Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Konsten att sätta gränser





En av de viktigaste orsakerna till att du, jag (och alla andra) riskerar att gå in i väggen är oförmåga att sätta gränser. Man vill ju tillfredsställa alla. Man vågar inte säga nej till en kund. Man säger ja, fast man inte har tid. Känner du igen dig?

Här är tipsen för dig som behöver lära dig att sätta gränser

1. Var tydlig med vad du gör och vad du inte gör
Det låter ju som att du ska börja säga nej när kunderna vill ha något extra. Det är inte så jag menar. Det är när kunderna vill ha något som kommer ta mycket mer tid eller lust från dig som det är dags att säga nej. Om du kan låta någon annan fixa det du inte kan – bra – men säg inte ja till saker som du vet bara blir en stor huvudvärk.

2. Var tydlig med när du är tillgänglig
Jag vet, det är svårt eftersom du antagligen jobbar jämt, men det är viktigt att du också får tid till annat eftersom du inte kommer att vara en bra företagare om du alltid gör allt när andra vill.

3. Ha tydliga betalningsvillkor.
Låt inte någon utnyttja dig för att du har ett litet företag. var alltid tydlig innan du tar ett jobb, det gör det lätt för dig om du får problem senare.

4. Du bestämmer över ditt dagliga schema, ingen annan.
Om du upptäcker att du jobbar senare och senare, allt för att kunden vant sig vid att det bara är att ringa så står du där givakt, då ramlar du snart ihop av utmattning. Tala om för kunderna hur lång tid något tar och när ni kommit överens – leverera när ni sagt, inte så jättemycket tidigare eftersom kunderna skjuter fram sina egna beslut när de lärt sig att du jobbar snabbt.

5. Träna på att säga nej.
Det är en nyttig övning och inte så farlig som du tror. Om någon begär det omöjliga från dig, säg nej och förklara vänligt varför.

Allt kokar ner till det här: Om du har tydliga gränser för din verksamhet så kommer kunderna att respektera din tid mer. Det här är självklart en balansgång. Ibland får man bita ihop och streta mot vinden för att man bedömer att det är viktigt för företagets framtid. Såklart.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se