Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Hamna högre hos sökmotorerna utan konsulter




Tänk om det fanns en marknadsföringsnisch där säljarna inte behöver lova köparna något. Det vore väl något att göra klipp på. Tänk om den nischen i onödan hade gjort sin branschkunskap så diffus, knepig och samtidigt så åtråvärd att folk var villiga att betala tiotusentalskronor varje år för att få köpa något de inte vet vad är. Det skulle väl vara värt lite riskkapital. Och tänk om de här företagen höll sig med grymma säljavdelningar med mottot ”det håller så länge det håller”. Visst vore det lite…oetiskt.
Men förlåt, den nischen finns ju redan. Den handlar med sökmotorpositionering. Eller sökmotoroptimering.


(Ovanstående skrev jag i en krönika i Tidningens Dagens Media).


Sedan smällde det till.

Det var inte en infekterad tå jag trampat på – det visade sig vara en stor fot. Jag hade ingen aning om hur hotfullt det var att ge ut en liten bok om hur man gör för att öka trafiken till en sajt utan att det kostar pengar. Nu viner kulorna i form av telefonsamtal och arga mail varje dag från chefer på företag som är förbannade för att de inte får sälja sina sökmotortjänster ifred.

Och det är klart de är förbannade när de inte ostört får blåsa småföretagare på 10 lax per år för något som sajtägare kan göra bättre själva. Aj, nu sa jag det igen (Hukar bakom skrivbordet för prickskyttarna på taket).


För så här är det:

De här företagen älskar att prata om tekniska lösningar med dig och de hatar att prata om flum, alltså sånt som rätt innehåll, rätt ton, rätt stil för att tilltala målgruppen för sajten. SÅNT SOM ÄR HUNDRA GÅNGER VIKTIGARE men som de inte har på kunskapsmenyn.

Och nu ska jag bevisa att jag har rätt – Det måste man göra om man har en stor trut. Och det går att bevisa saker när det handlar om sökmotorpositionering eftersom det är så krasst. Antingen hamnar man på första träffsidan eller så gör man inte det. Jag har ett stort antal förstaplatser på olika attraktiva sökord och det helt utan sökmotorpositioneringsföretag.


Till sist - en snabb checklista för dig som vill bli högre placerad hos sökmotorerna.
  • Bygg en sajt som ger besökaren det han/hon kom för.
  • Fyll den med det innehåll som träffar rätt i målgruppen så att man får rätt besökare, inte bara många.
  • Gör sajten till en vän (sa han utan röda velourbrallor) där man känner sig hemma, får förtroende och som man vill rekommendera andra att besöka.
  • Sluta fixera vid teknik. Det spelar nämligen ingen roll om man lyckas få dit besökarna med teknik – om man inte har en sajt som gör sitt jobb blir det inga köp.
  • Se till så att din sajt är intressant för andra att länka till – det gillar sökmotorerna.
  • Inse att nyckel till framgång på nätet för alla företag handlar om kommunikation. Vilja och lust att kommunicera med kunder.

  • Resultat:

    Kunderna känner att sajten är för dem – andra känner att de vill rekommendera sajten till sina vänner – besöken och återbesöken blir fler och snart börjar också Googles hjärta klappa. Så enkelt är det. Glöm aldrig dina besökare i din iver att dra på dig en ledartröja.

    SUPERERBJUDANDE JUST NU!

    Google❤️ Dig


    Här får du hemligheterna med att få Google att ranka din hemsida högre – en konkret bok som inte kräver några förkunskaper alls.

    "Jag gjorde som du sa i boken: Stängde in mig på ett hotellrum i två dagar och gjorde en handlingsplan enligt boken. När jag kom tillbaka till jobbet tog jag kopior och sa: Det här ska vi göra. Vi ser redan resultatet. Tack!"
    Bernt Johansson, Solna

    Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.

    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

    Vill du göra bättre affärer på nätet?
    Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

    Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

    Kolla här om brevet är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se