Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Gör du de här misstagen när du skriver säljbrev?


Jajamensan, du har suttit och svettats i timmar med ditt säljbrev. Du har skrivit om, skrivit om och skrivit om. Och nu är det äntligen dags att skicka ut ditt fina säljbrev.

Men vänta! Du har väl inte gjort de här fem pinsamma misstagen som gör ditt brev åker direkt i papperskorgen? Det vet du väl vad det betyder – inga beställningar! Följ tipsen som följer här om du vill börja skriva effektivare säljbrev och tjäna mer pengar.


Misstag 1: Ditt säljbrev har en dålig rubrik (eller ingen alls)
Många säljbrev som jag får hem i brevlådan har en dålig rubrik eller ingen alls. Rubriken är till för att du ska få in läsaren i brevet. Den är ”annonsen” som ska locka mig att läsa vidare. Om det inte gör det är det tack och hej. Ditt fina brev ligger i pappersåtervinningen. Adjö.
Rubriken ska bland annat svara på den här frågan: Vad får jag ut av att läsa vidare?

Men, alla säljbrev ska inte ha en rubrik. I vissa fall när du säljer tjänster ska du inte ha en rubrik. Då blir istället första meningen rubriken. Tanken här är att du ska få mottagaren att känna att det är ett ”riktigt” brev, något viktigt, och inte bara ett ”säljbrev i mängden”. Det gäller dock bara i vissa fall. I de flesta brev ska du ha en stark rubrik som lockar till vidare läsning. De bästa rubrikerna ger en nyhet, lockar med en personlig fördel och gör läsaren nyfiken att läsa vidare.


Misstag 2: Ditt säljbrev saknar ett erbjudande
Ditt erbjudande är det näst viktigaste i ditt säljbrev. Det mest viktiga är vem du skickar brevet till. Alltså din kund/prospektlista eller en lista med adresser som du till exempel kan köpa från PAR. Nummer tre på listan är texten i ditt säljbrev. Ditt erbjudande är alltså nummer två på listan. Viktig med andra ord. Men jag får många säljbrev hem till mig där det inte finns något erbjudande alls. De flesta verkar tro att det de gör alternativt det de säljer är ett erbjudande. Nej, nej och åter nej. ”Vi erbjuder de bästa produkterna på marknaden” är ointressant att få hem i brevlådan. För att få maximal respons på dina brev måste du ha med ett erbjudande. Vad är då ett erbjudande? Du kan till exempel erbjuda en viss rabatt (köp tre betala för två). Du kan erbjuda en snabbhetspremie om personen beställer inom ett visst datum (Trisslott funkar utmärkt som premie). Och det finns många andra typer av erbjudanden som du kan ge.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...



Misstag 3: Ditt säljbrev pratar bara om ditt företag och inte vad kunder får ut av dina produkter
Din läsare, din presumtiva kund eller din nuvarande kund är självisk. Hon är inte så intresserad av dig. Hon bryr sig inte om ditt företag har funnits i 200 år eller vad ni har för er på ditt företag. Hon bryr sig däremot om sig själv. Hon bryr sig mycket om sig själv och hon vill veta omedelbart varför hon ska läsa ditt brev, varför du skickar brevet till henne och varför hon överhuvudtaget ska göra det du föreslår. Därför måste ditt brev omedelbart svara på de här fyra frågorna:

1. Varför ska jag läsa det du har skrivit?
2. Varför ska jag läsa nu?
3. Varför ska jag tro på vad du säger?
4. Varför ska jag agera nu?

Om du besvarar de här fyra frågorna i ditt säljbrev kommer du att få mycket bättre resultat. Med andra ord: Skriv inte om dig själv och ditt företag. Skriv vad du och ditt företag kan göra för din kund.


Misstag 4: Ditt säljbrev saknar ett kraftfullt avslut
Här är ett tips: om du vill få dina kunder att köpa det du erbjuder. Säg då till dem vad de ska göra. Okej? Det finns inget värre än att få ett säljbrev där skrivaren bara mumlar något otydligt på slutet. Säg bara rakt på sak vad du vill läsaren ska göra. Vill du att de ska plocka upp telefonen och ringa direkt eftersom de får 10 % rabatt de närmsta fem dagarna? Säg då det. Vill du att de ska skriva under svarskortet och skicka in? Säg bara: ”Allt du behöver göra är att fylla i svarskortet och posta. Portot bjuder vi på”. För det gör du väl? Du bjuder på portot om kunden gör en beställning, eller hur?


Misstag 5: Ditt säljbrev har inget PS
PS:et är det näst mest lästa i hela brevet. Folk tänker omedvetet: ”Undrar vad hon har glömt att säga” och smygtittar nästan direkt på PS:et. Därför ska du alltid, alltid, alltid (sa jag ALLTID) ha ett PS i ditt säljbrev. Upprepa erbjudandet. Ge en överraskningspremie om de beställer idag, eller berätta om något annat som tvingar dem tillbaka in i brevet eller till svarskortet.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Vår mest populära bok någonsin om att skriva säljande texter❤️
(100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat)


"Denna bok är utan tvekan den bästa om man ska få något sålt överhuvudtaget med text. I vårt fall har vi använt boken för att skriva våra kunders säljbrev, som sedan följts upp med ett telefonsamtal. Det har ökat våra avslut med närmare 4%"
Contact Center i Boxholm AB

"Boken är bra för att den är lättläst, konkret och just att man blir inspirerad. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som inte är spontana idésprutor utan behöver lite hjälp på vägen."
Maud Carlsson, FöreningsSparbanken

"Säljbrevsboken har jag haft mycket användning av. Mycket bra tips och idéer. Jag rekommenderar den till alla som skriver säljbrev men som inte gör det så ofta."
Jeanete Nilsson, ServeOffice AB

"Lättläst och mycket informativ. Leveransen av boken fungerade perfekt, jag fick den direkt till mitt skrivbord 2 dagar efter beställningen. Tack för boken, den hjälpte mig när jag hade kört fast."
Lars Ehrnlund, TDC Försäljning AB

"Boken har hjälpt oss att sluta skriva förutsägbara brev anpassade för papperskorgen. Den ä bra för att den visar på exempel samt att den är väldigt lättläst och rolig att läsa. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som jobbar med marknadsföring/sälj - eller helt enkelt bara vill läsa en rolig och lärorik bok om att skriva."
Anna Ekström, Radius Sweden AB

"Att kunna på ett säljande men seriöst sätt strukturera och skriva mailing och förstås brev. Boken lärde mig framför allt att förstå mottagaren och inte koncentrera mig på vad jag vill säga. Funkar även utanför Sverige ! (Italien)"
Morgan MARK, Partner Connect Italy

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se