Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

8 smarta saker du kan lära dig av hemektronikkedjorna

Vet du vad som skiljer Elgiganten från Mediamarkt? Jag vet inte. Jag började fundera på det här när jag skulle köpa en födelsedagspresent till min dotter. Hon önskade sig en telefon och jag åkte till Elgiganten som ligger närmast kontoret.


Där inne möttes jag av en håglös muttergök som stod och hatade sitt jobb. Han gäspade stort under vårt samtal men nickade leende hälsningar åt sina arbetskamrater som kom tillbaka från lunch. Aj då. Det här företaget måste förlora massor av pengar eftersom kunderna antagligen inte kommer tillbaka, tänkte jag. Så måste det väl vara? Eller...? Det värsta är att de antagligen inte förlorar särskilt mycket. Vi är alldeles för vana vid ointresserade säljare och tror att det ska vara så.

Men när vi träffar på någon som är intresserad då kommer vi ihåg det. Det är där alla småföretagare har sin allra bästa chans - att ta kunder från de håglösa storföretagen genom att ge fantastisk service. Ska du bli den som alla kommer ihåg?


Åtta saker du kan lära dig av de stora hemelektronikkedjorna

1. Visa att du hänger med i din marknadsföring
Koppla på aktuella händelser. Fotbolls-VM till exempel. Att visa att ditt företag hänger med i vad som sker i omvärlden ger oss en känsla av att du har ett utåtriktat företag med samma intressen, glädjeämnen och orosmoment som vi alla har som människor.

2. Skapa skäl för kampanjer
Bli världsmästare på att fira. "Nu har vi funnits i Snuttebrohult i 20 år".
"Nu var det 20 år sedan videon kom till Sverige".
"Nu har vi sålt 20 000 radioapparater". "I år fyller vi 6 år på internet".
Allt går att fira och bygga kampanjer kring.
Det här är hemelektronikkedjorna otroligt bra på och det fungerar.
Få det att fungera för dig också, i liten eller i stor skala.

3. Ordna interna tävlingar
Låt personalen tävla om priser för att nå målen. Om du är ensam får du tävla mot målen själv - och belöna dig själv när du når målen. Hemelektronikföretagen har ständigt tävlingar som sponsras av leverantörerna.
Ha det du också.

4. Ta hand om telefonerna
Svara i telefonerna - det är de här företagen extremt dåliga på. Men säg att de alltid skulle ha en ubildad person som svarade i telefonerna. En som var bra på att sälja per telefon som bokade tid med kunderna - vilka fantastiska försäljningstillfällen. Alla förutsättningar finns för att kunna sälja utan att egentligen anstränga sig: De har en kund som ringer och frågar om en produkt (som redan är intresserad av den och som känner till företaget) men så finns det ingen där som svarar, som kan informera om eller lägga undan produkten åt den som ringer. Det är här en småföretagare har sin allra bästa chans att vinna över stora konkurrenter. Du kan inte konkurrera med priser men du kan visa kunderna att du finns där när de behöver dig.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


5. Akta dig för badwill
Har du besökt ett företag för ett speciellt erbjudande som du fått reda på och sedan kommit därifrån tomhänt eftersom det inte fanns någon produkt kvar?Hemelektronikföretagen har blivit bra på det här. Det finns såna som påstår att produkterna inte ens har funnits i butiken och att annonserna bara är till för att dra dig till butiken så du kan köpa en dyrare version.
Akta dig för att lura kunderna.

6. Vässa dina betalningsvillkor
Skapa så bra betalningsvillkor du kan. Det kan vara svårt för dig att i likhet med stora företag ta 3 kronor idag och resten i oktober men försök fundera ut vad som skulle fungera för dina kunder och för dig. Att köpa dyra saker är stora beslut. Om din produkt eller tjänst kostar 10.000 kronor kan det vara ett stort beslut. Men om köpet betyder 1000 kronor i månaden i 10 månader är beslutet mycket lättare att ta.

7. Lös kundernas problem med leveranser
Erbjud olika varianter på leveranser. Om dina produkter är svåra att bära med sig eller frakta på bussen, erbjud att leverera dem, börja samarbeta med den lokala bensinstationen som hyr ut släp och erbjud kunderna lätta lösningar.

8. Gör ditt eget Kinder-ägg till kunderna
"Jag vill ha en överraskning, något spännande och choklad" - det är succéhistorien bakom Kinderägget. Reklamen riktar sig till barn. Barn gillar spännande överraskningar. Men det gör ju vi vuxna också. Då inställer sig frågan: Varför får vi ingen överraskning som kunder någon gång?

Varför har inte någon av hemelektronikkedjorna lärt oss att varje gång vi handlar för över 2000 kronor får vi välja en bonus i kassan.

Det är så enkelt och så billigt att göra det. Varför är hemelektronikkedjorna så lika varandra? Är det för att deras koncept fungerar så bra eller är det brist på fantasi? Jag vet inte. Men om du ser dig själv i en köpsituation där samma produkt kostar ungefär lika i butiker som ser ungefär likadana ut med personal som har ungefär samma kunskaper om ungefär samma saker - vilken ska du välja? Kanske den som ligger närmast geografiskt. Synd. I exemplet med att få välja en bonus är det mycket troligt att du skulle välja det företaget.

Vad kan du erbjuda dina kunder som bonus vid köp? Med andra ord - hur kan du göra det roligare att handla från ditt företag? Sug på den ett tag och ta den på allvar, den kan göra större skillnad än du kanske tror.

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se