Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Vågar du testa din företagsidé mot den här modellen?

Jag ska säga det direkt: Jag är inget stort fan av akademiska modeller för företagande eftersom de oftast är gjorda för att stora företag ska kunna använda dem.


Men...det finns en modell som jag verkligen gillar och som tvingar dig och mig att svara på några jobbiga frågor innan vi drar igång våra företag. Modellen är gjord av en forskare från Harvard (Michael Porter) och kallas Porters femkraftsmodell. Porter visar fem krafter som påverkar den bransch du vill starta ditt företag i. Vid hårt tryck på varje punkt påverkas antagligen lönsamheten negativt.


Ok, här kommer punkterna som du ska ställa din affärsidé mot:

1. Hur stark är kundernas förhandlingsposition i branschen?
Om det finns många andra ställen (butiker, sajter, andra företag) att köpa samma sak ifrån så påverkas lönsamheten negativt eftersom kunderna har många leverantörer att välja på. Det kan tvinga dig till att sänka priser och ändra villkor för att få sälja. Så, hur är det i den bransch du vill starta i - kommer du att stå stark eller svag i förhållande till kunderna?

2. Hur stark är leverantörernas position?
Om det bara finns några enstaka leverantörer så kan du bli beroende av dem på ett farligt sätt. Det blir leverantörerna som bestämmer villkoren och du får finna dig i vad de säger. Den bästa situation du kan få är när leverantörerna "slåss" om att att få sälja till dig. Hur är det i din bransch?

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


3. Vad finns det för ersättningsvaror/tjänster?
Om det är lätt att byta ut varan/tjänsten mot något annat än det du säljer så påverkar det lönsamheten negativt och tvärtom. Du vill helst att det inte ska gå att jämföra din produkt/tjänst mot så många andra på marknaden.

4. Hur lätt är det för konkurrenter att kliva in på marknaden?
Om det är lätt påverkar det verksamheten negativt och tvärtom. Saker som kan påverka hur lätt eller svårt det är för konkurrenter att etablera sig kan vara t ex krav på omfattande lager med många produkter (som kan göra det svårt för nykomlingar att etablera sig). Patent är en annan faktor som kan hålla konkurrenter borta.

5. Hur stor konkurrens är det mellan de företag som verkar i branschen just nu?
På en tillväxtmarknad är det lättare både för gamla och nya aktörer att hitta en plats. Är tillväxten låg kan det ändå vara så att gamla aktörer fortsätter eftersom de har investerat mycket pengar i produktionssystem som bara kan användas till en sak.


Där har du Porters femkraftsmodell i ett nötskal och den kan hjälpa dig att stå bättre rustad när du väljer affärsidé för ditt företag. Bra va


Läs också...
7 skäl till varför du ska starta eget NU
Så får du fram en fantastisk affärsidé


SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Handbok i att leda sig själv ❤️
Om du inte gör en plan för ditt eget liv
så hamnar du snart i någon annans plan.
Vet du vad de planerar för dig?
Precis – ingenting!


En läsarröst
”Lättfattlig, ingen "tung" bok att plöja igenom. Bra format och snygg layout. Den här boken boostar mig med självdisciplin och jag bläddrar i den titt som tätt när jag tar en kaffepaus, eller som kvällslektyr framför brasan. Jag kan verkligen konkret överföra tips till just min verksamhet = love it!
Annica Larsson, Kroppsverkstan

Klicka här, provläs i vår nya bokhandel, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se