Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Så förnyar du ditt varumärke


Du har sett alla program på TV där man gör om allt från hus till människor, barn och husdjur. I den här tidens image-medvetna värld är det helt naturligt att det sådana trender växer fram.

Allt bedöms efter hur det ser ut eller verkar vid första anblicken. Att snacka om förnyande av varumärken har blivit dagens rätt på marknadsföringsbordet och superlösningen på allt från dålig försäljning till dunderkuren mot ökad konkurrens och lyftet för dammiga produkter utan framtid.

”Gör om mig” – ropar företagare.
Det verkar vara lösningen på allt. Så hur väl funkar den här superlösningen? Det beror på. Det finns fall där en total förändring verkligen behövs och andra fall där det bara handlar om att slipa till skavanker för att få fram lystern i en idé. Varumärkesexperter och designers kommer alltid att tycka att du ska göra om ditt företag från
grunden – och helst en gång i kvarten, och det är klart att de tycker det. De tjänar ju pengar på det.

Jag träffar företag som har samma image, profil och kontorsinredning som de hade 1972 och som inte behöver förändra sig och bli ett företag med espressomaskiner i vartenda hörn. Allt varumärkesarbete ska ju reflektera ditt företag, inte bara bli en projektion av vad du vill att det ska vara. DU måste försäkra dig om att kundens upplevelse av förändringen faktiskt är positiv, annars fungerar det inte alls. Innan du tänker över ditt varumärkesarbete, så behöver du också skapa andra förändringar i ditt företag och för dina produkter/tjänster, såvida din tidigare image förut aldrig riktigt har reflekterat ditt företag på ett bra sätt.

Det du också måste tänka på är att ju mer dramatisk förändringen blir, desto mer sannolikt är det att du förlorar gamla kunder. Om du till exempel normalt har kunder som är priskänsliga och du ändrar din image till en “dyrare” stil, så kommer dina priskunder att dra iväg snabbare än snabbt. Bryr du dig om det eller är det viktigare att börja attrahera mindre priskänsliga kunder? Du kan ju inte vara allt för alla, så egentligen är det dina egna resonemang som avgör ditt vägval.

Etablerade företag med en tydlig position måste tänka till rejält på de här frågorna innan de drar igång något nytt eftersom det finns ett värde i namnet och framtoningen även om de själva är trötta på det. Om det är utseendet som passerat bäst före-datumet, så kan du överväga att behålla vissa delar av designen som fortfarande fungerar. Nyckeln är att behålla utseendet så mycket att det inte förlorar den inarbetade looken, men ändå känns nytt och fräscht.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Ett vanligare problem är små företag som över huvud taget aldrig riktigt tänkt på konsekvenserna av sin image. De kanske har en hemmagjord logga och en sajt som inte bara fungerar dåligt, utan också är helt olik den image företaget har utanför nätet. Det är här vi börjar snacka allvar om att göra en total make-over. Det är dags att göra om när inget överensstämmer, när brevhuvudena finns kvar från exempelloggan för tio år sedan, när sajten har en annan stil och när företagets look känns inkonsekvent och amatörmässig. Har du det så? Då är det dags att ta tag i det här eftersom din image definitivt är något som både kan locka och stöta bort nya kunder.

Ett annat tillfälle då det är dags att göra en make-over är om ditt företag ska ändra inriktning, antingen genom att nå nya marknader eller etablera nya produkter eller tjänster.
Men då måste det göras ordentligt och genomgripande. Det idealiska är förstås att ändra allt på en enda gång. Gör klart logo och varumärkesstandarder och överför dem på allt som är säljrelaterat som till exempel visitkort, sajten, skyltar och broschyrer. Problemet med det här är att det är dyrt och ett mer realistiskt alternativ för ett mindre företag är att smyga in förändringen på område efter område.

Är allt det här viktigt?
Ja, det här med varumärkesarbete är inte ett val idag – ditt företag kommer att uppfattas på olika sätt beroende på vilken stil det har. Att hela tiden uppfinna ditt företag på nytt är inte bra, men att anpassa ditt företag efter kundernas behov och efter branschen som du verkar i handlar om ren överlevnad. Du kan ta kontrollen genom att utveckla en strategisk och relevant varumärkeskoll som skiljer dig från dina konkurrenter.

Vad är det du kan behöva se över först?
1. Dina visitkort.
2. Dina broschyrer.
3. Din grafiska profil.
4. Sajten.
5. Dig själv.


350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se