Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hjälp - har du fastnat i Peters princip?


Peters princip lanserades av Dr. Laurence J. Peter. Principen innebär att alla framgångsrika medarbetare i en hierarkisk struktur kommer att befordras till sin högsta kompetensnivå eftersom de har visat sig vara bra på det de gör. Efter detta kommer de att befordras till sin inkompetensnivå. Teorin lanserades på ett humoristiskt sätt i boken ”The Peter principle” från 1969. Enligt principen blir följden att:

1. Om tiden och antalet karriärstrappsteg i ett företag är tillräckligt många kommer varje anställd att stanna på en högre nivå än hans/hennes kompetens medger.

2. Med andra ord kommer alla befattningar innehas av någon som inte är kompetent för jobbet.
Och det kan hända dig. Det händer nämligen varje dag. Plötsligt får du erbjudandet som du inte ens drömt om att få redan nu. Du har kämpat på jobbet, lyckats med projekten, dragit in kunderna och nu vill företaget belöna dig med en befordran. De vill att du ska bli den nya chefen för X. Du kommer att tjäna mer, få ett större kontor och mer ansvar. Det ser fantastiskt ut i teorin. Men det kan vara värt att granska erbjudandet lite närmare.

Varning
I många organisationer blir befordringar inte den belöning de är menade att vara. Det är till exempel vanligt att supersäljaren blir säljchef så småningom, och kanske helt utan förmåga att peppa andra än sig själv. Det är som att be om problem att tacka ja till en roll bara för att den är högre i hierarkin. Och ändå händer det hela tiden. Konsekvenserna är antagligen att stora delar av den yrkesverksamma befolkningen egentligen inte borde ha de jobb de har för att de var dumma nog att tacka ja till jobben fast de inte var kompetenta att klara dem.

Hur du ska tänka i sex enkla punkter när du får en spark uppåt
1. Kommer din chef att vara stöttande eller bara stött när du går vidare?
2. Vilka är dina styrkor och hur kan du använda dem i den nya positionen?
3. Vilka kunskaper kommer du att behöva för att lyckas i den nya rollen och hur får du de kunskaperna?
4. Kommer personen som har jobbet nu att utbilda dig eller blir det en fråga om att simma eller sjunka för dig?
5. Om du lyckas i den nya rollen, kommer det att ge dig fördelar framöver eller bara bli en rad i ditt CV?
6. Och kanske viktigast av allt, om du misslyckas eller inte möter förväntningarna, hur kan det påverka din karriär?

Lästips
Handbok för karriärister

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se