Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Köpa en webbshopslösning




Det behövs inga miljoner för att köpa en webbshop. Det räcker med några tusenlappar, bra idéer och jävlaranamma. Och så tid förstås, rätt mycket tid tvärtemot vad de flesta tror. Men först måste du hitta rätt shoppinglösning. Det gäller ju att bygga en webbshop som är funktionell – både för dig och dina kunder.

De flesta som vill starta försäljning via internet är nybörjare på det här och allt annat som har med webbshopar att göra. För dem (du?) är därför det snabbaste sättet till lansering att köpa eller hyra ett program eller webbverktyg som sköter utformningen och det tekniska åt dig. Gärna på svenska så att det blir ännu mindre komplicerat. Du ska välja en bra och trevlig (serviceminded) leverantör som erbjuder all den teknik du behöver – färdigt och till ett paketpris. Det handlar om teknik som gör att du kan:

- Lägga upp dina produkter i kategorier
- Lägga upp produkter med rubrik, beskrivning och bild
- Lägga in ett extrapris som gäller inom en tidsperiod
- Få beställningar via e-post och se beställningar via ett webbgränssnitt
- Skapa egen form och färg på butiken
- Se orderhistorik på kunder
- Ange fraktkostnader och leveransvillkor

Den som har gått om pengar kan anlita ett konsultföretag som utvecklar ett skräddarsytt e-handelssystem, andra väljer att investera i ett affärssystem från IBM, Microsoft eller SAP. Då får du en proffsig lösning, men det kostar också därefter – räkna med ett minimum på 100-200 tusen. Som tur är finns det mer lågprisade alternativ där du gör en stor del av jobbet själv.


Köpa webshop

För att kunna välja rätt gäller det att veta vad man behöver. I dag kan man både hyra och köpa e-handelslösningar. Så första frågan är om du ska hyra eller köpa. Om du köper ett program så utvecklar du din butik med hjälp av programmet. När du är nöjd lägger du upp allt på ditt webbhotell och därefter gör du uppdateringar via ett webbgränssnitt eller direkt i programmet för att sedan ladda upp förändringarna via en filöverföring. Att istället hyra ett program fungerar på samma vis med den skillnaden att du slipper betala för köp av programmet. Det är bra om du har ont om startkapital eller bara vill prova på i liten skala i början. Genom att hyra kommer du också snabbare igång, det tar bara ett par minuter att börja göra de första inställningarna. Den som hyr betalar en fast månadsavgift och en lite högre engångsavgift. Var noga med att du känner dig komfortabel med längden på avtals- och uppsägningstid. Dubbelkolla också att det inte dyker upp någon ytterligare kostnad utöver programmet och månadshyran. Ingår t ex inte webbhotell måste du ta med det i budgeten. En klok idé kan kanske vara att välja en och samma leverantör av både webbhotell och e-butikslösning. Då har du allt på samma plats och bara en leverantör att hålla kontakt med när du ska köpa webbshop.


Köpa webbshop - tidsaspekten

Sedan har vi det här med tiden. Hur mycket tid har du? Om du inte själv vill bygga sajten och behärskar html-kodning, ska du välja en lösning där du slipper det. De flesta leverantörer jobbar så i dag, de lovar dig en html-fri vy. I stort sett alla program har så kallade designmallar med mer eller mindre unika butikslayouter. Hur som helst är detta mycket viktigt. Du måste få klara besked om hur mycket du själv kan anpassa utseendet. Om du redan vet hur du din e-butik ska se ut, kolla då om det är möjligt med det system du funderar att välja. På leverantörernas sajter finns länkar till referenskunder. Genom att kika där får du en känsla för vad som är möjligt och inte möjligt. Kontakta även referenskunderna och fråga om de är nöjda, hur de upplever supporten och kontakten med leverantören. Sedan är det bara att bombardera leverantören med frågor ända tills du är trygg och redo för köpbeslut. Mitt tips är att endast jämför de som har demoversioner som du kan prova gratis. Först då får du en realistisk chans att veta hur det kommer att kännas att jobba i systemet.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...



