Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Säljande annonser




När annonserade du efter kunder senast? Många företag testar att annonsera några gånger men känner att det inte funkar riktigt. Det händer inget.

Sanningen är att om du har annonserat efter nya kunder och inte är riktigt nöjd med resultaten så är du i gott sällskap. De flesta annonser jobbar på lång sikt och det är få företag som kan hålla ut ekonomiskt med verktyget annonsering. Men om du vill annonsera och se till att fler svarar på dina annonser på något sätt finns det smarta metoder att få upp frekvensen. Här är de:

1. Be läsaren göra något i annonsen. Berätta för läsaren att han/hon ska ringa, skriva, kontakta en speciell person, be om broschyr eller beställa. Du måste berätta vad en läsare ska göra för att de ska bli sugna på att göra det. Det är bara reklambyråer som leker med företagares pengar som tror att man kan göra balla annonser utan att tänka på att de faktiskt ska nå snabba resultat.

2. Erbjud gratis information, som en broschyr eller en katalog

3. Beskriv din gratis broschyr eller katalog. Tala om vad som finns i den som till exempel guider som hjälper till, tips om användning, monteringsanvisningar eller annan värdefull information

4. Visa en bild på din broschyr eller katalog i annonsen

5. Ge din broschyr ett namn som signalerar något värde: Till exempel Produktguide eller planeringsverktyg, alltså något som känns värdefullare än ”Produktlista” eller "Produktkatalog".

6. Ha med ett telefonnummer och gärna en bild på en telefon i stor stil och berätta gärna att det går till en telefonsvarare som man kan ringa dygnet runt för att beställa broschyren. Folk läser kanske annonsen på kvällen och om du inte berättar att man kan ringa dygnet runt bestämmer de sig för att ringa imorgon och har kanske glömt det då.

7. Om du annonserar med en helsida, använd en kupong som läsaren kan fylla i och skicka gratis men erbjud många sätt att beställa på – telefon, internet, brev. Gör kupongen tillräckligt stor så det går att skriva långa namn på den. Många har dubbla namn idag och en större kupong gör det lättare att fylla i (och lättare för dig att läsa sedan).

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


8. Gör kupongen med en rubrik. ”Ja, tack jag vill gärna lära mig att skaffa nya kunder snabbt”

9. Ge den som ska svara olika alternativ:
• Jag vill att en av era säljare ringer till mig
• Jag vill ha en demonstration
• Jag vill ha en gratis broschyr med tips och trix

10. Om du har en mindre annons – till exempel en halvsida – sätt en fet ram runt annonsen så att den känns som en kupong, det stimulerar läsaren. Lägg till en text i slutet där det står till exempel: För mer information, klipp ut annonsen och skicka den till oss med dina adressuppgifter.

11. Använd alltid en rubrik som ger en fördel eller lovar att lösa ett problem, snarare än en snitsig rubrik. Snitsiga rubriker är gammalt och gaggigt. Annonsering handlar om att hjälpa kunder att hitta rätt, inte om att rimma eller vara putslustig (Om det inte hör till själva problemlösningen förstås).

12. Erbjud gärna något gratis. Det kan vara en gåva i samband med beställningen eller ett varuprov eller en gratiskonsultation eller analys.

13. Tala om värdet och fördelarna i annonsen. Ju mer du gör det desto bättre kommer responsen att bli.

14. Testa olika annonser. Håll koll på hur många svar du får på respektive annons. Det kan vara så lätt som att koda svarskupongerna med olika siffror eller bokstavskombinationer och givetvis vilken tidning annonsen gått i.


Hemläxa: Ta fram en bunt tidningar och kolla annonserna. Vilka får dig att tända till lite extra? Vad är det som förenar de bästa annonserna? Gör likadant med dina!

Extratips
Lär dig mer om

att göra annonser som säljer direkt

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

Här kan du se om Rivstart är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se