Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Vad gör man när man klantat till det – tips för dig som gjort bort dig.


Vad gör man egentligen när man klantar till det? Jag gjorde det helt omedvetet i ett nyhetsbrev jag driver då jag försökte föra fram några alternativ till hur man ska göra för att få folk att ringa tillbaka när man spelat in på deras telefonsvarare.

Jag brassade på med att man kan låta sina barn spela in på telefonsvararen – och att man kan prata högt med en låtsaskompis. Och sedan toppade jag anrättningen med att uppmuntra till att ringa mitt i natten. Jag hade lite kul när jag skrev det där men den där glimten i ögat fanns nog bara i min fantasi. Så vad gör man – här kommer dina tips:


Agera så snabbt du kan!

Varför det är viktigt att kasta bort allt annat och omedelbart ta hand om en kund som inte är nöjd? Förutom det uppenbara i att du vill ha nöjda kunder så kan du kallt räkna med att för varje person som hör av sig till dig med negativa känslor så står det hundra andra bakom – det är en säker ekvation. Det är de som bryr sig mest som hör av sig – men det finns alltid en mycket större grupp bakom. Det är viktigt att du reparerar skadan snabbt och med din allra bästa vilja.

Det finns fyra steg i reparationsprocessen med missnöjda kunder

Lyssna – försök inte kasta dig fram och be om ursäkt. Låt din kund vädra ilskan som ofta handlar om att något gått sönder eller inte fungerat som du lovat. Sånt här kan du förebygga genom att redan vid köptillfället visa kunden att om något går snett så kommer du att finnas du där, att ditt jobb är att lösa problem åt dina kunder.

Visa att du förstått genom att upprepa problemet så som du uppfattat det för kunden. Det är här du visar att du tar över och ”äger problemet”. Du visar att du är den som ansvarar för lösningen, att kunden inte behöver gå längre än till dig. Tänk om stora företag lärde sin personal att ta över äganderätten till problemen direkt när en kund ringer – (In your dreams, baby).

Be om ursäkt med empati och fråga vad kunden vill att du ska göra åt problemet.
Fixa problemet. Kan det inte fixas nu – berätta när du tänker göra det och när du kommer höra av dig.

Ge kunden något extra för besväret.
Utvärdera händelsen så att samma sak inte händer igen.

Tråkigt eller kul på jobbet - välj själv

Äntligen måndag - 217 sätt att göra dina arbetsdagar mycket roligare

”Äntligen måndag” är en bok i smidigt format som är mycket lättläst med massor av bra vardagstips.
Boken har gett mig verktyg hur jag kan må bra på jobbet även då tunga och jobbiga uppgifter ska göras, eftersom jag själv väljer hur jag vill må och låter mig påverkas. Tråkiga saker behöver inte kännas påfrestande om du kan tänka positivt och belöna dig själv. Utmärkt bok att ha lätt tillgänglig när hjälp behövs för att bryta invant mönster till ett bättre och ha roligt istället för tråkigt.”

Anette Palm

”Äntligen måndag gav mig mycket praktiska tips för att kunna tänka i annorlunda och nya banor för att öka min trivsel på jobbet! Jag har praktiserat många av författarens tips på min arbetsplats med mycket god resultat och uppskattning från kollegor. Formatet är perfekt då jag kan ha den med överallt.”
Bijan Habibi

”Den innehåller konkreta tips som man kan göra för att få arbetsdagarna roligare. Boken skapar faktiskt en roligare arbetsmiljö, med ständigt nya uppslag som kan passa i olika sammanhang.”
Magnus Carlsson, Lyckeby

”Jag har haft störst nytta av boken när det känts lite motigt, då har jag satt mig en stund och läst ett gäng sidor, då glider mungiporna upp igen och jag känner att suget kommer tillbaka.”
Carl-Johan, Hydraulikoptimering Bohuslän



Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se