Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Alla som hatar att stå i kö räcker upp en hand - tips för dig med butik




Jag viftar med min hand, ser du det?
Kunder avskyr att vänta men de hatar ännu mer att ha negativa känslor när de väntar - som att stå och titta på hur ineffektivt kassan sköts eller att oroa sig över om man har hamnat i fel kö igen. Helt enkelt ett slöseri med tid. Undersökningar har visat att personer som har väntat i en och en halvminut har en bra uppfattning om hur länge de har väntat men går tiden över detta blir överdrifter vanliga. Säkert tio
minuter
kan man få som svar om det gått 2 minuter.


Det går att göra en del saker åt det här och här kommer fem förslag:

1. Låt kunderna interagera med något.
Du kanske kan ha ett tidningsställ med tidningar relaterade till vad du säljer. Låt kunderna bläddra i dem. Ha produkter som är trevliga att titta på - för att inte säga produkter som du säljer. Om du har kunder med barn - försök ha en plats med kassorna inom synhåll dit barnen kan gå och göra något istället för att stå och tjata och stressa sina föräldrar. Bra skyltar, informativa texter och annat är också bra i anslutning till kön.

2. Försök att ha ett gott humör i kassan.
Du kan bli den som underhåller folk i kön genom att vara trevlig. Fråga folk om de fick tag i det de sökte. När det märks att du har kul gör det stämningen lättare för kunderna. Bjud på dig själv. Visa att du fattar att folk inte är förtjusta i att vänta. Säg något i stil med: "Köer är precis vad man vill stå i när man har hundra saker att göra på lunchen, eller hur! Vi ska rappa på här så ni får komma vidare."

3. Håll dig vaken på hur folk beter sig i kön.
Så fort du ser sura miner och suckar, be om ursäkt om det inte finns fler kassor att öppna och säg att du tänker lägga in turbon nu. Gör det lättsamt för dem som står och väntar. En kö kan vara världens tystaste grupp av människor.

4. Sätt upp ett budskap som passar dina kunder - Råd och tips om att möblera om - 5 tips om att göra en bra soppa.

5. Se till att köerna är raka linjer och inte en massa människor i klump.
Det gör bara folk oroliga. Om kunder ser att de blir expedierade i samma ordning de kom blir de avslappnade. Det är ditt jobb att skapa den avslappningen. Inte en expedit som ropar. "Vem tur var det?"


Just det - och varför gör du allt det här - för att dina konkurrenter inte gör det

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se