Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

7 sätt att motivera extrapersonal och deltidspersonal


Det är ett känt faktum att det kan vara svårt att motivera personal som inte är hos dig hela tiden. De får ofta göra jobben som blir över och är ibland kanske mer intresserade av livet utanför ditt företag.

Men det går att ändra det här och här kommer några tips på vad du kan göra för att få dem att känna mer för ditt företag:


1. Informera dem ordentligt
Alla som jobbar hos dig måste få veta allt som händer. Om deltidspersonalen känner sig utanför på grund av informationsbrist, så känner de att de inte räknas och slutar bry sig.

2. Ta reda på vad som motiverar dem
Det enklaste sättet är att fråga: "vad vill du göra i framtiden?" På det sättet är det lättare för dig att relatera till deras mål och det är inte omöjligt att deras mål går att föra in i deras arbete hos dig redan nu.

3. Ha koll på din egen attityd
Det är lätt att se extrapersonal som ett nödvändigt ont. Se till så att det inte reflekteras i din behandling av dem. Var glad att du har extrapersonal som hjälper dig.

4. Utse gärna en mentor för extrapersonalen
Det är lätt att känna sig som ett femte hjul om man bara jobbar ibland. En mentor är bra som informationskälla och moralhöjare.

5. Blanda arbetsuppgifterna
Det är lätt att ge extrapersonalen "skitjobben". Gör inte det. Hur engagerad skulle du själv bli om du alltid kände att det bara fanns en enda sak för dig att göra - allt som andra inte vill göra?

6. Erbjud mer flexibla arbetstider om du kan
Många som jobbar extra eller deltid gör det för att de har andra saker i livet som måste pusslas in (barn, skola osv). Om du kan erbjuda tider som passar bättre, så kommer du också att få behålla dem längre och slipper leta efter ny personal.

7. Erbjud morötter
De flesta företag erbjuder inte extrapersonal något som sporrar dem att göra mer än nödvändigt. Det är ett stort misstag. Om du kan erbjuda något slags program som innehåller bonus, provision eller något annat, så kommer lyftet som ett brev på posten.

Här är några saker du kan belöna:
* Bra försäljning.
* Bra hantering av kunder.
* Jobbar bra tillsammans med andra.
* Tar initiativ.
* Ger kunderna fantastisk service.

(Du behöver ju inte skriva ner ditt program på papper, men du kan ju ge en bonus, en extralön eller något annat till dem som presterar bättre än normalt).

Sätt igång och se skillnaden hos dem som jobbar extra och deltid.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se