Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Akuthjälp

Hur gör man en medarbetarundersökning? Här är svaret


Medarbetarundersökningar är precis som kundundersökningar, fantastiska verktyg som hjälper dig att se hur du ligger till och vad du kan förbättra.

Det bästa sättet att göra en medarbetarundersökning är att ta in en tredje part som samlar in data och skriver en rapport. Personalen känner sig mer bekväma och vågar svara mer öppet om de vet att det är en utomstående part som hanterar materialet. Kvaliteten blir helt enkelt bättre.

Men ok, alla har ju inte företag med 22 000 anställda och det känns ju lite löjligt att anlita någon för att ställa frågor till 12 personer. Därför gör man det själv istället.

Här är vad du ska tänka på:

Håll det kort
Längre undersökningar med många frågor får lägre svarsfrekvens och dessutom tröttnar man när man fyller i dem och svaren blir inte lika relevanta och genomtänkta.

Förklara fördelarna
Om du kan visa för dina anställda varför det blir bättre för dem med den här undersökningen, så kommer du att få bättre svar och samtidigt ger du de anställda skäl att fylla i den.

Förklara vad som händer sedan
Berätta helt enkelt vad du kommer att använda informationen till. Om du tänker dela informationen med de anställda – säg det. När du berättar vad undersökningen ska leda till, så visar du dem att du gör det här med ett syfte, inte för att du plötsligt fick en idé.

Frågor till undersökningen
Det finns en hel massa nyttiga saker som du kan vilja veta av dina anställda för att öka motivationen och här är några idéer som du kan använda. Be de anställda gradera sina svar från 1-5 där 1 är mycket dåligt och 5 är mycket bra.

Exempel på frågor du kan ställa:

Om feedback
Jag får användbar och konstruktiv feedback från min chef.
Jag får feedback som hjälper mig framåt i jobbet.
Jag får alltid feedback som ger mig ny energi.
Jag får feedback som håller mig motiverad.
När jag får feedback känns den aktuell.
Jag får alltid beröm och känner mig sedd när jag gjort ett bra jobb.

Team
Teamwork känns naturligt och otvunget i den här organisationen.
Det är lätt att lösa problem mellan grupper.
Alla som jobbar här vet vad andra har för ansvar.
Det känns lätt att be andra hjälpa till när det behövs.

Affärsidé och syfte
Jag kan lätt förklara det här företagets affärsidé för andra.
Det är tydligt för mig hur mitt arbete bidrar till att stödja affärsidén.
Mitt jobb känns viktigt för att vi ska nå dit vi vill.
Min chef förser mig regelbundet med information om vad som är på gång och om vilka mål vi har.
Jag vet vilka strategiska mål organisationen har.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Lön och ersättningar
Jag har en tillfredsställande lön.
Min lön är konkurrenskraftigt ställd mot liknande jobb i andra organisationer.

Arbetsplatsen
Jag har tillräckliga resurser för att göra ett bra jobb.
Jag har bra tillgång till den information jag behöver för att göra jobbet.
Min arbetsplats är väl underhållen.
Min arbetsplats känns ergonomiskt bra och fysiskt fungerande.
Min arbetsplats känns säker.

Kommunikation
Information och kunskap är öppna i organisationen.
Den här organisationen uppmuntrar öppen kommunikation.
Min chef delar med sig av information på ett bra sätt.
Chefer högre upp kommunicerar bra med resten av organisationen.

Utvecklingsmöjligheter
Jag har bra möjligheter att utvecklas inom organisationen om jag vill.
Jag får kontinuerlig utbildning för att göra mitt jobb bra.
Min chef är intresserad av min yrkesmässiga utveckling.
Min chef uppmuntrar och stöder min utveckling.
Mitt jobb är utmanande på ett bra sätt.
Mitt jobb är stimulerande.
Jag har en mentor på jobbet.
Det känns som att chefer och företaget ser den som anstränger sig.

Balans mellan arbete och fritid
Miljön på den här arbetsplatsen stöder balans mellan arbete och fritid.
Min chef förstår vikten av att ha balans mellan arbete och fritid.
Jag känner att jag kan ge tid både till jobbet och familjen på ett bra sätt.
Jag behöver inte välja mellan jobb och familj.
Den mängd jobb jag förväntas göra är rimligt.
Organisationen som helhet har rimliga förväntningar på de anställda.
Mitt jobb skapar inte ohälsosam stress i mitt liv.

Rättvisa
Min närmaste chef behandlar alla anställda rättvist.
Högre chefer behandlar alla anställda rättvist.
Organisationens policies för befordran känns rättvisa.
Favorisering av vissa känns inte som något som finns här.
Jag känner mig rättvist behandlad av min chef.
Alla är rättvist behandlade i den här organisationen.

Respekt för ledningen
Ledningen för den här organisationen har min respekt.
Jag tycker att min chef är kompetent för sitt jobb.
Ledningen för den här organisationen vet vad den gör.
Jag är nöjd med min chef.

Respekt för anställda
Min chef behandlar mig med respekt.
Min chef hör vad jag säger.
Organisationen respekterar sina anställda.
Min chef värderar mina talanger och vad jag tillför.
Organisationen värderar mina talanger och vad jag tillför.
Mina medarbetare respekterar mig.

Idéer och inflytande
Anställda som kommer med idéer blir hörda.
Jag kan vara oense med min chef utan att få problem.
Det känns tryggt att komma med egna åsikter på jobbet.
Mina idéer och åsikter värderas på jobbet.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se