Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Tio idéer för att få ett mer kreativt företag


Alla företag drömmer om att bli mer kreativa (om inte annat för pengarnas skull) och här kommer tio enkla tips om hur du får igång det arbetet på ditt företag.

1. En om dagen
Uppmuntra personalen att försöka förbättra en sak i deras jobb varje dag och fokusera på det som finns inom deras kontroll, förstås. Samla ihop människors erfarenheter och sprid dem till alla för bättre och smartare arbetssätt.

2. Idétavlan
Sätt upp en anslagstavla centralt på jobbet och uppmuntra folk att använda den för att sätta upp eller skriva ner idéer. Skriv upp ett tema eller ett problem på tavlan och se till så att folk kan skriva upp lösningar på tavlan.

3. Idélotteriet
Ha ett idélotteri varje månad genom att byta lotter mot idéer. Varje gång någon kommer med en idé, så får han/hon en lott. I slutet av varje månad läser du upp alla idéer på ett möte och drar ett nummer från en skål och ger priser till flera vinnare.

4. Kreatitivetssymboler
Det här låter flummigt, men häng med nu. Be personalen att ta med saker som symboliserar deras egen vision av kreativitet till jobbet och ha på skrivborden. Någon kanske har med sig en glaskula som en symbol för spåkula för att se in i den framtida marknaden. Någon kanske har startkablar på bordet för att påminn sig själv om att det alltid behövs nya idéer för att nå försäljningsmålen. Det här funkar eftersom det dels är personligt och dels hjälper oss människor att komma ihåg varför vi gör vissa saker.

5. Börja med lunchmöten – firman betalar, såklart
Uppmuntra personalen till att komma igång med kreativt tänkande genom att bjuda dem på lunch i grupper om tre till fem personer. Här kommer idéerna igång, men den stora vinsten är att du signalerar att idéer premieras och det gör att folk börjar tänka själva. Se till så att det finns ett forum och en mottagare för alla idéer. Och viktigast av allt: Erkänn och belöna goda idéer.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


6. Ge alla i personalen en anteckningsbok eller ett fickminne
Be dem skriva ner eller spela in problem som de stöter på i jobbet och hitta ett sätt att ta upp de problem som dyker upp. Kanske i ett veckonyhetsbrev som alla får och där förslag på lösning kan komma från vem som helst. Belöna alla idéer.

7. Ha en tävling med de dummaste idéerna
Det här är smart eftersom det lättar upp stämningen på jobbet. Hur skulle ni kunna göra problemen ännu större på jobbet? Det här lättar upp stämningen och föder lust att komma med de goda idéerna.

8. Om du kunde knäppa med fingrarna…
Skicka ett mail till alla i personalen två gånger om året och fråga vilket problem de skulle vilja ha löst om det var så enkelt som att knäppa med fingrarna.

9. Inför idékvoter
Thomas Edison såg till att produktiviteten alltid låg på topp genom att ge sig själv och sina assistenter idékvoter. Hans egen kvot var att komma med en mindre uppfinning var tionde dag och en stor var sjätte månad. Rätt personer på ditt jobb kommer att se det här som en utmaning. Fel personer kommer att känna sig hotade av det, så ta upp det med rätt personer.
Utmana dina anställda att komma med en idé varje vecka som skulle göra deras jobb lättare och bättre.

10. Be om tre sätt
Människor ska inte slösa bort sin tid på att tänka ut varför något inte kommer att fungera. Lär dig att uppmuntra folk att istället tänka på hur man kan få saker att fungera och gör det sedan. Fråga alla dina anställda om tre jobbrelaterade mål eller uppgifter som de inte tror kan förverkligas. Be dem sedan att komma på tre sätt att få det omöjliga att fungera. Det är bra träning eftersom nästan allt kan göras om man bara vill och får resurserna.

Ja, där har du dina första steg mot ett kreativt företag.

Vill du kunna leva på din kreativitet? Det kan du!❤️


Stefan Ekberg, som varit huvudförfattare till hundratals avsnitt av olika TV-serier, skrivit ett femtiotal böcker, gjort uppfinningar och levt på sin kreativitet i trettio år visar sina hemligheter om hur du kan göra samma sak...

En läsarröst
"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent, speltillverkare, redaktör för ”Vem vill bli miljonär” m.m

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se