Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om kundservice

Höj priserna och sälj mer!




Ibland blir man verkligen förvånad över hur kortsiktigt somliga butiker resonerar. Sa jag "förvånad"? Jag menar egentligen besviken.

Lyssna här:

En normal shoppingupplevelse för mig brukar vara så här:

1. Jag handlar något och blir glad och nöjd. Slutet gott allting gott.

Men det kan också bli så här:

1. Jag handlar något och blir glad och nöjd...
2. ...Till den där saken går sönder utan anledning/inte funkar som de lovat/inte lever upp till löftet på annat sätt
3. Jag går tillbaka och vill lösa problemet.
4. ....Och möts av en annan stämning, misstänksamhet och kanske rent av en otrevlig attityd.

Mitt problem är ganska litet här ändå. Nästa gång jag ska handla går jag ju inte dit. Så enkelt är det för dig och mig att avsluta en relation med en butik.

Vad de inte förstått är HUR viktig relationen är för mig. De har inte förstått att att jag i och med mitt första köp var beredd att göra dem till min leverantör för livet utan kompromisser.

...Så är det och jag ska förklara varför.

I min värld finns det två typer av kunder - de i huvudsak priskänsliga och de i huvudsak problemkänsliga. Jag tillhör den andra kategorien. Om jag vet att de jag köper av är villiga att göra allt de kan för att lösa mina problem (om det blir problem) är jag deras bästa kund. Då struntar jag i vad det kostar att handla där. Om jag vet att de jag köper av ser vår relation som långsiktig tar jag gärna en omväg för att gå till dem istället för till en butik där det är billigare.

Om något företag visar mig att de vill lösa mina problem blir jag så lojal att jag snackar om det överallt.
Jag har nämligen inte tid med problem. Jag har inte tid att gräla. Inte tid att gå till konsumentverket. jag har till och med slängt två datorer för att de inte fungerade istället för att vända mig till butiken och de ska börja krångla med mig. Det är SANT.

Så för att fånga sådana som mig - sluta sänk priserna - ta mer betalt istället men visa också vad som händer om något inte kommer att fungera. Gör mig trygg. Ge mig en lista på vad jag ska göra om något blir problem. Visa hur jag ska gå tillväga om något inte kommer fungera. Sätt ett papper i händerna på mig med telefonnummer. Dalta med mig och du ska få se en vidöppen plånbok varje gång vi ses.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se