Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

De största misstagen nya företag gör - har du också gjort dem?

De flesta företag som startar idag finns inte kvar om fem år. Många skulle ha funnits kvar om ägaren hade tänkt på ett annat sätt. Här är de vanligaste misstagen:



Mitt företag=Jag
Det ska vara vad du ska få ut av det här som får igång företaget, men ett företag som ska rulla vidare måste snabbt ändra fokus till Företaget=Mina kunders behov.

Företaget kommer att växa om jag säljer rätt produkter till rätt pris
Hallå! Det här är vad alla jobbar med. Det är inga nyheter för något av de företag som redan finns som du ska konkurrera med därute. Det är intresse för försäljning och marknadsföring som framför allt kommer att sälja dina produkter. Det finns många företag som säljer fel produkt till fel pris och överlever eftersom de jobbar hårt med marknadsföringen och försäljning av den.

Jag satsar på att kunderna ska skicka mer kunder till mig istället för aktiv marknadsföring
Hur nöjd en kund än är har han/hon andra saker att tänka på än dig. Du måste fråga dina kunder om det. Visst pratar vi med andra om positiva upplevelser, men de upplevelserna måste vara fantastiskt positiva. Om dina kunder är nöjda, be dem snällt att berätta för andra om ditt företag.

Kan själv!
Klart du kan, men kommer ditt företag verkligen att bli så bra som det kan bli utan andra smarta människors tankar, utan att du själv utbildar dig, läser böcker, söker efter hjälp när du behöver det.

Nätverkande är bara för stora företag
Nätverkande är helt enkelt ett enkelt sätt att skapa kontakter och bygga relationer med andra som kan hjälpa dig – och som du kan hjälpa. Träffa folk och ta till dig deras kunskaper om vad som fungerar för dem, vilka deras kunder är, vilka allianser de bildat som du kanske kan passa in i. Ni kan hjälpa varandra till bättre affärer.

Du klarar dig utan marknadsföring
Om du har uppfunnit en bil som går på gräs – grattis. Du kan sluta läsa här. För oss andra är det nödvändigt (och väldigt kul) att jobba med marknadsföring. Problemet med marknadsföring för många nystartade företag är att de förväxlar begreppet med dyra annonskampanjer eller enorma budgetar. Annonsering är bara en procent av alla saker du kan göra för att marknadsföra ditt företag. Marknadsföring är egentligen allt du gör för att få möjliga, och befintliga kunder, att upptäcka vad du kan göra för dem på ett regelbundet sätt.

Du klarar dig utan att ha koll på pengar
Nej, det gör du inte. Du måste ha koll på hur pengarna rör sig i ditt företag, annars går det snart åt skogen. Sparka ut kaffeburken (eller papperskassen) du har kvittona i och ersätt den med pärmar och ett bra administrationsprogram. Om du är hopplös med pengar måste du låta någon annan sköta det åt dig, så är det bara
Läs en artikel om att välja administrationsprogram

Jag vet allt jag behöver veta för att lyckas
Istället för att hoppas att konkurrenterna inte ska köra om dig, ta reda på vad de gör. Kolla deras material kontinuerligt, prenumerera på deras nyhetsbrev. Klipp ut deras annonser och sätt upp dem på kontoret. Fundera över hur du ska köra om dem istället för tvärtom. Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på branschtidningar, surfa på nätet och läs böcker för att hålla dig långt framme hela tiden. Bli aldrig mätt på att lära dig mer.


Till sist
Jag är inte så elak som det låter som , men jag menar varje ord. Varje person som tar risken att starta ett företag är värd alla framgång han/hon kan få och därför är det så synd om man inte gör rätt från början. Det är tufft nog ändå att få ett företag att rulla.

Vill du kunna leva på din kreativitet? Det kan du!❤️


Stefan Ekberg, som varit huvudförfattare till hundratals avsnitt av olika TV-serier, skrivit ett femtiotal böcker, gjort uppfinningar och levt på sin kreativitet i trettio år visar sina hemligheter om hur du kan göra samma sak...

En läsarröst
"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent, speltillverkare, redaktör för ”Vem vill bli miljonär” m.m

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se