Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

8 tips om att hantera negativa människor på jobbet


Alla arbetsplatser har en eller flera gnällspikar som sprider dålig stämning och stjäl tid och kraft från sin omgivning. Det spelar ingen roll vad du pratar med dem om – det finns alltid en negativ vinkel. Jag är inte en person som tror att människor alltid ska stråla av glädje över hur allt är eller vad som händer, men det finns verkligen skäl att göra något åt dem som gnäller jämt eftersom det sprider sig till andra – ja, en gnällspik kan dra ner en hel avdelnings lust att jobba (och frågar man så är han ändå inte nöjd med att ha klarat det).

Du känner igen det, eller hur?

Så vad gör du åt det här? Ja, om du inte kan få dem att byta arbetsplats (jag menar allvar), så försöker du säkert med de här sakerna först:

1. Du försöker muntra upp dem med ” Ja, men det här kan vi ordna” eller ”Kom igen nu, så farligt kan det inte vara”. Det går inte eftersom de älskar att gnälla mer än att lösa problem.

2. Du föreslår lösningar ” Men, om vi gör så här istället så…”, ”Har du provat att…”. Det hjälper inte av samma skäl – de vill inte lösa problemet.

3. Ju mer du föreslår lösningar, desto större motstånd får du. Ju fler argument du kommer med, desto fler får du tillbaka. Att vara en gnällspik är ett heltidsjobb, ja kanske till och med en livsuppgift, som de aldrig låter dig ta ifrån dem.

4. Att säga att de måste skärpa sig är detsamma som att du visar att deras problem är obetydligt och att de bara behöver rycka upp sig för att lösa det.

5. Att klaga på den som klagar – gör dig själv också till en gnällspik.

6. Att strunta i dem funkar inte heller eftersom du inte längre verkar höra deras klagovisor. De tänker att de måste sjunga ännu högre för att få dig att se och bry dig om dem.

7. Att hålla med dem. "Allt är skit". "Ja, den här rutinen är värdelös". Det är ju lite bekvämt att göra så här för det skapar ju lite samhörighet i alla fall. Men det fungerar inte eftersom ju mer folk klagar, desto mindre benägna är de att göra något åt det.

8. Konfrontera dem. Du kan ta en riktig fajt med gnällspiken och trycka ner klagomålen, men bara så du slipper höra dem. Det enda resultatet blir att alla andra får höra gnället istället.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...



Ok, men vad är det som fungerar då?

Här ska du få höra ett hemligt trick som en smart kompis till mig använder när han pratar med sin dotter när hon klagar över att hon inte har en viss sak eller att ”alla andra” har den senaste mobilen. Hon är dessutom en mycket bestämd ung dam och har alltid varit det, så han vet att inget fungerar – utom det här:

Scen: De sitter och äter.

Dottern säger plötsligt något om något hon inte har eller får göra eller (fyll själv i något annat tonårigt tjafsande i den här parentesen) och efter att han lyssnat uppmärksamt på hennes klagolåt en stund, så brukar han säga: ”Otroligt, det där låter ju hemskt. Jag hade ingen aning om att du hade så många problem just nu”.
Vet du vad hon svarar då: ” Eh … men SÅ farligt är det inte”.

Det här fungerar för att det hon vill ha är sympati, inte hejarop, inte lösningar, inte att hon ska rycka upp sig. Hon vill bara ha förståelse för det hon upplever som en jobbig situation. När han då tar till det stora artilleriet och verkligen tycker synd om henne, så får hon ett nytt perspektiv på sina problem. Det tog min kompis 15 år att knäcka den nöten. Nu använder han (och även jag numera) den metoden nästan varje dag i alla situationer med gnällspikar – superbra. Men det handlar så klart om att inte vara sarkastisk, utan faktiskt empatisk. Du behöver inte hålla med om att problemet är stort, bara erkänna att gnällspiken ser det som ett sådant och visa medkänsla för det. Du måste förstå att ett invant beteendet att gnälla är svårt att ändra på utan omfattande terapi – och du är inte terapeut. Jag är inte heller terapeut och kan inte med belägg säga att gnällspikar gnäller för att bli sedda, men jag tror att det är så. Visa att du ser och sympatiserar med dem så mår de bättre – och blir därmed mer motiverade.

Testa själv att visa sympati - och gör det med hjärtat. Gnällspiken behöver någon som bryr sig och lyssnar.

Och en sak till!
"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med."

Så skrev tidningen Expressen om nedanstående bok när den kom och tidlös som den är fortsätter boken att hjälpa läsare att hantera alla jobbiga typer de träffar på i vardagen. Den kan hjälpa dig också med snabba verktyg så du slipper lida över andra människors oförmåga att vara hyfsade och trevliga. Läs den du också❤️

Vill du ha svart bälte i konflikthantering? ❤️

En läsarröst
"Ja, boken har hjälpt mig mycket. Boken är bra för den tar upp aspekter som man inte har tänkt på. Den ger tips om hur man kan, utan att vara otrevlig, 'avväpna', en persons elaka kommentarer. Jag använder den som en uppslagsbok, och jag läser på, innan jag träffar en jobbig person."
Margareta Schützer


Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se