Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Utvecklingsavdelningen

16 tecken på motiverad personal


Om dina anställda redan är motiverade så kommer det garanterat att synas på jobbet. Det finns många saker som visar hur motiverade dina anställda är och det finns några viktiga frågor som hjälper dig att avgöra graden av motivation.


16 tecken på motiverad personal

Kunderna är glada och nöjda
Om ni får mycket beröm av kunderna är det ett tecken på att din personal engagerar sig i dem och gör sitt bästa för dem.

Personalen har en positiv attityd
Motivation syns på attityden. Motiverade personer känns fulla av energi och pratar med alla och kommunicerar med cheferna för att se vad som kan göras bättre. De kommer med förslag och tips till andra och bubblar av entusiasm över att vara på jobbet för att se vad nästa utmaning har att erbjuda. Jag skulle också vilja påstå att företag där man hör många skratta varje dag är en bra arbetsplats. Folk som beter sig avslappnat och lite som hemma på jobbet visar att de är trygga på jobbet – ett bra tecken.

Personalen ger snabb respons på saker som händer runt omkring
En motiverad person vill få saker gjorda snabbare och pressar sig själva, ofta med ett leende, att göra mer. De sitter inte och väntar på att få instruktioner av det enkla skälet att de har koll på vad som måste göras. Du behöver aldrig oroa dig över att motiverade personer inte har saker att göra.

Personalen är på jobbet
Företag med låg sjukfrånvaro har oftare mer motiverad personal. Normal sjukfrånvaro är mellan 3-4 % av arbetstiden.

Personalen håller tider
Det gäller både deadlines och arbetstider.

Personalen hanterar kritik på ett sunt och bra sätt
Försöker han/hon förbättra det du poängterar eller surar han/hon? En motiverad person tar till sig kritik och gör något åt den. En omotiverad person talar om för alla som orkar lyssna att du är en idiot.

Personalen är produktiva
Motiverade medarbetare gör mer på jobbet.

Personalen är intresserade av resultatet
Företag där personalen får ut något som är mer än bara lön för jobbet, där personalen förstår målen och vad de betyder för alla, gör det lätt för medarbetarna att intressera sig för resultatet. Företag där ekonomichefen redovisar stapeldiagram en gång i månaden skapar sömniga medarbetare. Du vill ha medarbetare som beter sig som om de äger företaget och gläds åt framgångar och blir nedstämda, men taggade av motgångar.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Personalen är inte så intresserade av arbetstiden
Kommer han/hon tio minuter tidigare och stannar senare för att bli klar med något av egen vilja för att det behövs – det är fantastiska tecken på motivation. Om han/hon däremot häckar vid ”stämpeluret” redan kvart i fem varje dag eller slutar jobba efter lunch på fredagar (det är ändå ingen som svarar när jag ringer) är det så klart tecken på det motsatta. Den som bara är motiverad av pengar brukar tillhöra den senare gruppen. Det är en farlig grupp.

Personalen klagar mindre
Nöjda och motiverade anställda löser saker själva eller letar efter lösningar hos andra.

Personalen har få eller inga konflikter med andra på jobbet
Konflikter mellan anställda/avdelningar visar allvarliga problem som, om de inte blir lösta, garanterat leder till motivationsproblem.

Personalen är generösa mot sina medarbetare
En motiverad medarbetare pinkar inte in ett revir, det behövs inte. I en arbetsmiljö som fungerar finns inte behovet av att hela tiden försvara sig och det skapar trygga medarbetare som är mindre stressade och som gärna hjälper andra.

Personalen tar gärna på sig mer jobb
En genuint motiverad medarbetare tar på sig mer jobb för att det är kul och utvecklande och kanske för att hjälpa andra – inte för att få något särskilt tillbaka.

Personalen är öppna
Personer som kommer till dig med sina problem och frågeställningar och vill ha en lösning på dem, snarare än att gnälla, är ditt företags bästa vänner. Det som andra skvallrar om på lunchrasten (och egentligen inte vill lösa) får du serverat i ansiktet av dina mest motiverade medarbetare. Var glad för det. Om du klantar dig får du höra det direkt från dem.

Personalen gillar förändring
Motiverade personer tycker att förändringar är intressanta och utmanande.

Personalen stannar kvar
Företag med låg personalomsättning har ofta mer motiverad personal.

Hur gick det för ditt företag?

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se