Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Fem saker som KVINNOR måste lära sig om företagande





Den här artikeln kommer inte ta några poäng i politisk korrekthet men jag skriver den ändå. Det finns nämligen några problem med kvinnors företagande som jag sett alldeles för många gånger för att tycka att det är roligt.

Här kommer därför några tips om hur du som kvinna och företagare både kan behålla ditt goda humör och förbättra din lönsamhet på samma gång:

1. Sluta skämmas för allt du kan
Se din kompetens för vad den är – en riktig resurs. Det är inget att vara blygsam över, tvärtom att lyfta fram och vara stolt över. Erkänn att du varit i många situationer med manliga konkurrenter där du tycker att de pratar strunt eller är genomskinliga i sin okunskap. Det här började redan i skolan när tjejerna inte räcker upp handen och svarar på frågan om hur något stavas eller är, för att de inte vill sticka ut. Låt ingen sätta sig på dig. Var stolt över dina kunskaper och visa dem. I företagarvärlden är det bra att sticka ut - lär dig att bli bekvämare med att ta för dig på ditt eget sätt. Och du har ju redan fördelarna av att varit i den andra världen. Det ger dig exakt den känslighet för situationer som kunderna gillar - utnyttja det mer. Du har ett stort försprång mot många av dina manliga konkurrenter här.

2. Lär dig att säga nej
Många kvinnliga företagare jag träffar går över gränserna för vad som är rimligt att begära av en människa i form av att göra om jobb, göra mer jobb, ändra saker – utan att ta betalt för det av kunderna. De ger, ger och ger. Att ge är viktigt för vilket företag som helst, det är vad det handlar om, men det finns gränser och du måste sätta dem. Kvinnliga företagare tjänar på att lära sig att sätta gränserna så att kunder och omvärlden lär sig dem, inte gissar sig till dem eller sträcker ut dem. Var fantastisk mot kunderna, men ta betalt för det.

3 .Sälj dig inte för billigt
Kvinnliga företagare är experter på att dra ner sina priser. Min uppfattning är att de är för snälla. Gör därför ett experiment nästa gång du ska ta betalt - ta i från tårna. Du säljer ju något som andra blir hjälpta av. Sluta skämmas över det! Lär dina kunder vad du erbjuder gratis och vad som kostar pengar – och håll gränserna klara. Kunderna uppskattar det. Och du kommer att bli överraskad när du märker att det är värdet och inte priset som de flesta av dina kunder är mest intresserade av. De extra pengarna du tjänar blir din trygghetsbuffert (istället för att du alltid ska ligga på plus/minus noll och oroa dig).

4. Lär dig hemligheten med att få tid över
Lär dig det här: Hellre något bra idag, än något perfekt imorgon. Det finns nämligen en gräns mellan bra och perfekt som inte ger kunderna mer värde. För dig är skillnaden mellan bra och perfekt de de timmar och stunder i veckan du kan ha till dig själv på eller utanför jobbet.

5. Slå inte knut på dig själv
Du kan inte driva ditt företag framgångsrikt OCH sköta hemmet själv OCH göra perfekta matsäckar till barnens utflykter OCH allt annat som du tycks vilja göra. Delegera. Just det – delegera. Din familj måste hjälpa dig och de kommer göra det om du säger till. Det går inte att gå runt och gnälla över att alla slänger strumpor på golvet och inte i tvättkorgen om du fortsätter att plocka upp dem. Och du är inte en sämre människa för att bullarna till utflykten kommer från ICA.

Till sist
Ja, du har rätt - den här texten är skriven i ren frustration. I mitt jobb som konsult till företagare ser jag varje dag otroligt duktiga kvinnliga företagare som är för blygsamma för att nå hela vägen fram till sina mål. Istället för att ha mer tid över, mer pengar eller bättre jobb för varje år så ser jag dem fångna i ett mönster av blygsamhet (jag hittar inget bättre ord).

Om du vill skälla på mig för den uppfattningen, så gör gärna det på adressen stefan@redaktionen.se

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se