att du vet vilka tvivel dina besökare har och varför de inte behöver tvivla när det gäller din lösning. Ditt jobb är att visa dina fördelar på din hemsida, men också att göra det ocyniskt. Jag är helt säker på att krängare och nasare är ute - och att hjälpare är inne. Det måste vara så. För det är den värld jag vill leva i :-)

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se