Köpa webbshop - dina egna krav

Diskutera med leverantören om hur du tänker dig att din butik ska fungera från beställning till leverans. Vilka önskemål har du på betallösningar, ordermottagning och integration med ditt ekonomi- eller affärssystem? Titta extra på om butiken kan kommunicera med det affärssystem dit företag använder. Då kan ditt system för redovisning, kundregister, artikelregister och liknande importera och exportera data till nätbutiken. Vanligast annars när det gäller skötsel av butiken är att det är i webbläsaren som du gör enkla designändringar, uppläggning av produktkategorier, tillägg av nya artiklar och uppladdning av bilder samt bildtexter. En del erbjuder dessutom möjlighet att uppdatera innehåll med hjälp av en fil, vanligtvis en excelfil. Det är extra bra om du har mängder med varor och priser och där allt ändras ganska ofta.

Ifall du säljer till återförsäljare bör du även ha med det i faktainsamlingen. Kolla om det i systemen finns stöd för försäljning till återförsäljare, exempelvis att man efter inloggning kan se ett i förhand definierat sortiment, beställa med sin överenskomna rabatt och se vad man inhandlat tidigare. Bra funktioner som dina återförsäljare kommer att uppskatta. Om de dessutom säljer till utlandet bör du välja ett system med stöd för flera språk och som kan hantera flera valutor och momssatser. Detta gäller både för dig som säljer till konsument, återförsäljare eller både och.


Vilken e-butikslösning ska du välja när du ska köpa webbshop?

Hur mycket är rimligt att betala för att köpa webbshop? Ja, du, det kan bara du och ditt företag avgöra. För ett par år sedan myllrade det av dyra webbshoplösningar, men nu situationen den omvända. Det finns gott om enkla, bra lösningar som inte kostar särskilt mycket. Men som sagt, allt handlar om din budget, dina behov och mål. Det som skiljer lösningarna åt är ofta de mera avancerade funktionerna. I regel får man ju alltid vad man betalar för, högre pris betyder att det går att göra mera avancerade saker. Samtidigt är avancerat även mer avancerat att sköta – det ligger ju i det komplexas natur. De flesta har både billigare och dyrare alternativ och erbjuder också helt specialutvecklade funktioner mot timarvode.


Vad kostar det att köpa webbshop?

Startavgiften kan variera kraftigt, två leverantörer med i stort sett likvärdigt erbjudande kan ta 30 000 kronor respektive 12 000 kronor i startavgift, till exempel. Och det är ju en stor skillnad i pris. Startavgifter motiveras med att du som kund får en specialanpassning av utseendet, det vill säga den skräddarsys efter ditt företags grafiska profil. Du får också hjälp med att komma igång. En del åker till och med ut till kunden och håller utbildning i hur man sköter om butiken. Få av leverantörerna ger däremot någon garanti för driften. Är det viktigt för dig med hög säkerhet mot datorhackare ska du göra en särskild överenskommelse med leverantören om detta före köpet.

En annan stor ”detalj”: Ditt företag kanske inte har inriktning på försäljning av fysiska varor som efter beställning packas ner och skickas med post. Du kanske har behov av färdigt stöd för leverans av digitala produkter. Det kan vara filer i form av ritningar eller rapporter, musik, och filmer. Det blir vanligare bland leverantörerna att även erbjuda den tekniken, inget är omöjligt längre.

Här är en bocka av-lista på vad du bör ta hänsyn till när du ska köpa webbshop:
Månadsavgift?
Startavgift?
Kan du göra en testbutik?
Får du ha egen domän?
Driftsgaranti?
Stöd för digitala produkter, exempelvis musik- eller textfiler?
Flerspråkighet?
Möjlighet till andra valutor?
Kan du importera och exportera till eget affärssystem?
Kortbetalning för slutkunden?
Andra betalfunktioner än kort?
Uppdatering via webb, fil eller både och?
Bindningstid i avtalet?
Lång uppsägningstid?
Hur mycket datatrafik får röra sig via din butik?
Får du litet eller stort lagringsutrymme?
Kan du kontakta företag som redan valt denna lösning?

Mitt tips: Kompromissa så lite som möjligt med dina behov eller se åtminstone till att du kan växa enkelt när så krävs.

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se