Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur du får andra att rappa på





Om du har med kunder, leverantörer, medarbetare (och till och med kompisar) att göra varje dag så har du säkert märkt hur många av dem inte håller sina löften när det handlar om just tid. De kommer sent, de gör inte klart i tid och många är helt obekymrade i förhållande till det här. Här kommer några möjliga förklaringar till varför det är så.

1. De har andra prioriteringar
När du frågar någon om de kan göra en sak och de går med på att göra det, innehåller då överenskommelsen en tid när det ska vara klart? Ofta är det inte så. Varje person har sin egen prioritetsordning om vad som är bråttom eller viktigt att göra just nu, men de här olikheterna diskuteras inte så mycket. I de här fallen är det viktigt är göra just tidsaspekten tydlig: Till exempel genom att säga ”Det är verkligen viktigt att det här blir klart senast tisdag morgon klockan 0900. Klarar du det?”

2. Otydlighet
En del människor kommunicerar på ett sätt som, om man vill vara generös, kan kalla intuitiv kommunikation, vilket i praktiken betyder att motparten ska gissa sig till vad han/hon vill. Istället för att säga direkt vad de vill ”Kan du skicka mig saltet” så säger de ”Jag undrar om det finns något salt i skåpet” Det är bättre att säga vad du vill och riskera ordet Nej.

3. Missförstånd
Ibland är det svårt att förstå vad andra menar. ”Omedelbart” betyder olika saker för olika människor. För en A-person betyder ordet ”inom fem minuter”. För en mer lättsam person kan det betyda ”någon gång idag”. Lösningen på det här problemet är såklart att vara tydlig med vad du menar när du säger saker och att be den andra parten att repetera din önskan.

De här ovanstående tre punkterna är alla förnuftiga och acceptabla skillnader mellan människor som skapar problem. Men de som kommer nu är inte acceptabla och tyvärr ändå så vanliga:

4. Egotripparen
En del människor känner att andra människor ska anpassa sig till dem eftersom de anser sig viktigare. De kan vara chefer, de kanske har mer pengar eller tycker att de är smartare än du är. Den här typen av person känner inte att dina problem är lika viktiga som deras så de håller inte avtal om de inte tycker att de är viktiga för dem själva. Det bästa sättet att förhålla sig till den här typen är att undvika dem om du kan. Deras uppblåsta Egon gör det alldeles för svårt för dem att ta in några av dina förslag till förbättringar

5. Bluffmakare
Det är en de som inte ens har för avsikt att gå hela vägen. De är med så länge de får lite mer av dig och rör sig sedan vidare till nästa offer. Du behöver inte den här typen av människa heller.

6. Dålig med tider
En del människor har inte koll på tiden. De vill massor av saker och vill verkligen hålla deadlines men det dyker alltid upp något som stör deras planer. Ett projekt i deras händer tar alltid längre tid än vad som kan förväntas. De ska ”bara göra en sak till” hela tiden. Det här är såklart en fälla som vi alla går i ibland men en del av dem vi möter varje dag gör det hela tiden och när det börjar påverka ditt företag, dina kunder och andra viktiga aspekter måste du helt enkelt se dig om efter andra samarbetspartners.

7. Orealistiska förväntningar
Den här personen ligger nära egotripparen men är lite annorlunda. En del människor växer helt enkelt upp och förväntar sig att andra ska ta hand om deras slarv.

8. Oansvarighet
Att ta ansvar över sina handlingar är något som en del personer aldrig lär sig riktigt. En del vuxna är helt hopplösa på just ansvar för att de inte lärt sig att ”äga problemet” som barn.

9. Uppskjutande
En del människor är födda till att aldrig komma igång – det spelar ingen roll hur mycket eller lite de ska göra, det verkar alltid finnas en anledning att undvika att göra det nu. Om du har oturen att umgås, jobba, eller beställa saker av en sån person finns det bara en lösning och det är att följa upp hela tiden. Om du själ tillhör gruppen så finns det en enkel regel som kan hjälpa dig och det är att varje dag välja ut det jobbigaste du har att göra och ta hand om det först av allt. Efter några veckor av ”terapi” kanske du känner att du skjuter upp mindre och njuter mer. Bara ett förslag.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges snabbaste handbok som ger dig mer tid❤️



"Kul bok om hur du gör det bästa av tiden och dödar tidstjuvarna som stör i jobbet"
Aftonbladet

”Välskrivet och smart om att få mer tid i livet. Hemligheterna är avslöjade.”
Dagens Nyheter

"Konkreta tips på hur du hinner mer på jobbet – och på köpet får mindre stress, slipper jobba över och får mer tid till dig själv, fritiden och familjen."
Tidningen Metro

"Det bästa tipset om att vinna tid är att inte läsa en massa böcker med sådant som är självklarheter för en tidsfascist som jag. Men nu läste jag "100 sidor om hur du vinner tid" på tåget till jobbet, så upplevde jag läsningen som ren tidsvinst...Dessutom innehåller boken också en del goda tankar och givande tips om arbetsglädje och kreativitet."
Lön & Jobb

"Hinner du inte läsa boken? DÅ är det precis det du ska göra, redan i eftermiddag."
Du&Co

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här


(annonsen kan ej hittas)

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?[/F]
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se