Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hemligheten med att gå hela vägen från idé till verklighet

Har du också en kompis som alltid har en ny affärsidé/ roman/ uppfinning på gång och som är eld och lågor över hur fantastisk bra den är och hur mycket pengar den där idén kommer att dra in?


Det är vecka ett (1).

Nästa vecka är det en annan idé, tredje veckan något annat osv.

Jag brukade kalla dem ”rödvinsentreprenörer” eftersom idéerna alltid är som bäst efter några glas.

Men på senare tid har jag mest tyckt synd om det här gänget. De är ju egentligen underbara människor. De tänker och har lusten och barnasinnet kvar i sina hjärtan. Det är bara en liten detalj som fattas - de vet inte hur idéarbetet fungerar och förlorar därför energin på grund av det - helt i onödan.



Så här är det:
Alla människor får idéer hela tiden.

De flesta släpper dem direkt eftersom det bara är jobbigt att tänka sig att förverkliga dem.

Sedan finns det en grupp som kommer på fantastiska idéer som de skriver ner eller planerar för (din kompis). Men när motståndet dyker upp i olika former, så ger de upp. Deras stora rosenröda moln får fläckar som de inte står ut med att se.

Och sedan har vi den sista lilla gruppen, den som jag faktiskt tillhör. Vi som får en idé som är rosenröd och fin och går igång på den.



Men här kommer tricket
Vi vet att det där rosa molnet kommer att bli fläckigare och mer svårhanterligt ju mer vi tittar på det, vänder på det och jobbar med det. Men vi stannar ändå kvar.

Det är där du har nyckeln till att saker och ting blir gjorda – att upphovspersonen blir sittande kvar och vänder och vrider på den där vackra idén, suddar ut delar av den, lägger till nytt och står ut med att formen blir annorlunda än när idén först dök upp och blir realistisk i relation till den nya formen.



Där har du det!
Skillnaden mellan det som blir gjort och det som inte blir gjort är att vissa upphovspersoner stannar kvar och jobbar med idén, ser felen, lär sig något nytt och läskigt, rättar till och accepterar bristerna, men gör det ändå.

Jag skulle gärna vilja att det var lätt att skriva böcker. Att det bara kom till mig som ett gudomligt flöde, men det gör ju inte det. Det är ett jobb. Man måste lära sig nya saker, läsa på, försöka fatta det man inte begriper och sedan, som i mitt fall, försöka göra det man lärt sig attraktivt för dig, så du får en genväg in i ämnet som är både sann och lättillgänglig.

Det jag vill säga är att kreativt kommersiellt arbete inte är ett bekvämt och mysigt jobb. Om du vill skapa något som någon ska betala för och inte vilja lämna tillbaka, så måste du sparka dig själv hårt i häcken och gå ut och leta efter något originellt, osäkert och jobbigt. Oftast är det bortom bekvämlighet och säkerhet som det originella och det uppfinningsrika finns. Det är jobbigt och krävande att göra nya upptäckter och hitta nya vinklar.



Men både du och jag är programmerade till att undvika smärta
Vi har lärt oss att hålla oss på den säkra sidan.

Din mamma ville inte att du skulle ta för många risker.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


I skolan fick du inte lära dig att bli kreativ, tvärtom att stå i kö och vara normal och, framför allt, att inte sticka ut på ett sätt som lärarna inte gillade.



Och du är rädd
För det är man.
Man tvekar och tvivlar mycket.
Är det här tillräckligt bra?
Vad händer om jag misslyckas?
Kommer mottagarna gilla det här?

Här finns det alltid en risk att backa och gå tillbaka till något som är bekvämare. Kanske till och med strunta i att göra det. Det finns så många risker.

Och snart blir du en sån där som inte sjunger framför andra, inte visar det du har gjort för någon och istället gömmer du dig bakom medelmåttiga försök eller försök som inte ens blev av.

Du håller tyst och håller dina idéer för dig själv. För vad skulle hända om både du och andra inser att du är en klant – vad händer med dig då?
Ahh, jag tror jag sjunker ner i min trygga soffa ett tag istället för att sticka ut hakan och riskera att vara kreativ och få stryk för det.



Och det går ju att leva ett helt liv så här
Faktum är att de flesta runt omkring dig redan gör det. Världen är full av kritiker som aldrig åstadkommit något själva och som just gömmer sig bakom sin rädsla. Titta bara på internethatet. Så fort någon gjort något, så dyker det upp tusen åsiktsproducenter och antingen kritiserar försöket eller talar om hur det skulle ha gjorts istället.

Och här är den kritiska punkten
Man måste bestämma sig för att orka hela vägen för att lyckas med kreativt arbete.

Du måste stå ut med att dina idéer blir annorlunda, antingen för att du själv ser att de inte håller som grundidé eller för att andra granskar den och visar varför du måste göra om den.

Du måste jobba hela vägen fram till målet, oavsett hur många hinder världen än slänger ut framför dig. Hur många nej du än får av förlaget för din deckare. Hur grinig din beställare än är.



Nu blev du skraj, va?
Bra. Men jag har en tröst också:

Det är likadant för alla.

En sak är säker – den som vill leva på sin kreativitet måste hela tiden knuffa sig själv ur den där trygga, välbekanta zonen för att komma någon vart och hålla sig vass.

Det är så lätt att bli lat, mätt och nöjd när man uppnått något, men det sköna uttrycket ”use it or lose it” är så bra när det gäller kroppen och hjärnan. Den som inte använder hjärnan hela tiden tappar kraft. Så med andra ord, för att bli - och förbli - kreativ måste du och jag ständigt utmana oss själva med nya aktiviteter och nytt lärande.

Kreativitet handlar inte om att åldras med värdighet – det handlar om att slåss hela vägen genom att hitta nya sätt att utveckla dig själv.

Lät det flummigt?

Steve jobs uttryckte det bra:
”När jag var sjutton år läste jag ett citat som var typ så här:”Om du lever varje dag som om det vore din sista, så kommer du att få att få rätt en dag.”

Det citatet gjorde ett starkt intryck på mig och sedan dess har jag tittat mig i spegeln varje morgon och frågat: Om idag vore den sista dagen i mitt liv, skulle jag vilja göra det jag ska göra idag? och när svaret har blivit ”nej” för många dagar i rad, så vet jag att jag måste ändra på något.



Med andra ord, valet är ditt - varje dag
Kommer du att skapa något som är spännande och som skrämmer dig eller tänker du stanna kvar i komfortzonen? Komfortzonen är lockande, men det är inte i den obekväma zonen som tillväxt och spännande saker skapas och händer.

Så bra är det.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Handbok i att lyfta fram DITT självförtroende❤️



En läsarröst
”Boken hjälper mig varje gång jag tappat tron och drömmarna. Jag önskar jag kunde skriva att jag sträckläste den, men då hade ju inte boken fyllt sitt syfte. Jag hinner nämligen bara något kapitel åt gången innan jag åter är en “doer” och i full färd med nya planer! Tack för mycket kloka ord och för att jag får vara jag, för jag VILL, jag KAN och jag SKA! =) Den ger mig inspiration och påminner mig om vad som är viktigt för mig.”
Nathalie Andersson

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se