Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Tips om att skapa referensaffärer


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare


Du tycker att det du levererar är bäst men hur ska du få kunderna att tycka det också?

Ett av de bästa sätten att sälja något är att någon som inte tjänar pengar på att gilla en produkt, säger att den är bra.

Kunderna vill ha bevis på att det du säljer är bra. De vill inte vara ensamma om att köpa den. Det är därför du ska samla på kundutlåtanden om det du säljer.

Ett av de bästa exempel jag har på det är min egen bok Gerillaföretagaren som jag får brev varje vecka från nöjda läsare om. Jag har såklart samlat alla utlåtanden på en sida. Du kan titta på hur det ser ut på http://www.redaktionen-se.se/kundrecen_gerilla.html
Där säger 89 läsare vad de tycker om boken och hjälper till att visa varför man ska läsa den som småföretagare.


Du kan göra samma sak. Så här:

1. Ta fram en lista över alla dina kunder.
2. Gör en egen rankinglista över de situationer där du löst ett problem och ta fram de 10 (eller 100) bästa.
3. Kontakta kunderna och prata med dem om projektet eller produkten du sålde och hur det gick och fråga om de kan tänka sig att skriva ett utlåtande om hur det du levererat har hjälpt dem
4. Tacka för hjälpen genom att säga att de får något för besväret (trisslott kanske)
5. Frestas inte att gå i amatörfällan och hitta på något i stil med ” Fantastisk service – vi har hittat vår framtida leverantör av X, Sture i Jönköping”. Ingen går på sånt. Du måste ha riktiga referenser på riktiga företag.
6. Gör klart för din referensperson att du kommer använda utlåtandet i din marknadsföring, på hemsidan och kanske i annonser. Nöjda kunder brukar inte ha problem med sånt.

Sedan är det bara att lägga in dina kundutlåtanden på hemsidan, i annonser, i din broschyr och överallt där dina framtida kunder kan se dem.

Tips

Läs mer om hur du kan skapa mer affärer
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
    stefan@redaktionen.se