Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

Om tjugo år är hälften av alla jobb borta - så här blir du konkurrenskraftig


Inom tjugo år kan två och halv miljon jobb kan försvinna i Sverige när robotar och automatisering tar över – är du beredd på det?

Stiftelsen för strategisk forskning har kommit fram till siffran efter att de tagit rygg på två Oxfordforskare som kom med en uppmärksammad rapport för två år sedan. Rapporten gick igenom sju hundra yrken på den amerikanska marknaden och konstaterade att 47 procent av alla jobb kommer att kunna ersättas av teknik inom tjugo år. I Sverige säger Stiftelsen för strategisk forskning att hela 53 procent av arbetstillfällena i Sverige kan försvinna.

Det handlar om kassapersonal, yrkeschaufförer, biljettkontrollanter och säljare i butik men också om tjänstemän i till exempel bankvärlden, på försäkringsbolag och massor av kontorspersonal – alltså till stor del förhållandevis enkla och instrumentella jobb. Ja, en del nya yrken och jobb tillkommer men de som får de jobben kan saker som många inte kan idag. Är ditt jobb hotat? Utgå ifrån det. Många andra svenskar kommer att bli tagna på sängen. Inte du.

Nej, det finns inget som heter jobbsäkerhet längre

När jag var tjugo år och fick jobb på Televerket (nuvarande Telia) blev min farmor oerhört stolt över mig. Och hon blev lugn. ”Statens kaka är liten, men den är säker”, sa hon. Det var det hon hade lärt sig som ung. Nu i mars varslades 110 personer från Telias kundtjänst i Karlstad, något som enligt Telia ” är ett steg i ett långtgående arbete.” Med andra ord så vässar de, precis som alla andra, yxorna och gör sig beredda på tankeekonomin. De kommer snart att sparka fler. Många många fler. Och det är inte en tillfällighet. En dag innan jag skrev det här så varslades tusen personer från Sony Mobile i Lund. Dagen efter 2200 personer från Ericsson. De här varslen kommer att dugga ännu tätare i framtiden. I en ledare i Svenska Dagbladet skriver Per Gudmundsson ”Hur ska vi rädda medelklassen” och han blir ännu en i raden av analytiker som målar upp en svart framtid för den som inte har rätt jobb idag. En våg av större sparprogram har sjösatts av Sveriges största företag. Tiotusentals jobb kommer att försvinna när storbolagen drar åt svångremmen, automatiserar och effektiviserar och det får ju konsekvenser för alla, underleverantörer, ja hela samhällen drabbas.

Det är bara de oumbärliga anställda som blir kvar

En definition på ordet oumbärlig är ”absolut nödvändig." Det finns ingen på arbetsmarknaden som är absolut nödvändig.
Alla är utbytbara. Ingen individ är absolut nödvändig för att ett företag ska överleva. Och om det nu skulle vara så är företaget felbyggt. Ett riktigt företag måste ha förmågan att överleva även om de förlorar nyckelanställda på högsta nivå.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


De flesta människor märker knappt ens när till och med de mest karismatiska ledarna slutar på sina jobb. En annan definition på oumbärlig är ”avgörande” vilket innebär att något har högsta vikt för att ett särskilt mål ska uppnås. Det är definitionen jag gillar.

Ett företag behöver inte mediokra medarbetare (det står tusentals andra som kan fylla den platsen idag), de behöver anställda av den absolut bästa kvaliteten för att blomstra. Det finns inga problem att hitta arbetskraft idag. Det står redan en halv miljon arbetslösa och väntar på en chans.

Bland högutbildade är runt 60 000 arbetslösa enligt svensk officiell statistik. Arbetslöshetssiffran i Sverige är 8.4 % från i januari 2015. Det finns inte en arbetsgivare som sätter ut en annons som inte får svar. Och ändå har nästan alla chefer (tusentals) jag träffar under min karriär samma problem – det är kvaliteten på de som söker som är problemet. Jobbmoralen har sjunkit. Folk undrar mer över vad de ska få och mindre över vad de har att erbjuda.

Bra för dig. Fantastiskt bra för dig. Efterfrågan på bra anställda har gått upp och eftersom utbudet är så skralt så sätter det dig i förarsätet.

Företag vill inte ha bara anställda. De vill ha bra anställda

Löner är den största enskilda kostnaden för de flesta företag. Det gör att de anställda är företagens största investering och det är därför personalavdelningar numera kallas Human Resources. Inget företag kan överleva om de inte får tillbaka på investeringar. Och även om det inte finns en enskild medarbetare som företag kan leva utan så finns det en kategori av anställda som företag inte klarar sig utan om de vill frodas. Du måste bli en del av den kategorin om du vill bli oumbärlig, eller rättare sagt värdefull. Och strängt taget finns det tre kategorier av anställda:
1. De värdefulla
2. De ordinära
3. De värdelösa
Du måste bli en av de värdefulla om du vill bli oumbärlig. Börja med att se hur det ser ut för dig just exakt dag. Vilken kategori tillhör du? Var brutalt ärlig när du svarar på frågan. Om du inte redan tillhör de värdefulla så är det dags att börja din resa dit nu.

Lästips:
Handbok för karriärister


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se