Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Lär dig att sälja bättre


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget



Det går inte att smita undan tankar på försäljning om man har eller väntar sig konkurrens inom det område där man tjänar pengar. Om man befinner sig i en monopolsituation och till exempel har uppfunnit en bil som drivs av gräs, då behöver man inte tänka på att sälja – kunderna kommer i alla fall. Men om man inom en snar framtid kommer att få konkurrenter, då måste man kunna sälja in sig för att företaget ska överleva. I säljskolans första del ska vi prata om din attityd till att sälja.


Vad är en säljare för dig?

1. En sliskig person med taskigt sittande kostym och billig slips som pratar mycket och fort och är hal som en ål.

2. En person som kan leverera något som jag vill betala för och som ger mig förtroende nog för att öppna plånboken.

Om du svarar nummer 2 behöver du inte läsa den här delen av skolan. Du har redan klart för dig vad som krävs för att sälja på 2000-talet.

Om du däremot svarat alternativ 1 behöver du lära dig att tänka annorlunda på försäljning så att du inte blir likadan mot dina kunder som den gamla säljartypen i alternativ 1.


Ja, du är också säljare

Till att börja med så är du redan säljare.Alla säljer. Vi säljer in idéer hemma till exempel. Säg att du har en lat tonårsson hemma. Du städar just hemma och sticker in huvudet genom hans dörr. Du säger:
- Kan inte du dammsuga.
- Nej, jag orkar inte fan..
Det här svaret har du räknat med. Det är därför en säljare antagligen skulle säga så här istället:
- Vi behöver dammsuga och diska nu, vilket väljer du?

Tonårshjärnan går nu på högvarv när den försöker fundera ut vilket som är slöast att göra. Du sa dessutom att det måste göras nu. Det finns två alternativ – och det måste göras nu. Du har varit smart. Du hör djupa suckar från TV-spelsoffan och en röst som kommit fram till att det är lättare att diska än att dammsuga.


Du vann den här förhandlingen

Och du ska vinna fler. Men just nu är det en annan sak du ska börja intressera dig för, nämligen hur du motiverar dig själv personligen. Det är nämligen det allra viktigaste för en person som ska jobba med något så svårt som att sälja.

Ja, vad står det längst ner på din egen kravspecifikation för ditt jobb? (Det brukar stå under avdelningen: Varför du går till jobbet varje dag) Står det vad du får ut av att vara ett proffs? Står det att du tjänar pengar, har så fantastiskt kul, får erfarenheter för ett bättre jobb eller vad står det som ersättning för dig personligen av att gå till jobbet? Om den raden är tom – fyll den! En bra bottom line är grunden för ett proffs – och lenar bättre än Novalucol när det är jobbigt att sälja , för det är ett tufft jobb om man har fel motiv eller inte gillar det.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...



Säljande handlar till 99 % om inställning

Allt säljande handlar om vilken attityd du har. Om du känner att du kommer krypande med mössan i handen kommer kunden att känna det också. För att kunna sälja och tycka om det måste två saker till: Du måste veta allt om det du säljer och du måste veta vilka som behöver det du säljer så mycket att de kommer att köpa det.

För att du ska kunna sälja måste du alltså känna till det du säljer, ha förtroende för det, veta hur det fungerar och vad det du säljer kan göra för kunderna. Om du inte gör det har du ingen chans att komma igenom de mentala barriärerna som kunderna bygger runt sig i en säljsituation.
Det finns en naturlig misstänksamhet och spänning i just en säljsituation. Kunden vet inte riktigt vem du är och vad du står för. De kan få känslan av att vara kastade till vargarna och blir inställda på försvar snarare än på ett samtal. Genom att förstå det här kan du börja därifrån och ta bort så mycket som möjligt av den spänning som finns redan från början

Ditt jobb är att kunna varje aspekt om dina, dina konkurrenters produkter och om alla produkter som skulle kunna ersätta dina produkter. Du ska bli expert. Och när du väl kan allt om din produkts fördelar ställda mot konkurrenternas produkter så kommer något magiskt att hända. Du vet hur det var när du läste historia i skolan. Plötsligt såg du historiska perspektiv överallt. Samma sak gäller din produkt. Ju mer du vet om den, om liknande produkter, om konkurrerande produkter, om produkter som skulle kunna ersätta din, desto mer entusiasm kommer du att utstråla. Och det är just det dina kunder vill att du ska utstråla.
Du ska helt enkelt vara dina kunders expert på området. Du ska vara den de kan lägga sitt förtroendekapital hos. Om inte du tror på dina produkter, vem ska då göra det? Om DU har tvivel på din produkt eller inte behärskar den tillräckligt kommer du att föra över den osäkerheten på kunden. Du måste alltså först ställa dig frågan om du själv tror på det du säljer. Kan du svara ja på den frågan kommer den säkerheten att föras över på kunden automatiskt . Som du märker. Det är inte först och främst sälja du ska lära dig. Du ska lära dig att bli dina kunders bästa vän.

Hemläxa: Vad är det som motiverar dig att sälja mer. Vad står det längst ner på din inre lista över saker du vill åstadkomma som gör att försäljning kan bli spännande och intressant för dig att bli bäst på?

Vill du bli bekväm med att sälja?

Läs mer i Försäljning för motvilliga
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se