Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Hur du tar hand om kunder som ”bara tittar”


Det sägs att 20 % av kunderna som kommer till din butik vet vad de vill ha och berättar det för dig. De andra 80 % vill ha något men tänker inte tala om vad det är.

Varför talar de inte om det? För att de är rädda kanske. De är rädda för att du ska sälja det till dem. Eller rättare sagt att de ska stå utanför affären och ha köpt en sak som de är påtvingade eller inte kunnat värja sig emot för att säljaren varit för snitsig på att sälja. Det är vad många är rädda för.

Så länge de inte ger sig in i en diskussion behåller de kontrollen i butiken. Och det är just det här med att behålla kontrollen som gör att man försvarar sig med ”jag ska bara titta”. Det viktigaste du kan göra här är att ta bort kundens rädsla och försvarsmekanism. Kunden kanske inte ens vet varför han är där- du vet det i alla fall inte. Och därför är det bästa sättet att presentera vad de kan titta på och var det finns.


Du måste få kunden att slappna av genom att visa hur ofarlig du är. Så här:

1. Så vad du svarar när kunden “bara tittar” är: “Vad bra. Trevligt” eller något som visar att du är glad att de har kommit till dig. Nästa steg är att ställa frågor som inte hotar kunden (Kom ihåg att du fortfarande är ett säljmonster i kundens ögon).

2. Fråga kunden ” Har du handlat här förut? Jag tycker att jag känner igen dig”. Om han/hon har gjort det kan du säga något i stil med ”Kul. Har du sett våra nya… ” eller: ”Vi har en ny avdelning med…” Om kunden inte har handlat tidigare kan du säga: ” Här har vi garnerna och längre ner finns både tyg och symaskiner. Nyheterna hittar du precis bakom hyllan där”.

3. I nästa steg blir du mer specifik: ”Om du vet vad du letar efter kanske jag kan hjälpa dig hitta det?” När det här steget kommer börjar många kunder känna att du är där för att hjälpa till – inte för att kränga saker de inte vill ha. Ofta är det här du får den första livsgnistan från kunden. Det kan vara ” Jag letar faktiskt efter ett tyg till julgardinerna” – och nu är du igång.

Självklart fångar inte de här tipsen upp alla. Många människor söker inspiration och gillar att gå runt och titta för att leta efter saker att köpa. Låt dem titta och var uppmärksam på när de behöver dig.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se