Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Fem saker du INTE ska göra när du säljer per telefon


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer



Nu ska du få höra något kul. Så här i efterhand får jag skrattattacker bara jag tänker på det.

För en tid sedan köpte jag en helsida i en tidning. Jag ska inte plåga den stackars annonssäljaren med att hänga ut tidningens namn här, men hans samtal två veckor efter annonsinförandet var helt absurt och det bevisar att de allra flesta säljare bara är intresserade av att kränga NU - inte att skapa ett långsiktigt samarbete som är lönsamt för båda parter. Hörde du det där - för båda parter.


Här kommer dina 5 tips om hur du INTE ska göra när du följer upp en försäljning per telefon


1. Utgå från att din kund har tid med dig just nu.
Respektera aldrig att din kund har andra saker att göra. Utgå från att Han/hon har suttit på en stol med fötterna på bordet och stirrat på telefonen och trånsjukt undrat när du ska ringa.

2. Prata på bara.
Öppna samtalet med ett flåshurtigt "Tjenare" och börja sedan att dra en harang av opersonligt babbel om var du ringer ifrån och om vilken sida av landet du ringer från och vilket väder ni har i detalj och vänta sedan tyst i luren på reaktioner.

3. Visa hur lite du bryr dig om vad kunden svarar på dina frågor.
Säg: "Absolut absolut absolut" utan emfas genom samtalet vad kunden än säger och när han/hon äntligen blir tyst frågar du om han/hon vill köpa mer.

4. Låt ditt snabbt svalnande intresse för samtalet lysa igenom snabbt.
När du inser att kunden inte kommer beställa mer just nu, börja bläddra i dina papper efter nya prospects att ringa om 3 minuter (så att bläddrandet hörs i bakgrunden).

5. Strunta i att bestämma nästa steg.
Bestäm dig för att ett uppföljningssamtal är tillfredsställande utfört när du slagit siffrorna på telefonen, fått svar, sagt något och lagt på luren igen. Ställ inga högre krav än så. Bry dig inte om att ta reda på kundens planer för framtiden så du ser var du kan komma in där eller lyssna efter andra möjligheter för er att ha ett långsiktigt samarbete.

Och när du har lagt på luren - Fundera inte en sekund över hur du nu kan bevisa för kunden att det ni pratat om har gått in i ditt huvud. Fanns det ett problem? Hur kan du visa att du tänker lösa det? Skicka ingen e-post med ett smart förslag som visar kunden att du hört vad han/hon sagt under samtalet. Dra sedan täcket över huvudet igen och slumra vidare.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se