Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Elaka chefen löneförhandlar


OBS: Det här är ett utdrag från humorboken Elaka chefens goda råd

Hej Chefen

Idag ska vi prata om löneförhandlingar, men inte på det normala sättet, utan på elaka chefens vis.


Sluga löneförhandlingar – konsten att aldrig nå mål

Om du är som de flesta andra chefer så upplever du just lönediskussionen som ett av de mest påfrestande momenten i ditt arbete. Och även om det finns en del som inte tycker att det är det värsta med att vara chef, så är det få som tycker att det är roligt.

Det knepigaste med lönesättningen brukar vara att år efter år lyckas argumentera för en låg eller obefintlig löneförhöjning, utan att tappa trovärdigheten. Men om du kommer ihåg treårsregeln blir det lite lättare. Den räknar med att en medarbetare stannar i högst tre år och att du därför bara behöver klara ingångslönen och två löneförhandlingar.


Olika metoder för att hålla lönen nere:

· Karriärmetoden. Vid anställning informerar du om utmärkta karriärmöjligheter och att lönen är kopplad till karriärstegen. Ingångslönen är låg men kan snabbt öka. Det är bättre att du klagar på utebliven utveckling än att medarbetaren klagar på löften om högre lön som du inte har infriat.

· Provisionsmetoden. En vanlig provisionsmodell säger att du får 5 % grundprovision, 10 % när du går över mål och en bonus när företaget går med vinst. Vid anställningen drar du ett par framgångshistorier och pratar om att det ligger i medarbetarens egna händer. Ett år senare klagar du på prestationen. När medarbetaren efter två år förstår att det varken går att leva på grundlönen eller att nå mål höjer du bonusen och bokför bort vinsten.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


· Lönesystemmetoden. Ta fram objektiva kriterier för vilken lön en medarbetare ska ha. Om alla har samma regler är det svårt att hävda rätten till undantag. Gör bedömningen på fem punkter och sätt poäng från 1-10: Antal år på företaget, erfarenhet av nuvarande roll, branschkunnande, arbetsmoral och personlighet. De första tre är svåra att förbättra inom tre år, de sista två är subjektiva kriterier där du har sista ordet.

· Lynnighetsmetoden. Börja med karriärmetoden, går över till provisionsmetoden och avsluta med lönesystemmetoden. Därefter börjar du om.

· Kejsarmetoden. Lova runt, håll tunt och omorganisera den som ifrågasätter.

· Förhandlarmetoden. Låt någon annan sköta förhandlingen och byt ut honom/henne inför varje ny förhandling. Det är svårt att anklaga en förhandlare för det som en annan lovat.

· Minnesmetoden. Inled varje förhandling med storslagna planer om ett bra system. När du får frågor om brutna löften har du helt enkelt glömt bort allt ni tidigare talat om

· Försvunnenmetoden. Skicka ut ett mail med nya lönen och begär en underskrift inom två dagar för att höjningen på 0,5 % ska gälla. Håll dig sedan borta ett par veckor.

· Spelmetoden. Om medarbetaren accepterar en lönesänkning med 5 % och skriver på inom två dagar, finns möjligheten att vara med om en utlottning av en extralön i december.


Duger jag? Så bygger du självkänsla i en värd som tjänar på din osäkerhet

I en värld där vi ständigt jämför oss med perfekta flöden och ouppnåeliga ideal är det lätt att känna sig otillräcklig. Duger jag? hjälper dig att bryta jämförelsefällan, bygga en självkänsla som inte vacklar och hitta ditt eget värde – bortom sociala medier och yttre krav. Det är dags att sluta fråga om du räcker till och istället inse hur mycket du har att ge, precis som du är.❤️

🌿Den här boken är för dig som:
  • Någonsin har känt att du inte räcker till.
  • Har fastnat i jämförelsefällan och vill ta tillbaka kontrollen.
  • Vill bygga en självkänsla som inte påverkas av yttre ideal.


Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till förlagets egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se