Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Sju etiska sätt att övertyga dina kunder att köpa på sajten





Du vill att dina besökare ska köpa på din sajt och samtidigt kunna sova gott om nätterna. Det är en bra inställning för försäljning tycker jag.

Idag ska du få några tips som i alla fall hjälper mig och andra att fatta köpbeslut på nätet.

1. Visa att andra har köpt
Den här typen av ”sociala bevis” på att det du säljer är bra gör mig tryggare. Jag och många med mig fattar köpbeslut baserade på vad andra människor gör och köper. Du kan göra det här genom att skapa topplistor, visa upp dina storsäljare mer, fråga nöjda kunder om de kan säga något bra som du får publicera osv.

2. Låt gamla kunder tycka till.
Du kan låta dina besökare recensera det du säljer på olika sätt, inte bara på sajten utan på Facebook, Twitter och alla andra kanaler för användargenererad (snyggt ord) information.

3. Skapa lite bråttom
Du kan ge erbjudanden eller på andra sätt begränsa möjligheten att göra en bra affär om man inte slår till nu. Jag köper nästan allt på nätet och gillar att göra en bra affär. Du kan ge ett erbjudande ”bara den här veckan”, ”Bara idag” eller tala om hur många du har kvar i lager. Du kan också ha en nedräkning: ”Det här erbjudandet tar slut om 2 dagar, 3 timmar 27 minuter och 14 sekunder”.

4. Bilder är viktiga
Du kan övertyga med bra produktbilder eller filmsnuttar. Bra bilder är ett övertygande verktyg, Se till att det är bra kvalitet på bildmaterialet så hjälper du mig och andra att känna oss säkra på vad vi får när vi slår till. Perfekta bilder har hög kvalitet, ska gå att förstora och visa det du säljer från olika vinklar (om det behövs) för att köparen ska bli klokare.

5. Visa alltid kompletterande produkter
Personen som kom på metoden att fråga kunderna: ”Vill du ha Pommes frites till det?” hittade en nyckel till framgång. När jag väl har bestämt mig för att köpa så har jag släppt motståndet och tittar gärna på andra saker att köpa samtidigt. Det är därför det är smart att ge förslag på, och lägga nära relaterade produkter nära varandra på sajten.

6. Visa att du kan din sak
Jag gillar företag som är hängivna och kan massor om det de säljer. Jag litar på att de ger mig råd som är bra för mig om de samtidigt som de säljer visar fakta (verifierad från tredje part), har tipsartiklar, köpråd och annat som visar att de vill att jag ska köpa rätt grej.

7. Ta bort mina rädslor.
Vad händer om jag vill skicka tillbaka det jag köpt? Är det några dolda kostnader inblandade? När får jag det jag beställt? Det är vanliga frågor som du kan besvara så snabbt som möjligt på sidan för att få mig och andra att känna oss trygga när vi beställer.

Slutsats
Egentligen är det ju ganska enkelt. Det handlar om att ge kunderna chansen att fatta beslut baserade på information och att hjälpa dem att lita på dig genom att du snabbt tar bort deras oro över olika saker. Det handlar inte om att manipulera någon. Det handlar om att vara ett bra företag.

Hur gick det för dig?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se